برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

توانایی ماسک ها برای مسدود کردن راه ویروس ها چقدر است؟

توانایی ماسک ها برای مسدود کردن راه ویروس ها چقدر است؟ ماسک های صورت انتشار ذرات هوابرد از جمله ویروس های تنفسی مثل کووید 19 را کاهش می دهند اما، حتی ایمن ترین پوشش های حرفه ای صورت هم نمی توانند همه ذرات را فیلتر کنند و مانع ورود آنها به مجاری تنفسی شوند.

در شرایطی که داروی کرونا تولید نشده است و واکسن هم در دسترس مردم نیست، ماسک موثرترین و ارزان‌ترین راه مقابله با این ویروس است و به عبارتی فعلا این محصول، در دسترس‌ترین وسیله محافظتی برای مقابله با کرونا است. با استفاده از ماسک تا حد زیادی می توان از انتشار ذرات ویروسی از جمله کرونا جلوگیری کرد. ماسک هم فرد را در مقابل بیماری محافظت می کند و هم از انتشار ویروس افراد مبتلا جلوگیری می کند.

به گزارش «بهپو»، بررسی های محققان نشان می دهد که ماسک به تنهایی ۱۰۰ درصد سبب محافظت افراد نمی شود و باید به سایر توصیه های بهداشتی مانند شستن دست ها به طریق اصولی، فاصله گذاری اجتماعی و حضور نیافتن در تجمعات هم توجه شود.

ماسک های صورت انتشار ذرات هوابرد از جمله ویروس های تنفسی مثل کووید 19 را کاهش می دهند اما، حتی ایمن ترین پوشش های حرفه ای صورت هم نمی توانند همه ذرات را فیلتر کنند و مانع ورود آنها به مجاری تنفسی شوند.

محققان دانشگاه توکیو دریافتند ماسک های جنس کتان، ماسک های جراحی و ماسک های N95 انتقال ذرات معلق کروناویروس را کاهش می دهند اما نمی توانند به طور کامل همه ذرات را مسدود کنند. با این حال، وقتی هر دو نفر ماسک زده اند انتقال ویروس بین آنها بسیار کمتر خواهد بود.

در این گزارش آمده است: وقتی هم گیرنده ویروس و هم پخش کننده ویروس ماسک می زنند، یک اثر هم افزایی ایجاد می شود.

نتایج این مطالعه به صورت آنلاین در سایت «mSphere» وابسته به انجمن میکروبیولوژی آمریکا منتشر شده است.

 

بیشتر بخوانید: کجا و چگونه ماسک بزنیم؟

 

این مطالعه به کمک یک محفظه با دو سر مانکن روبروی هم انجام شد. یک سر سرفه را شبیه سازی می کرد و ذرات واقعی کروناویروس را پرتاب می کرد. سر دیگر تنفس طبیعی را شبیه سازی می کرد؛ با یک محفظه جمع آوری در مسیر هوایی برای جمع کردن ذرات ویروس.

وقتی مدل تنفسی ماسک جنس کتان داشت، انتقال ویروس بین 20 تا 40 درصد کاهش یافت و ماسک N95 80 تا 90 درصد ذرات ویروس را مسدود کرد. وقتی مدل سرفه ماسک کتان یا جراحی داشت انتقال ویروس تا 50 درصد و برای ماسک N95 تا 90 درصد کاهش یافت.

محققان نوشتند: محدودیت مطالعه این است که محققان نمی توانند بگویند که آیا ذراتی که از ماسک عبور می کنند می توانند منجر به عفونت یا بیماری شوند. علاوه بر این، پایداری ویروس در هوا براساس قطرات و اندازه آئروسل، ترکیب و سایر عوامل تغییر می کند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، محققان نوشتند: بارهای ویروسی قابل توجهی در سواب بینی و گلو در بیماران بدون علامت و با حداقل علائم و همچنین در بیماران با علامت وجود دارد که نشان دهنده پتانسیل انتقال است. بنابراین ، مطلوب است که افراد در فضاهای عمومی از ماسک استفاده کنند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات