برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

به 10 علت ممکن است نیاز به مصرف مکمل آهن داشته باشید

به 10 علت ممکن است نیاز به مصرف مکمل آهن داشته باشید ایده آل اینست که آهن مورد نیاز بدن از مصرف مواد غذایی تامین شود. اما گاهی اوضاع و شرایط ویژه ای به وجود می آید که افزودن مکمل های آهن به رژیم غذایی فرد امری ضروری است.
آهن ماده ای معدنی است که برای سلامتی بدن حیاتی است. تمام سلول های بدن دارای مقداری آهن هستند، اما بیشترین میزان آهن بدن در گلبول های قرمز قرار دارد. گلبول های قرمز اکسیژن را از شش ها به بافت ها و اندام های بدن می برند.
آهن در تولید انرژی از مواد غذایی نقش دارد. همچنین به ارسال تکانه های عصبی (سیگنالهایی که فعالیت بخش های مختلف بدن را با هم هماهنگ می کنند) در بدن کمک می کند. اگر شما بیش از میزان مورد نیازتان آهن مصرف کنید، در بدنتان برای مصارف آینده ذخیره می شود.
ایده آل اینست که آهن مورد نیاز بدن از مصرف مواد غذایی تامین شود. اما گاهی اوضاع و شرایط ویژه ای به وجود می آید که افزودن مکمل های آهن به رژیم غذایی فرد امری ضروری است. در ادامه به دلایلی اشاره کرده ایم که نیاز به مصرف مکمل آهن را در شما مشخص می کند:

 

1- اگر کم خونی فقر آهن داشته باشید

اگر مبتلا به کم خونی فقر آهن باشید، میزان آهن بدن شما برای گلبول های قرمز ناکافی است، بنابراین اکسیژن کافی برای سلول ها و بافت ها فراهم نمی شود.
علائم کم خونی:
  • خستگی
  • ضعف
  • سرگیجه
  • اختلال در تمرکز
رایج ترین نوع کم خونی در ایران، کم خونی فقر آهن است که حدود 50 درصد آنمی‌های تشخیص داده شده را دربرمی‌گیرد.
متداول ترین علل ابتلا به کم خونی عبارتست از:
  • قاعدگی، به ویژه زمانی که خونریزی شدید یا طولانی باشد
  • زخم معده
  • سرطان دستگاه گوارش
  • از دست دادن خون به علت جراحت یا اهدای خون
  • خونریزی دستگاه گوارش به دلیل استفاده طولانی مدت از داروهایی مثل آسپرین و ایبوپروفن

آیا می دانستید؟
پخت و پز در ظروف آهنی می تواند به شکل قابل ملاحظه ای میزان آهن را در غذایی که می خورید افزایش دهد.

 

2- اگر حامله باشید

بانوانی که شیرده یا حامله نباشند، روزانه به 15 تا 18 میلی گرم آهن نیازمندند. زنانی که باردارند به مقدار بیشتری آهن نیاز دارند. مطابق با تحقیقات موسسات ملی سلامت (NIH)، میزان مجاز آهن توصیه شده (RDA) در رژیم زنان باردار 27 میلی گرم در روز است.
 

3- اگر نوزاد دارید

بچه ها زمانی که در رحم مادرند، از آهن اضافه بدن مادر برای خود ذخیره سازی می کنند. آنان به این ذخایر در شش ماهه اول عمر و در شیرخوارگی نیازمند می شوند. این به آن علت است که شیر مادر میزان آهن کافی ندارد.
اکثر متخصصان اطفال برای کودکانی که از شیر خشک استفاده می کنند، استفاده از شیر خشک غنی شده با آهن را توصیه می کنند. نوزادان نارس که زمان کافی برای ذخیره سازی آهن نداشته اند، به احتمال زیاد به مکمل آهن نیاز دارند. همیشه پیش از دادن مکمل آهن به کودکتان با متخصص اطفال مشورت کنید.

 

4- اگر خونریزی قاعدگی دارید

قاعدگی ذخایر آهن زنان را تخلیه می کند. طبق پژوهش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها (CDC)، 9 درصد از زنان و دختران بین 12 تا 49 سالگی دچار فقر آهن هستند.
برخی از تحقیقات بر این مطلب اشاره دارد که ابتلا به کم خونی مسئله ای نژادی است. در مقایسه با 9 تا 12 درصد از زنان سفید پوست غیر لاتین، تمام 19درصد از زنان نژاد افریقایی-امریکایی و مکزیکی-امریکایی دچار کم خونی هستند.

کودکان نوپا در خطر کمبود آهن
کودکان خردسال به علت رشد سریع، بیشتر در معرض کمبود آهن قرار دارند. 14 درصد کودکان زیر سه سال آهن کافی دریافت نمی کنند.
فقر آهن و کم خونی با کاهش عملکرد تحصیلی کودکان ارتباط مستقیم دارد و می تواند آن ها را در معرض اختلال تاخیر شناختی قرار دهد.

 

5- اگر ورزش می کنید

پژوهش های NIH نشان می دهد: افرادی که به طور منظم ورزش های سخت انجام می دهند،  30درصد بیشتر از دیگر افراد بالغ که فعالیت کمتری می کنند به آهن نیازمندند. دلیل این امر مشخص نیست. یک نظریه این است که در افرادی که ورزش های پر انرژی انجام می دهند، آهن در بدن با سرعت بیشتری گردش می کند.
 

6- اگر به طور منظم خون از دست می دهید

افرادی که مکرراَ خون زیادی از دست می دهند، به مکمل آهن نیاز دارند. اهدا کننده های منظم خون و افرادی که به دلیل استفاده از دارو یا وجود زخم و سرطان، دچار خونریزی دستگاه گوارش می شوند، در معرض خطر کمبود آهن هستند. اگر همیشه کمبود آهن دارید، توصیه می شود دائما خون اهدا نکنید.
 

7- اگر دیالیز می شوید

بیشتر افرادی که دیالیز کلیوی می شوند به آهن نیاز دارند. این به آن دلیل است که در طول دیالیز مقدار کمی خون از دست می دهند. رژیم دیالیز اغلب موجب می شود دریافت آهن کم شود. برخی از داروهای افراد دیالیزی آهن بدن را مصرف می کنند یا در قابلیت جذب آن توسط بدن اخلال ایجاد می کنند.
 

8- اگر داروهای تهی کننده آهن مصرف می کنید

بعضی از داروها می توانند در توانایی جذب آهن توسط بدن اختلال ایجاد کنند. این داروها شامل آنتی اسید های بدون نسخه و بعضی از آنتی بیوتیک ها مثل کینولون و تتراسایکلین می باشند. دیگر داروهایی که می توانند ذخیره آهن فرد را تخلیه کنند عبارتند از:
  • رانیتیدین و امپرازول (برای زخم و سوزش معده و دیگر ناراحتی های معده)
  • آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE) (برای فشار خون بالا)
  • کلستیپول و کلستیرامین (کاهنده کلسترول از طریق اتصال به اسیدهای صفراوی)
آیا می دانستید؟
بیماری هایی مانند سلیاک، کرون و بیماری های خود ایمنی نیز می توانند روی جذب آهن بدن تاثیرگذار باشند؟

 

9- اگر اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD) دارید

تحقیقات نشان داده است که مصرف مکمل های آهن در کودکانی با اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD) می تواند مفید واقع شود. در مطالعه ای، 89 درصد کودکان مبتلا به ADHD در مقایسه با تنها 18 درصد از کودکان سالم، دچار کمبود آهن بودند.
 

10- اگر سرفه مرتبط با مصرف مهارکننده های ACE دارید

پزشکان بازدارنده های ACE را برای درمان بیماری های زیر تجویز می کنند
  • بیماری های قلبی
  • فشار خون بالا
  • دیابت نوع 2
  • بیماری های خفیف کلیه
این داروها حتی می توانند از ابتلا به بیماری کلیه در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 پیشگیری کنند.
سرفه های خشک آزار دهنده، عوارض متداول مصرف این داروهاست. پژوهش ها نشان می دهد که مکمل های آهن تکرار این سرفه ها را در مصرف کننده های ACE به طور چشمگیری کاهش می دهد.
 

دریافت آهن

دریافت مکمل های آهن به صورت کپسول یا وریدی برای بیشتر افراد مناسب است.
در بهترین حالت، باید مکمل های آهن با معده خالی مصرف شود، زیرا غذا میزان جذب آهن بدن شما را کاهش می دهد. مطمئن شوید که میزان مصرف شما در حد توصیه شده باشد. آهن بیش از اندازه می تواند مسموم کننده باشد، به ویژه برای کودکان.
برای اینکه بدانید چه مدت باید مکمل آهن مصرف کنید، با پزشک خود مشورت کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر سلام من آرتریت روماتویید مقاوم به درمان دارم به غیر از دردی که از بابت این بیماری هدیه شده تحمل میکنم ، خستگی و ضعفی که دلیلش فکر می کنم بابت کم خونی و مصرف داروها هست خیلی خیلی اذیتم می کنه یعنی این خستگی و ضعف از زندگی و فعالیت های روزمره منو میندازه که چند وقتیه که مکمل استفاده میکنم مثل well women حالم خیلی بهتره ،و انرژی لازمو دارم ثابتی فرا

دیدگاه و نظــرات