برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

توصیه های طب سنتی برای افزایش دمای بدن در فصل سرما

توصیه های طب سنتی برای افزایش دمای بدن در فصل سرما یکی از راه‌های افزایش سریع دمای بدن در روزهای سرد سال، افزایش مصرف خوراکی‌هایی با طبیعت گرم یا حتی با طبیعت گرم‌ و خشک است. به همین دلیل هم بعضی دمنوش‌ها یا خوراک‌های سنتی می‌توانند در روزهای سرد سال باعث افزایش دمای بدن و بهبود عملکرد سیستم ایمنی شوند.

یکی از بهترین راه‌های گرم کردن بدن در روزهای سرد پاییزی و زمستانی، تغییر دادن الگوی غذایی روزانه است. از آنجایی که روزهای سرد امسال با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان همراه بوده، بهتر است که برنامه غذایی را به گونه‌ای در نظر بگیرید که خوراکی‌های مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش دمای بدن را به‌صورت روزانه مصرف کنید.

به گزارش «بهپو»، یکی از راه‌های افزایش سریع دمای بدن در روزهای سرد سال، افزایش مصرف خوراکی‌هایی با طبیعت گرم یا حتی با طبیعت گرم‌ و خشک است. به همین دلیل هم بعضی دمنوش‌ها یا خوراک‌های سنتی می‌توانند در روزهای سرد سال باعث افزایش دمای بدن و بهبود عملکرد سیستم ایمنی شوند.

 

بیشتر بخوانید: 3 دمنوش برای گرم شدن بدن در فصل سرما

 

مثلا شما در روزهای سرد سال می‌توانید از دمنوش زیره سیاه یا دمنوش اسطوخودوس برای افزایش دمای بدن‌تان استفاده کنید. برای تهیه این دمنوش‌ها کافی است که یک قاشق غذاخوری از آنها را در 2 لیوان آب جوش بریزید و قوری حاوی دمنوش را حدود 20 دقیقه روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا به‌خوبی دم بکشد. سپس دمنوش مورد نظر را با مقداری نبات میل کنید.

از دیگر دمنوش‌های سنتی بسیار مناسب برای افزایش دمای بدن در روزهای سرد سال می‌توان به دمنوش دارچین اشاره کرد. این دمنوش با ترکیب یک قاشق غذاخوری چوب دارچین خشک‌شده و 5/1 لیوان آب جوش تهیه می‌شود. قوری حاوی دمنوش باید حدود 20 دقیقه روی حرارت غیرمستقیم قرار بگیرد تا دارچین به‌خوبی دم بکشد. سپس می‌توانید این دمنوش را با یک قاشق مرباخوری عسل میل کنید. به این ترتیب هم باعث افزایش دمای بدن می‌شوید و هم به تقویت قدرت سیستم دفاعی بدن کمک می‌کنید.

 

بیشتر بخوانید: 6 توصیه غذایی، مناسب روزهای سرد سال

 

از دیگر خوراکی‌های سنتی که برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و افزایش دمای بدن در روزهای سرد سال موثر هستند، می‌توان به شیر نیروزا اشاره کرد. برای تهیه شیر نیروزا باید یک لیوان شیر را با 4 عدد بادام، 1 عدد گردو، 5 عدد پسته، 1 عدد بادام هندی، 2 عدد چلغوز خام، 1 قاشق غذاخوری عسل، 1 عدد خرما، 1 قاشق چای‌خوری کنجد خام و 1 قاشق چای‌خوری پودر نارگیل داخل مخلوط‌کن بریزید تا همه این ترکیبات به‌خوبی با همدیگر مخلوط شوند سپس آن را به‌صورت صبحانه یا عصرانه برای افزایش دمای بدن مصرف کنید.

اگر می‌خواهید که سیستم ایمنی قوی‌تری در روزهای سرد سال داشته باشید و کمتر احساس سرما کنید، می‌توانید سالاد جعفری را هم به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. برای تهیه سالاد جعفری باید 2 لیوان جعفری خردشده را با یک عدد پیاز قرمز خلال‌شده، 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون و مقداری نمک، فلفل و لیموترش ترکیب کنید و این ترکیب را در کنار وعده ناهار یا شام به مصرف برسانید. این سالاد سرشار از ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز برای تقویت سیستم ایمنی بدن در روزهای سرد سال است.

انواع خوراک‌های سنتی ایرانی مانند اشکنه، آش‌های حاوی سیرابی، کالجوش، کاچی، شیربرنج و شله‌زرد هم به‌دلیل داشتن مغزهای مختلف، حبوبات، غلات و سبزی‌های فراوان به بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن کمک زیادی می‌کنند و به‌دلیل ماهیت گرم‌شان می‌توانند باعث افزایش دمای بدن در روزهای سرد پاییزی و زمستانی شوند.

 

بیشتر بخوانید: با این ادویه ها در فصل سرما گرم و قوی شوید

 

در روزهای سرد غذاهای پر ادویه بخورید

یکی از تغییراتی که با سرد شدن هوا در بدن ایجاد می‌شود، بالا رفتن درجه حرارت داخلی بدن به منظور گرم‌تر نگه‌داشتن بدن است. از این‌رو، در روزهای سرد سال عملکرد دستگاه گوارش بهبود می‌یابد و هضم و جذب غذاهای مصرفی با سرعت و کیفیت بهتری انجام می‌شود. به همین دلیل هم بیشتر ما در روزهای سرد سال تمایل بیشتری به غذا خوردن نسبت به روزهای گرم سال داریم. از این رو، در توصیه‌های تغذیه‌ای طب سنتی آمده تمام افراد می‌توانند رژیم غذایی خودشان را در روزهای سرد سال کمی تغییر دهند و بدون نگرانی خاصی غذاهای کمی سنگین‌تر مانند انواع حلیم، آش و سوپ‌های غلیظ را به برنامه غذایی خود اضافه کنند.این غذاها علاوه بر گرم کردن بدن باعث ایجاد سیری کافی می‌شوند و به دلیل بهبود عملکرد گوارش در این روزهای سرد، حس پری بیش از اندازه هم به مصرف‌کننده نمی‌دهند. علاوه بر این، بهتر است در روزهای سرد سال بدنتان را با ادویه‌های گرم و خشک که می‌توانند باعث افزایش متابولیسم و بالا رفتن حرارت بدن شوند، گرم کنید. این ادویه‌ها شامل انواع فلفل، زنجبیل، کاری، زیره و زردچوبه می‌شوند که شما می‌توانید آنها را به انواع غذاها و سالاد اضافه کنید./

بیشتر بخوانید: توصیه های طب سنتی برای پیشگیری و درمان کرونا

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات