برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

علت تیرگی زیر بغل و درمان آن

علت تیرگی زیر بغل و درمان آن تیرگی زیر بغل به خودی خود نگرانی ندارد. البته خیلی ها از تیرگی پوست بدنشان در نقاط خاص مثل زیر بغل دل خوشی ندارند و به دنبال راهی برای از بین بردن آن هستند.

تیرگی زیر بغل اغلب علامتی از «آکانتوزیس نیگریکانس» است؛ بیماری پوستی که معمولا در افراد با بیماری های زمینه ای مثل دیابت یا چاقی بروز می کند.

تیرگی زیر بغل به خودی خود نگرانی ندارد. البته خیلی ها از تیرگی پوست بدنشان در نقاط خاص مثل زیر بغل دل خوشی ندارند و به دنبال راهی برای از بین بردن آن هستند.

آکانتوزیس نیگریکانس ممکن است باعث ضخیم شدن پوست یا تیرگی سایر نقاط بدن از جمله گردن و کشاله ران شود. بین 7 تا 74 درصد از مردم بسته به سن، نژاد و وزن به آکانتوزیس نیگریکانس مبتلا هستند.

 

علت آکانتوزیس نیگریکانس

نقاط تیره رنگ پوست معمولا وقتی ظاهر می شوند که سلول های رنگدانه پوست سریع تر از حالت معمول تکثیر شوند. زدودن مکرر موهای زاید یکی از دلایل تولید بیش از حد رنگدانه است. عوامل دیگری هم در بروز این وضعیت نقش دارند:

● مقاومت انسولین: یکی از مشکلات دیابتی ها، مقاومت انسولین است؛ یعنی بدن نسبت به تاثیرات انسولین، حساسیت کمتری نشان می دهد. مقاومت انسولین نهایتا باعث ابتلا به دیابت نوع دو می شود.

● چاقی: چاقی و اضافه وزن هم می‌تواند باعث ساییده شدن بیشتر پوست به هم شده و باعث افزایش تیرگی در این نقاط شود.

● اختلالات هورمونی: مبتلایان به کم کاری تیرویید، سندرم تخمدان پلی کیستیک، بیماری آدیسون یا سایر اختلالات هورمونی هستند، بیشتر احتمال دارد به آکانتوزیس نیگریکانس دچار شوند.

● ارث: در بعضی خانواده‌ها زیربغل یا کشاله‌ران‌ همه اعضا تیره‌ است و این نشان می دهد یک علت ژنتیکی پشت این اتفاق است. برخی نژادها از جمله نژاد آفریقایی بیشتر با تیرگی پوست زیر بغل روبرو هستند.

● مصرف برخی داروها: برخی داروها مثل دوزهای بالای نیاسین، قرص های ضد بارداری و کورتیکواستروییدها احتمال بروز آکانتوزیس نیگریکانس را بالا می برند.

● سرطان: در موارد نادر، آکانتوزیس نیگریکانس به دلیل رشد تومور سرطانی در معده، کبد یا سایر ارگان های داخلی بدن است. به این نوع آکانتوزیس نیگریکانس، آکانتوزیس نیگریکانس بدخیم می گویند.

هورمون درمانی رشد و اختلالات غده هیپوفیز مغز هم می توانند علت بروز آکانتوزیس نیگریکانس باشند.

 

عواملی که احتمال آکانتوزیس نیگریکانس را افزایش می دهند

هرکسی ممکن است به آکانتوزیس نیگریکانس در ناحیه زیر بغل یا سایر قسمت های بدن دچار شود. با این حال، در بعضی افراد شانس بروز بیشتر است:

● اگر یکی از افراد خانواده به این ناراحتی پوستی دچار باشد

● اگر پوستی تیره دارید

● اگر چاق هستید

● اگر دیابت یا مقاومت به انسولین دارید

● موهای زیر بغل را زود به زود می زدایید

● یک بیماری هورمونی دارید

● داروی خاصی مصرف می کنید

● سرطان معده، کبد یا روده بزرگ دارید

 

درمان تیرگی زیر بغل

اصلاح بیش از اندازه موهای زیر بغل به روش تراشیدن یا کندن از ریشه، باعث تیرگی پوست زیر بغل خواهد شد. بنابراین برای کاهش تحریک پوست زیر بغل، استفاده از مرطوب کننده ها پس از اصلاح توصیه می شود. بهتر است از انواع طبیعی و بدون عطر و بو استفاده کنید.

پیش از اصلاح همیشه از صابون یا فوم اصلاح استفاده کنید. بهتر است نوع مناسب پوست های حساس را انتخاب کنید.

 

درمان های خانگی

برای روشن شدن پوست تیره زیر بغل، درمان های سنتی وجود دارد که البته از نظر علمی هنوز اثبات نشده اند اما تجربه استفاده از آنها در برخی افراد خوب بوده است. از جمله موارد زیر را می توان نام برد:

● کورکومین که رنگدانه موجود در زردچوبه است

آب لیمو

● گیاه خار مریم

● عصاره خیار دریایی

برخی از این درمان های خانگی ممکن است در برخی افراد باعث بروز عوارض جانبی شود. مثلا آب لیمو ممکن است باعث تحریک پوست یا خشکی آن شود.

بهتر است برای اطمینان پیش از استفاده از درمان های خانگی با پزشک خود مشورت کنید.

 

آنتی بیوتیک ها و کرم های موضعی

کرم ها، پمادها و ژل های تجویزی، برای روشن کردن پوست زیر بغل وجود دارد. این محصولات شامل موارد زیر هستند:

● کرم های رتینوییدی برای نازک و روشن کردن پوست

● کرم هیدروکینون برای روشن کردن رنگ پوست

● لایه بردارهای شیمیایی دارای «تری کلرواستیک اسید» برای از بین بردن سلول های پوستی آسیب دیده

● کلسی پوترین که کرمی با پایه ویتامین دی برای کاهش رنگدانه ها است

● آنتی بیوتیک های موضعی یا صابون های آنتی بیوتیکی برای تسکین ناراحتی

 

داروهای خوراکی

اگر آکانتوزیس نیگریکانس شدید باشد یا به درمان های معمول پاسخ ندهد، متخصص پوست قرص های رتینوییدی تجویز می کند. از قرص های رتینوییدی برای درمان آکنه، پسوریازیس و دیگر بیماری های پوستی هم استفاده می شود.

قرص های رتینوییدی باعث عوارض جانبی متعددی می شوند و برای زنان باردار تجویز نمی شوند. پیش از مصرف این قرص ها بهتر است منافع و عوارض آن را با پزشکتان مرور کنید و ببینید آیا ارزش استفاده کردن را دارد یا خیر.

 

لیزر درمانی

درمان با لیزر به کاهش ضخامت پوست که معمولا همراه با تیره شدن پوست اتفاق می افتد، کمک می کند. کاهش ضخامت پوست به روشن تر شدن رنگ پوست هم کمک می کند. همچنین رشد موهای زیر بغل را هم کم می کند که این خود نیاز به اصلاح را کاهش می دهد.

 

پیشگیری از آکانتوزیس نیگریکانس

به گزارش «بهپو» و به نقل از «مدیکال نیوز تودی»، اگر مشکل تیرگی زیر بغل دارید و چاق هستید بهترین درمان کاهش وزن است. رژیم غذایی که به کاهش انسولین منجر شود نیز در درمان آکانتوزیس نیگریکانس در افرادی که انسولین بالا دارند یا به دیابت مبتلا هستند کمک زیادی می کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات