برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

سکته مغزی در کمین گیاهخواران

سکته مغزی در کمین گیاهخواران نتایج مطالعه ای جدید می گوید حذف گوشت از رژیم غذایی با افزایش تدریجی خطر سکته مغزی همراه است.

طرفداران گیاهخواری روز به روز بیشتر می شوند و تبلیغات زیادی برای رژیم گیاهی و پرهیز از گوشت می شود اما، نتایج مطالعه ای جدید می گوید حذف گوشت از رژیم غذایی با افزایش تدریجی خطر سکته مغزی همراه است.

به گزارش «بهپو»، محققان انگلیسی دریافتند با اینکه رژیم گیاهخواری با کاهش 22 درصدی خطر بیماری های قلبی همراه است اما، افزایش 20 درصدی در سکته های مغزی مشاهده می شود. با این حال، کسانی که بجز گوشت ماهی سایر انواع گوشت ها را از رژیم خود حذف کرده بودند 13 درصد کاهش در بیماری های قلبی نشان دادند و خطر سکته مغزی آنها را تهدید نمی کرد.

«تامی تانگ» سرپرست تیم تحقیق گفت: «کاهش خطر بیماری های قلبی تا حدودی به دلیل کاهش وزن، کاهش فشار خون، کاهش کلسترول و کاهش نرخ دیابت که با رژیم غذایی حذف همه انواع گوشت ها به جز ماهی در رژیم غذایی گیاهخواری مرتبط است، بوده است.»

تانگ افزود: «شواهدی از پیش وجود داشت که سطوح بسیار پایین کلسترول می تواند با خطر بالای سکته مغزی هموراژیک در ارتباط باشد. گیاهخواران و وگان ها با کمبود برخی عناصر مغذی مثل ویتامین B12 هم روبرو هستند که تنها از منابع حیوانی به دست می آید.»

به گفته تانگ در برخی تحقیقات نشان داده شده است که بین کمبود ویتامین B12 و سکته مغزی رابطه مستقیم وجود دارد، گرچه نتایج قطعی نیست.»

نتایج این مطالعه در مجله «BMJ» منتشر شده است.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، متخصصان تغذیه تاکید می کنند رژیم غذایی گیاهخواری تا زمانی سودمند است که فرد کمبودهای ویتامینی خود را تامین کند. ویتامین B12، ویتامین D و اسید چرب امگا 3 از جمله مهم ترین این کمبود ها است که باید از رژیم غذایی و مکمل ها تامین شود. دریافت ناکافی این ویتامین ها با بروز مشکلات خاص سلامت همراه است. مصرف عدس، نخود، بروکلی، اسفناج یا گل کلم جای مصرف گوشت قرمز را نمی گیرد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات