برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا ماسک زدن، سطح اکسیژن را کاهش می دهد؟

آیا ماسک زدن، سطح اکسیژن را کاهش می دهد؟ پوشیدن ماسک خوشایند کسی نیست و نفس کشیدن را سخت می کند. به همین دلیل بسیاری از مردم نگرانند که ماسک زدن اکسیژن دریافتی را کاهش دهد اما، نتایج یک مطالعه جدید این تصور را رد می کند.

توصیه به استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی بهترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا معرفی شده است. پوشیدن ماسک خوشایند کسی نیست و نفس کشیدن را سخت می کند. به همین دلیل بسیاری از مردم نگرانند که ماسک زدن اکسیژن دریافتی را کاهش دهد اما، نتایج یک مطالعه جدید این تصور را رد می کند.

به گزارش «بهپو»، بسیاری از این باورها مبنی بر اینکه پوشیدن ماسک اکسیژن رسانی را کاهش می دهد یا باعث مسمومیت با دی اکسید کربن می شود یا بازگشت بخار تنفس به ریه ها باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود تا حدود زیادی توسط رسانه های اجتماعی دامن زده شده است.

سازمان های بهداشت جهانی و انجمن ریه آمریکا بارها این نظریه ها را رد کرده اند اما این ادعاها همچنان به قوت خود باقی هستند.

به همین منظور محققان دانشگاه مک مستر کانادا تلاش کردند تا این ادعا را آزمایش کنند: آنها به 25 بزرگسال (میانگین سنی: 76.5 سال) «پالس اکسیمتر» قابل حمل دادند تا میزان اکسیژن خون آنها را هنگام استفاده از ماسک صورت و همچنین قبل و بعد از آن اندازه گیری کند.

محققان هیچ نشانه ای از هیپوکسی یا کاهش اکسیژن خون پیدا نکردند. این نتیجه تایید می کند که پوشیدن ماسک باعث کاهش اکسیژن نمی شود.

کارشناسان سلامت می گویند نگاه شما به ماسک باید همانند کمربند ایمنی باشد؛ آنها لزوما راحت نیستند اما از شما محافظت می کنند.

برای انجام این تحقیق، تیم دکتر «نوئل چان» به هر شرکت کننده یک ماسک صورت سه لایه، یکبار مصرف و غیر پزشکی دادند. داوطلبان ماسک را در طول برنامه عادی روزمره خود یا در حالت استراحت می پوشیدند و همزمان از پالس اکسیمتر برای اندازه گیری سطح اکسیژن یک ساعت قبل از پوشیدن ماسک، یک ساعت در حالی که ماسک به صورت داشتند و یک ساعت بعد از آن در آوردن ماسک استفاده کردند.

به طور کلی هیچ کاهش قابل توجهی در غلظت اکسیژن خون مشاهده نشد. به طور میانگین، پیش از پوشیدن ماسک غلظت اکسیژن خون 96.1 درصد بود، هنگام استفاده از ماسک کمی بیشتر و پس از برداشتن ماسک به ترتیب 96.5 و 96.3 بود.

نتیجه این تحقیق 30 اکتبر به صورت آنلاین در مجله «American Medical Association» منتشر شده است.

به گفته چان، مطالعه فوق این ادعا را که ماسک ها خطرناکند تایید نمی کند.

او می گوید این مطالعه کوچک و دارای محدودیت هایی بود. به عنوان مثال در این مطالعه افراد مبتلا به بیماری های قلب و عروق یا ریوی را که حتی در حالت استراحت هم مشکل تنفسی دارند شرکت نداشتند.

در عوض بر روی مسن سالان تمرکز داشت که احتمالاً در برابر هرگونه کاهش سطح اکسیژن ناشی از استفاده از ماسک آسیب پذیرتر خواهند بود و با این وجود هیچ مشکلی پیدا نکردند.

چان افزود: این مطالعه کوچک است اما امیدواریم به مردم اطمینان بدهد.

سوالی که مردم معمولاً دارند این است که آیا می توانند با ماسک ورزش کنند یا خیر. در این مطالعه شرکت کنندگان در حال ورزش کردن نبودند، بنابراین مشخص نیست که آیا این امر باعث افت سطح اکسیژن آنها می شود یا خیر.

کارشناسان می گویند اگر برای پیاده روی یا دویدن بیرون هستید و کسی نزدیکتان نیست می توانید از پوشیدن ماسک چشم پوشی کنید. اما اگر قرار است با افراد دیگری روبرو شوید، ماسک بزنید.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وب ام دی»، سازمان جهانی بهداشت به افراد توصیه می کند هنگام حضور در بین مردم، از ماسک صورت استفاده کنند. برخی از استثناها کودکان زیر 2 سال و افرادی هستند که بیماری هایی دارند که نفس کشیدن با ماسک را دشوار می کنند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات