برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چگونه جوش های سر سیاه را از بین ببریم؟

چگونه جوش های سر سیاه را از بین ببریم؟ جوش های سر سیاه از انواع آکنه هستند و زمانی بروز می کنند که منافذ باز پوست با سلول های مرده پوست و چربی طبیعی آن که سبوم نام دارد بسته شوند. برخی عوامل می توانند احتمال ایجاد جوش های سرسیاه را افزایش دهند.

جوش های سر سیاه از انواع آکنه هستند و زمانی بروز می کنند که منافذ باز پوست با سلول های مرده پوست و چربی طبیعی آن که سبوم نام دارد بسته شوند. قسمتی از این چربی که در مجاورت هوا قرار دارد اکسید و سیاه‌رنگ می‌شود. به همین دلیل به جوش های سر سیاه معروف شده اند.

به گزارش «بهپو»، جوش های سر سیاه اغلب با آلودگی های به دام افتاده اشتباه گرفته می شوند اما تشکیل این جوش ها ربطی به تمیزی پوست ندارد. در جوش سر سیاه برخلاف دیگر انواع آکنه که سربسته هستند، پوست اطراف منفذ سربسه، باز است. به همین دلیل هوا به راحتی وارد می شود و چربی و پوست های مرده داخل منفذ را اکسید و سیاه رنگ و گاهی مایل به زرد می کند.

جوش های سر سیاه بیشتر بر روی صورت، شانه ها، گردن، قفسه سینه، بازوها و کمر دیده می شوند. در این نقاط از بدنفولیکول های موی بیشتری وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید: درمان جوش صورت، بایدها و نبایدها

 

علت به وجود آمدن جوش سر سیاه

برخی عوامل می توانند احتمال ایجاد جوش های سرسیاه را افزایش دهند.

تغییرات سن و هورمون عامل مهمی است. مانند سایر علائم آکنه، جوش های سرسیاه معمولاً در دوران بلوغ، هنگامی که تغییر در سطح هورمون ها باعث افزایش تولید سبوم می شود، بیشتر دیده می شود. با این حال، در هر سنی احتمال بروز دارند.

آندروژن، هورمون جنسی مردانه، باعث ترشح بیشتر سبوم و تغییر و تبدیل بیشتر سلول های پوستی در سنین بلوغ می شود. دختران و پسران در دوران بلوغ سطح بالاتری از آندروژن را تجربه می کنند.

بعد از بلوغ، تغییرات هورمونی مربوط به قاعدگی، بارداری و استفاده از قرص های ضد بارداری نیز می تواند در زنان جوش های سرسیاه ایجاد کند.

تولید بیش از حد سلول های پوستی توسط بدن هم می تواند باعث ایجاد جوش های سرسیاه شود.

 

از عوامل دیگر موثر در بروز جوش های سر سیاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مسدود کردن یا پوشاندن منافذ پوست صورت با مواد آرایشی و پوشاننده

تعریق زیاد

اصلاح و سایر فعالیت هایی که فولیکول های مو را باز می کند

رطوبت و چربی زیاد در محیط اطراف

برخی بیماری ها مانند استرس، سندرم تخمدان پلی کیستیک و سندرم پیش از قاعدگی

داروهایی که تغییر و تبدیل سلولهای پوستی را تسریع می کنند

استفاده از برخی داروهای استروئیدی، مانند کورتیکواستروئیدها

برخلاف تصور عمومی، عدم رعایت بهداشت مستقیماً باعث ایجاد جوش های سرسیاهی نمی شود. اسکراب بیش از حد صورت و تلاش برای از بین بردن جوش سر سیاه می تواند باعث بدتر شدن آنها شود.

 

روش های درمان جوش سر سیاه

سالیسیلیک اسید

سالیسیلیک اسید یکی از ترکیبات رایج بدون نسخه در بسیاری از پاک کننده های پوستی است. سالیسیلیک اسید پیش از آنکه سلول های مرده و چربی اضافه پوست منافذ پوست را مسدود کنند، آنها را تجزیه می کنند.

پیش از خرید هر محصولی از داروخانه، برچسب ترکیبات آن را به دقت بخوانید. مقدار سالیسیلیک اسید در محصولات از 0.5 تا 5 درصد متغیر است. پوست برخی افراد به سالیسیلیک اسید واکنش نشان می دهد. بهتر است در ابتدا به جای استفاده روزانه، یک روز در میان از آن استفاده کنید تا ببینید نتیجه چه می شود.

جوش های سرسیاه باکتری ندارند بنابراین بنزوئیل پروکساید که دارویی ضد باکتری و قوی است و در درمان بعضی انواع آکنه استفاده می شود، شاید کارساز نباشد.

 

کرم ها و لوسیون های رتینوئید

کرم ها و لوسیون های رتینوئید که از ویتامین A ساخته می شوند به باز شدن منافذ پوست و همچنین ساخته شدن سلول های پوستی جدید کمک می کنند. برخی از رتینوئیدها را می توان بدون نیاز به نسخه از داروخانه ها تهیه کرد اما بیشتر آنها نیاز به نسخه دارند. از آنجا که رتینوئید، پوست را به اشعه ماورای بنفش خورشید حساس می کند بهترین زمان مصرف این محصولات پیش از خواب و به دور از نور خورشید است.

 

تخلیه جوش

معمولاً اغلب افراد در مواجه با جوش‌های سرسیاه، به سرعت آن‌ها را فشار داده یا سوراخ می‌کنند چون واقعاً دستکاری آنها وسوسه‌انگیز است! اما متخصصان پوست همواره توصیه می‌کنند که از لمس آن‌ها اکیداً اجتناب شود.

با فشردن جوش‌های سرسیاه، این احتمال وجود دارد که ناخواسته، آنها را با میکروب‌های موجود در زیر ناخن‌های خود آلوده کنید و در نتیجه باعث ایجاد عفونت شوید. این امر می‌تواند منجر به شکل‌گیری کیست در این ناحیه شود، کیستی که قابلیت عفونی شدن را دارد و در نهایت اثر آن نیز به شکل جای زخم روی پوست باقی می‌ماند، بنابراین در مقابل وسوسه سوراخ کردن جوش‌های سرسیاه مقاومت کنید و آن‌ها را فشار ندهید.

 

لایه برداری شیمیایی

از لایه بردارهای شیمیایی معمولا برای بهبود آسیب های پوستی ناشی از آفتاب یا زخم ها استفاده می کنند اما این ترکیبات در درمان انواع خاصی از آکنه هم به کار می آیند. لایه بردارهای شیمیایی منافذ پوست را باز می کنند و پوست جدید شروع به رشد می کند.

این کار معمولا در مطب پزشک انجام می شود و سلول های لایه بالایی پوست برداشته می شود.

موادی که معمولا در لایه بردارهای شیمیایی وجود دارد شامل اسیدهای سالیسیلیک، گلیکولیک و رتینوئیک است. از آنجا که در این فرایند از اسیدها استفاده شده است لایه برداری شیمیایی ممکن است باعث قرمزی، پوسته پوسته شدن، زخم، عفونت و تغییر رنگ پوست شود.

 

برس شستشوی پوست

برس های شستشوی پوست بقایای پوستی که باعث ایجاد آکنه می شود را از روی پوست حذف می کنند. منطقی است که با حذف سلول‌های مرده و لایه‌برداری، نقاط سیاه روی بینی و پوست صورت نیز محو می‌شوند.

این برس ها که انواع مختلفی دارند در واقع وسیله ای برای پاکسازی صورت هستند. انواع مختلفی از برس های شستشوی پوست وجود دارد که با راهنمایی متخصص پوست می توانید مدلی را انتخاب کنید که برای پوست شما مناسب تر است. نکته مهم درباره این برس ها استفاده صحیح از آنهاست چون اگر به روشی که باید استفاده نشوند، می توانند باعث بدتر شدن آکنه های صورت شودند.

گاهی پوست در مقابل استفاده از برس شستشوی صورت مخصوصا انواع زبر، عکس‌العمل متقابل نشان می‌دهد و ترشح سبوم افزایش می‌یابد. نتیجه این مساله افزایش میزان چربی پوست و ایجاد جوش است.

برس‌های شستشوی صورت مناسب تمام افراد با هر نوع پوستی نیستند. افرادی که پوست‌های حساسی دارند، نباید از این نوع برس‌ها استفاده کنند. در ضمن مصرف روزانه آنها برای سایر پوست‌ها توصیه نمی‌شود. اگر این نوع برس را دوست دارید، نهایتا هفته‌ای 2 بار از آن استفاده کنید. هنگام خرید هم توجه داشته باشید که برس نرم‌تر را تهیه کنید.

 

محصولات غیر کومدوژنیک

اغلب محصولات غیر کومدوژنیک روغن ندارند و استفاده از آنها باعث مسدود شدن منافذ پوست نمی شود. در نتیجه خطر ایجاد جوش های سر سیاه کاهش می یابد. بنابراین به کسانی که جوش سرسیاه دارند توصیه می شود به دنبال پاک کننده ها، مرطوب کننده ها و محصولات آرایشی غیر کومدوژنیک باشند.

 

بیشتر بخوانید: راه کارهایی برای کوچکتر کردن منافذ باز پوست

 

چه کنیم که جوش سر سیاه نزنیم؟

برای پیشگیری از جوش های سر سیاه توصیه های زیر را امتحان کنید:

هنگام برخاستن از خواب، پیش از خوابیدن و پس از عرق کردن صورت خود را بشویید.

پاک کننده های غیر ساینده را به آرامی و با استفاده از نوک انگشتان روی پوست خود قرار دهید. شستشوی صورت با پارچه یا اسفنج می تواند باعث تحریک پوست شود.

محصولات پوستی بدون الکل استفاده کنید.

از آفتاب دوری کنید زیرا برخی داروهای آکنه پوست شما را نسبت به اشعه فرابنفش حساس تر می کنند.

اگر موی چرب دارید به طور مرتب شامپو بزنید.

تعداد دفعاتی که صورت خود را لمس می کنید و دست می زنید کمتر و کمتر کنید.

روبالش خود را زود به زود عوض کنید.

از اسکراب صورت پرهیز کنید. این کار باعث از بین رفتن سبوم می شود. در نتیجه غدد سبوم فعال تر می شوند تا سبوم از دست رفته را جایگزین کنند. در نتیجه منافذ پوست بسته می شوند و خطر جوش سر سیاه بالا می رود.

مدت هاست که حمام بخار به عنوان درمانی برای جوش های سرسیاه توصیه می شود؛ زیرا منافذ پوست را باز می کند. با این حال، این روش ادر تحقیقات تایید نشده است. برخی از افراد به تجربه دریافته اند که حمام بخار مشکل را بدتر می کند.

برخی مطالعات نشان داده اند که غذاهای خاص باعث بدتر شدن آکنه می شوند. مثلا شیر بدون چربی، شکلات و غذاهای غنی از کربوهیدرات مانند نان و چیپس.

 

از این روش های درمانی پرهیز کنید

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وب ام دی»، برخی از روش های درمانی برای جوش های سر سیاه موثر نیستند و باید از آنها اجتناب کنید. مثلا از پاک کننده های پایه الکل و روغن استفاده نکنید.

اگر پوست روغنی دارید، محصولاتی که این مواد را دارند می توانند باعث تحریک پوست شوند.

اگر پوست معمولی دارید، مرطوب کننده هایی که کمی روغن سبک دارند باید خوب باشند. اگر پوستتان خشک است، می توانید مرطوب کننده های پایه روغن انتخاب کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات