برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

8 مکمل گیاهی شفابخش برای سلامت دستگاه گوارش

پروبیوتیک ها: باکتریهای دوست پروبیوتیک ها دارای ارگانیسم های زنده -به طور عمده باکتری ها و یک نوع مخمر- هستند. این موجودات زنده، مشابه باکتریهای خوب در روده اند که به فرایند هضم کمک می کنند. این مکمل ها برای درمان مشکلات خاص دستگاه گوارش و سلامت عمومی آن مفیدند. بعضی از انواع پروبیوتیک ها به درمان اسهال کمک می کنند و همچنین نشانه های سندرم روده تحریک پذیر را از بین می برند. محصولات پروبیوتیک زیادی این روزها در فروشگاه ها و اغلب در فراورده های لبنی وجود دارد. همچنین می توانید پودر مکمل آن را به شیر یا ماست خود اضافه کنید.
شیرین بیان: درمان سوزش سر دل سال های زیادی است که از شیرین بیان در درمان علائم بیماری های گوارشی مثل سوزش سر دل و رفلاکس اسید استفاده می شود. با این حال، شواهد علمی برای تایید وجود ندارد. شیرین بیان در شکل ناخالص می تواند اثرات جانبی داشته باشد، از جمله بالا بردن فشار خون در برخی از افراد. « De-Glycyrrhizic Acid» که به اختصار به آن « DGL» می گویند عصاره خاصی از شیرین بیان است که میزان ماده موثره شیرین بیان - گلیسیریزیک اسید- در آن بسیار ناچیز است و در شرکت های داروسازی ایران هم به شکل مکمل فراوری می شود. به نظر نمی رسد مکمل DGL اثرات جانبی زیادی داشته باشد. با این حال، زنان باردار نباید بدون مشورت با پزشک خود، DGL یا هر نوع مکمل دیگری را مصرف کنند.
روغن نعناع: تسکین علایم روده تحریک پذیر اگرچه هنوز تحقیقات علمی نظر قطعی خود را درباره تاثیر روغن نعناع بر مشکلات گوارشی اعلام نکرده است اما مطالعات متعددی هم نشان می دهند که روغن نعناع باعث کاهش درد و نفخ ناشی از سندرم روده تحریک پذیر می شود. کپسول های پوشش دار روده ای روغن نعناع، در معده حل نمی شوند. این کپسول ها، از روده کوچک و بزرگ عبور می کنند و روغن در آنجا از کپسول آزاد می شود. روغن نعناع در دوزهای کم بی خطر به نظر می رسد.
بابونه: چیزی بیش از یک چای تسکین دهنده بابونه، بطور گسترده ای برای درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. متخصصان طبیعت، بابونه را برای درمان مشکلات گوارشی مثل ناراحتی معده، کولیت و تهوع و همچنین برای اضطراب و بیخوابی استفاده می کنند. هرچند برخی افراد که دارای نوعی آلرژی نسبت به گیاهانی چون راگوید یا کهنه واش « ragweed» هستند، ممکن است نسبت به بابونه نیز واکنش آلرژیک داشته باشند. همیشه قبل از مصرف هر نوع مکملی با پزشک خود مشورت داشته باشید.
زنجبیل: آرامش معده در طب آسیایی از زنجبیل برای درمان درد معده استفاده می شود. در غرب، از زنجبیل برای از بین بردن حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری استفاده می کنند. زنجبیل به شکل پودر در کپسول یا قرص یا به صورت ریشه تازه مصرف می شود. مصرف زنجبیل در مقادیر کم، 1 تا 2 گرم در روز، ایمن و بدون خطر است.
L-گلوتامین؛ یاور معده گلوتامین به طور طبیعی در بدن یافت می شود و از روده ها و دیگر اندام ها حمایت می کند. مکمل L-گلوتامین ممکن است در درمان اسهال ناشی از جراحی، عفونت یا استرس کمک کند. همچنین به جذب بهتر نوترینت ها در برخی افراد کمک می کند. کسانی که مقدار زیادی باکتری های غیرمفید در دستگاه گوارش خود دارند یا در حال مصرف داروهای سرطان هستند یا افرادی که بخشی از روده شان خارج شده است، می توانند از فواید مصرف L گلوتامین برای تسکین عوارض بیماری شان بهره مند شوند. اما همچنان تحقیقات بیشتری بر روی این مکمل باید انجام شود.
پسیلیوم: فیبر برای یبوست پسیلیوم از دانه گیاه اسفرزه درست می شود. پسیلیوم به عنوان یک ترکیب در مسهل ها استفاده می شود. از آنجا که دارای فیبر بالایی است باعث جذب بیشتر مایعات و آب در روده ها می شود. این ماده باعث می شود که مدفوع حجیم تر شود و عمل دفع راحت تر صورت بگیرد. نوشیدن مقدار زیادی مایعات در درمان یبوست می تواند موثر باشد. این ماده به شما کمک می کند تا آب کمتری از دست دهید و یا مورد یبوست شما بدتر شود. افرادی که به گرده های درخت چنار، گرده چمن یا خربزه حساسیت دارند در زمان مصرف این ماده دچار واکنش حساسیتی شدیدی می شوند.
کنگر فرنگی: تسکین ناراحتی معده استفاده از عصاره برگ کنگر فرنگی می تواند علایم سوء هاضمه را تسکین دهد. هنگامی که از این ماده روزانه استفاده می شود در کاهش تهوع، استفراغ، گاز و درد شکم موثر است. همچنین ممکن است در درمان سندرم روده تحریک پذیر و در کاهش گرفتگی عضلات و درد شکم کمک کننده باشد. این عصاره با دیگر داروها تداخل شناخته شده ای ندارد. ولی می تواند باعث ایجاد آلرژی و حساسیت در افرادی شود که به راگوید و گرده های مربوطه حساسیت دارند.
قبل از مصرف هر مکملی با پزشک خود مشورت کنید مکمل ها از طرف سازمان غذا و داروی آمریکا FDA مورد تایید نیستند. این بدین معنی است که هیچ تضمینی برای اثر بخشی، کیفیت یا ایمنی آنها وجود ندارد. همیشه قبل از مصرف برچسب داروهای مکمل را مطالعه کنید. همچنین قبل از استفاده از هر نوع مکمل با پرشک خود مشورت کنید. اگر حامله هستید و یا در حال استفاده از داروهای دیگر هستید و یا بیماری خاصی دارید، قبل از مصرف هر نوع مکملی حتما با پزشک مطرح کنید.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات