برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا لازم است برای جبران کمبود آهن، مکمل مصرف کنیم؟

آیا لازم است برای جبران کمبود آهن، مکمل مصرف کنیم؟ کارشناسان تغذیه توصیه می کنند بهترین راه برای جبران کمبود ریزمغذی‌ها داشتن تغذیه مناسب، متنوع و متعادل است. با این حال بسیاری از مردم از مکمل های آهن برای رفع کمبود این عنصر مغذی استفاده می کنند بدون اینکه بدانند آیا واقعا لازم است مکمل آهن مصرف کنند؟

کمبود آهن شایع‌ترین کمبود در تمام دنیا حتی در کشورهای توسعه‌یافته است و تامین آهن برای گروه‌های سنی و جنسی متفاوت، دغدغه بسیاری از کشورهاست.

به گزارش «بهپو»، کارشناسان تغذیه توصیه می کنند بهترین راه برای جبران کمبود ریزمغذی‌ها داشتن تغذیه مناسب، متنوع و متعادل است. با این حال بسیاری از مردم از مکمل های آهن برای رفع کمبود این عنصر مغذی استفاده می کنند بدون اینکه بدانند آیا واقعا لازم است مکمل آهن مصرف کنند؟

 

بیشتر بخوانید: به 10 علت ممکن است نیاز به مصرف مکمل آهن داشته باشید

 

موادغذایی حاوی 2 نوع آهن هستند؛ «آهن هم» که صرفا در منابع حیوانی یافت می‏شود و «آهن غیر هم» که در منابع گیاهی وجود دارد. جذب آهن موجود در منابع حیوانی بسیار بالاست اما در منابع گیاهی که آهن غیرهم دارند، درصد جذب آهن پایین است.

بهترین منبع غذایی «آهن هم» انواع گوشت‌ها از جمله گوشت قرمز با کمترین میزان چربی است. یک تکه کوچک گوشت پخته‌شده با وزن حدود ۳۰گرم می‌تواند مقدار قابل‌توجهی از آهن مورد نیاز کودک و نوجوان و حتی افراد بزرگسال را تامین کند.

بعد از گوشت‌ها، غلات و انواع حبوبات هم حاوی مقدار زیادی «آهن غیر هم» هستند که متاسفانه قابل‌جذب نیست.

اگر قصد دارید آهن مورد نیاز بدنتان را از منابع ارزان‌تر و قابل‌دسترس‌تر تامین کنید، بهتر است همراه نان، برنج و سایر غذاهای نشاسته‌ای که در روز مصرف می‌کنید مقداری از ترکیبات احیاکننده مانند ویتامینC  و ترکیبات مشابه استفاده کنید که از جمله آنها می‌توان به آب‌لیموی تازه، افشره لیمو، آب‌غوره تازه، آب‌نارنج تازه و... اشاره کرد. مطالعات نشان داده‌اند مصرف ویتانینC  همراه غلات می‌تواند تا ۶ برابر جذب «آهن غیر هم» را افزایش دهد. علاوه بر این مصرف مناسب سبزی‌ها، صیفی‌ها و میوه‌ها در میان‌وعده‌ها و در فواصل بین وعده‌های غذایی به دلیل دارا بودن ترکیبات آنتی‌اکسیدانی می‌تواند به افزایش جذب آهن غیر هِم کمک کند اما هرگز سبزی‌ها و صیفی‌های تازه را همراه غذاهای اصلی تامین‌کننده آهن مصرف نکنید زیرا آنها منبع اگزالات هستند و جذب آهن «غیرهِم» را کاهش می‌دهند.

 

بیشتر بخوانید: با این مواد غذایی کم خونی را درمان کنید

 

نکته دیگر اینکه اگر می‌خواهید جذب آهن‌ غذاهای مصرفی‌تان کم نشود، قبل و بعد غذا از مصرف ترکیبات پلی‌فنولی مانند چای، قهوه، نسکافه و حتی سویا و ترکیبات مشابه بپرهیزید زیرا این مواد حاوی عوامل بازدارنده جذب آهن هستند.

اگر این نکات ساده را رعایت کنید دچار کمبود آهن نخواهید شد و نیازی هم به مصرف مکمل نخواهید داشت. یادتان باشد هر نوع مکملی باید حتما با نظر پزشک معالج و ترجیحا بعد از انجام آزمایش و اثبات کمبود مواد مغذی در بدن مصرف شود. در این صورت نوع مکمل، مقدار دوز آن و مدت مصرف نیز زیرنظر پزشک مشخص خواهد شد. اگر این موارد رعایت نشود مصرف مکمل نتیجه برعکس خواهد داشت و مشکلات مضاعفی برای فرد ایجاد خواهد کرد./

بیشتر بخوانید: بدن ما روزانه به چه مقدار آهن نیاز دارد؟

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات