برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

6 توصیه غذایی، مناسب روزهای سرد سال

6 توصیه غذایی، مناسب روزهای سرد سال گرم کردن بدن از داخل و بالا بردن متابولیسم، می‌تواند بسیار سریع‌تر از پوشیدن لباس‌های فراوان یا بالا بردن حرارت وسایل گرمایشی، حس گرمای مطلوب را در پاییز و زمستان برای ما ایجاد کند.

یکی از توصیه‌های ساده برای گرم نگه داشتن بدن در روزهای سرد سال، ایجاد تغییراتی در الگوی غذایی روزانه است. گرم کردن بدن از داخل و بالا بردن متابولیسم، می‌تواند بسیار سریع‌تر از پوشیدن لباس‌های فراوان یا بالا بردن حرارت وسایل گرمایشی، حس گرمای مطلوب را در پاییز و زمستان برای ما ایجاد کند.

به گزارش «بهپو»، از بهترین مزایای روزهای سرد سال این است که دستگاه گوارش در بهترین وضعیت خود قرار دارد و عمل هضم و جذب در پاییز و زمستان، بهتر از بهار و تابستان انجام می‌گیرد. از این رو،‌ شما می‌توانید با دغدغه کمتری اقدام به مصرف غذاهایی با کالری کمی بالاتر کنید و علاوه بر گرم شدن، نگرانی چندانی هم بابت اضافه‌وزن نداشته باشید.

در ادامه به بررسی 6 مورد از مهم‌ترین تغییراتی که باید در روزهای سرد سال در رژیم غذایی خود ایجاد کنید، می‌پردازیم.

 

1- صبحانه گرم میل کنید

اولین توصیه برای گرم‌ شدن بدن در صبح‌های سرد پاییزی یا زمستانی، خوردن صبحانه‌های گرم و با مزاج گرم است. از این رو، اگر می‌خواهید شیر یا چای گرم بخورید، حتما یک عدد خرما، یک عدد گردو و چند عدد کشمش را با آن همراه کنید. حلیم فرنگی هم گزینه خوبی برای صبحانه روزهای سرد سال است تا هم شما را برای مدت بیشتری سیر نگه دارد و جلوی ریزه‌خواری میانه روزتان را بگیرد و هم به گرم شدن بدنتان کمک کند. حلیم فرنگی با کمک مواد اولیه ساده‌ای مانند گندم پرک،‌ شیر پرچرب، شکر قهوه‌ای یا عسل و دارچین، ظرف 30 تا 40 دقیقه آماده می‌شود. به طور کلی، انواع خوراک‌های گرمی که حاوی گندم، دارچین و زنجبیل باشند، می‌توانند در این روزهای سرد سال به کمک شما بیایند و بدنتان را گرم کنند. بهتر است برای صبحانه روزهای سرد سال، دور شیر سرد، ‌شیر کاکائوی سرد یا آبمیوه‌های طبیعی و سرد خط بکشید و به جای آنها، شیر یا شیرکاکائوی گرم یا چای و انواع دمنوش‌های حاوی هل،‌ دارچین، زنجبیل و تخم میخک میل کنید. تخم‌مرغ آبپز، انواع کوکو و نان کاملا گرم هم گزینه‌های بهتری نسبت به نان‌های سرد یخچالی یا کره و مربا خواهند بود.

 

2- در میان‌وعده‌ها میوه‌های حاوی ویتامین C بخورید

بهتر است میوه‌ها در روزهای سرد سال، در میان‌وعده‌ها مصرف شوند تا تاثیری بر کاهش حرارت بدن در ساعات اولیه پس از بیدار شدن یا ساعات منتهی به خوابیدن نداشته باشند. بهترین زمان برای خوردن میوه‌ها در پاییز و زمستان، حدود 2 ساعت قبل از ناهار و 2 ساعت قبل از شام –عصرانه- است. میوه‌های پاییزی و زمستانی مانند پرتقال، لیموشیرین، نارنگی،‌ گریپ‌فروت، کیوی و حتی انار، مقادیر مناسبی از ویتامین C را در خود جا داده‌اند. مصرف 2 عدد از این میوه‌ها در طول روز می‌تواند علاوه بر بهبود قدرت سیستم دفاعی بدن برای مبارزه با سرماخوردگی، باعث کاهش بی‌حوصلگی و خمودگی ناشی از کمبود آفتاب در پاییز و زمستان هم بشود.

 

بیشتر بخوانید: 3 دمنوش گیاهی مناسب حال سرماخورده ها

 

3- سوپ‌ را برای شام انتخاب کنید

تنوع سوپ‌ها به قدری زیاد است که اگر شما بخواهید در تمام روزهای سال هم سوپ بخورید، باز هم غذای جدیدی برای خوردن خواهید داشت. انواع سوپ گرم، جزو بهترین گزینه‌های غذایی برای شب‌های سرد سال هستند. این سوپ‌ها می‌توانند طیف گسترده‌ای از سبزیجات، صیفی‌ها،‌ گوشت‌ها و حبوبات را در خود جا بدهند و به یک پیش‌غذای ساده و سبک یا غذایی کامل و مغذی تبدیل شوند. بنابراین بهتر است برای گرم نگه داشتن بدن در ساعات پایانی شب و پیش از خواب،‌ حتما وعده شام را به غذایی مانند سوپ یا خوراک‌های گرم و آبکی اختصاص بدهید. اگر سوپ‌های پاییزی و زمستانی حاوی مقداری حبوبات، پودر دانه‌های خام یا آب قلم باشند، انرژی مطلوب‌تری برای این شب‌های طولانی سال به بدن می‌رسانند.

 

4- در نوشیدنی‌ها دارچین و زنجبیل بریزید

یکی دیگر از راه‌های ساده برای گرم کردن بدن در این روزهای سرد سال،‌ نوشیدن انواع نوشیدنی‌های گرمی است که حاوی مقدار کمی دارچین یا زنجبیل هستند. دارچین و زنجبیل،‌ هر دو مزاجی گرم و خشک دارند و باعث افزایش سوخت‌وساز بدن، بهبود گردش خون در بدن و بهبود عملکرد سیستم گوارشی می‌شوند. در نتیجه، مصرف آنها همراه نوشیدنی‌های گرم می‌تواند به بالا رفتن دمای بدن کمک کند و احساس سرما در انگشتان دست و پا یا قسمت‌های انتهایی بدن مانند نوک بینی یا گوش‌ها را از بین ببرد. اگر تندی زنجبیل را دوست ندارید، می‌توانید مقداری شیره خرمای طبیعی یا عسل به نوشیدنی خود اضافه کنید تا طعم نسبتا تند زنجبیل را خنثی کند.

 

بیشتر بخوانید: 3 دمنوش برای گرم شدن بدن در فصل سرما

 

5- فلفل خشک و تازه بخورید

یکی از مهم‌ترین تغییراتی که باید در روزهای سرد سال در برنامه غذایی شما ایجاد شود، افزایش مصرف انواع فلفل است. فلفل‌ها؛ چه به صورت خشک و چه تازه می‌توانند متابولیسم بدن را بالا ببرند و باعث ایجاد حرارت درونی شوند. شما می‌توانید انواع فلفل خشک را در غذاهای مختلف و انواع فلفل تازه را در سالادها استفاده کنید. برای ایجاد طعم مطلوب‌تر فلفل تازه، باید هسته‌های فلفل را پیش از مصرف جدا و آن را با کمی آبلیمو یا آب نارنج تازه، طعم‌دار کنید. اگر نمی‌خواهید غذاهای حاوی پودر فلفل هم بیش از اندازه تند شوند، بهتر است آن را در 5 دقیقه پایانی پخت به غذا اضافه کنید.

 

6- مصرف زردچوبه و پودر کاری را فراموش نکنید

به گزارش «بهپو» و به نقل از «اوری دی هلث»، نتایج تحقیقات جالبی که روی تاثیر زردچوبه و پودر کاری بر گرم نگه داشتن بدن در روزهای سرد سال انجام شد، نشان داد مصرف این ادویه‌های گرم باعث سفت شدن عضلات و حبس شدن آب داخل آنها می‌شود که به پیشگیری از سرمای درونی بدن منجر خواهد شد. از این رو، متخصصان توصیه می‌کنند حتما در روزهای سرد سال،‌ استفاده مداوم از ادویه کاری، زردچوبه و حتی پودر خردل را فراموش نکنید و اگر می‌توانید، مقداری از آنها را به صورت خام روی غذا، سالاد یا سوپ‌های خود بریزید.

 

بیشتر بخوانید: با این ادویه ها در فصل سرما گرم و قوی شوید

 

3 پیشنهاد سنتی

1- حلوای خرما

برای تهیه این حلوا که طبیعتی کاملا گرم دارد،‌ ابتدا یک کیلوگرم خرمای پوست‌کنده و بدون هسته را با یک لیوان ارده به خوبی مخلوط کنید تا خمیر یکنواختی به دست بیاید. 50 گرم پودر گردو را با این خمیر ورز بدهید و سپس خمیر را به شکل و اندازه گردوهای کوچک دربیاورید. قبل از سرو، این حلواها را داخل پودر پسته یا نارگیل بغلتانید.

 

2- دمنوش دارچین

این دمنوش می‌تواند حرارت بدن را در روزهای سرد سال، به خوبی بالا ببرد. برای تهیه آن کافی است 2 قاشق غذاخوری چوب دارچین را با 3 لیوان آب جوش داخل قوری چینی بریزید و حدود 30 دقیقه آن را مانند چای دم کنید. سپس، دمنوش دارچین را با مقداری عسل شیرین کنید و بنوشید.

 

3- خورش لوبیا قرمز

برای تهیه این خورش که مزاجی گرم دارد و مناسب روزهای سرد سال است، باید یک عدد پیاز خردشده را در مقدار کمی روغن تفت بدهید. سپس 200 گرم گوشت خورشی گوسفندی را هم کمی در آن تفت بدهید. حالا به مقدار کافی آب و یک لیوان لوبیا قرمز -حداقل 24 ساعت خیس شده باشد- را به این خورش بیفزایید و اجازه بدهید تا کاملا جا بیفتد.

در 20 دقیقه پایانی پخت، حدود 3 گوجه‌فرنگی پوست‌کنده و خردشده، نمک و پودر کاری را به این خورش بیفزایید. گوجه‌ها می‌توانند زودتر هم به خورش اضافه شوند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات