برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

درمان ریزش مو به علت کاهش وزن

درمان ریزش مو به علت کاهش وزن بسیاری از افراد برای رسیدن به وزن ایده آل رژیم های سختی در کوتاه مدت می گیرند. در حالیکه این روش می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند ریزش مو، سوءتغذیه، ناراحتی دستگاه گوارش و ناراحتی اعصاب ‌شود و ممکن است کبد، کلیه و مغز را تحت تاثیر قرار دهد.

امروزه بسیاری از افراد و به‌خصوص خیلی از خانم‌ها برای رسیدن به وزن ایده‌آل رژیم‌های سفت و سختی در کوتاه‌مدت می‌گیرند. در حالیکه این روش می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند ریزش مو، سوءتغذیه، ناراحتی دستگاه گوارش و ناراحتی اعصاب ‌شود و ممکن است کبد، کلیه و مغز را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش «بهپو»، رژیم غذایی متناسب در واقع خوردن غذا براساس یک برنامه منظم برای حفظ وزن طبیعی و کنترل‌شده است. افراد چاق معمولا به ویتامین اضافی نیازی ندارند زیرا رژیم غذایی‌شان بیشتر مواد مغذی را در خود دارد ولی با شروع رژیم غذایی برای کاهش وزن، این ذخیره به‌تدریج کم می‌شود. یکی از مهم‌ترین علایمی که به دنبال این کاهش ذخیره بروز می‌کند ریزش مو است که‌ البته در بیشتر موارد تدریجی است و با دریافت مواد مغذی موثر می‌توان جلوی آن را گرفت.

یک حالت ریزش مو، تلوژن افلوویم نامیده می‌شود. در این حالت موها به‌واسطه یک رویداد مهم که به بدن آسیب می‌رساند، می‌ریزند. به‌عنوان مثال زایمان، تصادف، مرگ یک فرد مهم، یا حتی کاهش وزن زیاد، می‌تواند فولیکول‌های مو را تحریک کند که وارد فاز مرگ -فاز تلوژن- شوند. معمولا ۳ تا ۶ ماه بعد از یک رویداد مهم، متوجه افزایش ریزش مو می‌شوید. دلیلش این است که موهای بیشتری وارد «فاز مرگ» می‌شوند، اما چند ماه طول می‌کشد تا موهای جدید رشد کنند. در نهایت نیز موهای مرده را بیرون می‌رانند.

 

بیشتر بخوانید: کمبود این ویتامین ها باعث ریزش مو می شود

 

مواد مغذی مانند روی، بیوتین –ویتامین B7- و آهن برای رشد مو لازم‌اند و چون سلول‌های زایای بافت مو تکثیر خیلی زیادی دارند نیاز به آنها زیاد است. اگر این مواد مغذی از طریق رژیم غذایی به اندازه کافی به بدن نرسند و بدن دچار کمبود این عناصر شود، فاز رشد مو متوقف می‌شود، سلول‌های زایا متوقف می‌شوند و موها در فاز ریزش قرار می‌گیرند. تغییرهایی که رژیم‌های لاغری در سطح روی، منیزیم، پروتئین، اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های گروه B، D و A ایجاد می‌کنند نیز می‌تواند در ریزش مو موثر باشد. اگر فرد با درمان درست کمبود این مواد مغذی را جبران کند، ممکن است ریزش مو به حالت قبل برگردد اما اگر درمان انجام نگیرد و کمبود جبران نشود، این چرخه معیوب ادامه پیدا می‌کند و باعث کم شدن بارز موها می‌شود.

برای پیشگیری از این مشکل، کاهش وزن باید بسیار تدریجی باشد و رژیم از تمام گروه‌های غذایی -نان و غلات، گوشت و حبوبات، سبزی‌ها، میوه‌ها و لبنیات- تشکیل شود. معمولا توصیه می‌شود افراد چاق و دارای اضافه وزن در یک سال حداکثر 10درصد وزن بدنشان را کاهش دهند. توصیه می‌شود کاهش وزن در هفته به میزان نیم تا یک کیلوگرم باشد و از مکمل‌های مولتی‌ویتامین و آهن در صورت نیاز استفاده شود.

 

بیشتر بخوانید: نسخه طب سنتی برای ریزش مو

 

اگرچه برای کاهش وزن، دریافت کالری را باید محدود کرد اما این محدود کردن نباید آن قدر باشد که باعث کمبود عناصر مغذی و عملکرد نادرست سیستم بدن انسان شود. توصیه کارشناسان تغذیه این است که حتما پروتیین کافی دریافت کنید. گوشت قرمز، ماهی و حبوبات از منابع خوب پروتیین هستند. پروتیین در ساخت فولیکول های مو نقش دارد و رژیم غذایی را تکمیل می کند. تخم مرغ، اسفناج، مرکبات، مغزها، هویج، آووکادو و غلات کامل هم برای کمک به سلامتی بدن باید در رژیم غذایی قرار بگیرند.

 

بیشتر بخوانید: پروتئین چیست و چه مقدار از آن در رژیم غذایی ما لازم است؟

 

به گزارش «بهپو» و به نقل از «اینسایدر»، اگر متوجه ریزش موهایتان شدید، حتما با پزشکتان مشورت کنید تا شما را در مسیر یک رژیم غذایی درست قرار دهد و از پیشرفت این مساله جلوگیری کند. همچنین می‌توانید رژیم غذایی خود را تغییر دهید و از میوه و سبزی و پروتئین‌ها بیشتر استفاده کنید. ریزش مو مشکل دائمی نیست و نباید نگران آن باشید. بدن ما وقتی در معرض تغییرات ناگهانی قرار می گیرد واکنش نشان می دهد و کنار آمدن با آن، کمی زمان می برد. پس صبور باشید و با کمک روش هایی که گفتیم، مسیر طبیعی رشد موهایتان را برگردانید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات