برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

11 عارضه افراط در مصرف نوشابه های انرژی زا

11 عارضه افراط در مصرف نوشابه های انرژی زا نوشیدنی‌های انرژی‌زا نوشیدنی‌های غیرالکلی حاوی کافیین، انواع ویتامین و مواد دیگری نظیر تورین، جینسینگ و گوارانا هستند که به عنوان افزایش‌دهنده‌ی انرژی و عملکرد فیزیکی و روانی به بازار عرضه شده‌اند. وجود کافیین بیش از حد یا ترکیبات شبه‌کافیین در این نوشیدنی‌ها می تواند منجر به عصبانیت، کج‌خلقی، بی‌خوابی، ضربان قلب شدید و افزایش فشارخون شود.

نوشیدنی‌های انرژی‌زا نوشیدنی‌های غیرالکلی حاوی کافیین، انواع ویتامین و مواد دیگری نظیر تورین، جینسینگ و گوارانا هستند که به عنوان افزایش‌دهنده‌ی انرژی و عملکرد فیزیکی و روانی به بازار عرضه شده‌اند. قند و مواد دیگر هم در بعضی از انواع نوشیدنی‌های انرژی‌زا به‌کار می‌روند. با این‌حال، افزایش انرژی ناشی از مصرف این نوشیدنی‌ها واقعا کوتاه‌مدت است و می‌تواند با مشکلات مختلفی همراه باشد. برای مثال می‌توان به انواع نوشیدنی‌های انرژی‌زای حاوی قند اشاره کرد که در افزایش وزن نقش دارند. وجود کافیین بیش از حد یا ترکیبات شبه‌کافیین در این نوشیدنی‌ها نیز می‌تواند به چنین مشکلاتی منجر شود؛ عصبانیت، کج‌خلقی، بی‌خوابی، ضربان قلب شدید و افزایش فشارخون.

به گزارش «بهپو»، در سال‌های اخیر، نگرانی‌ها درباره مضرات ناشی از مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا روبه‌رشد بوده است. یکی از گزارش‌های اخیر روزنامه نیویورک‌تایمز، این نگرانی‌ها را بیشتر هم کرده است. براساس این گزارش، به تازگی 13 مورد مرگ مرتبط با مصرف یکی از نوشیدنی‌های انرژی‌زا به سازمان غذا و داروی آمریکا« FDA» گزارش شده است. این نوشیدنی حدودا 215 میلی‌گرم کافیین دارد که برابر است با 2 فنجان قهوه.

در ادامه با 11 مورد از مهم‌ترین مشکلات مرتبط با این نوشیدنی‌ها آشنا می‌شویم.

 

بیشتر بخوانید: آیا نوشیدن روزانه نوشابه‌های انرژی‌زا خطرناک است؟

 

1- ایست قلبی

درحالی که برنامه‌های محاسبه‌گر کافیین به ما نشان می‌دهند مصرف چه مقدار از نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌تواند کشنده باشد، این فرمول برای همه افراد یکسان نیست، مثلا افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای قلبی، فقط بعد از مصرف چند نوشیدنی انرژی‌زا، دچار ایست قلبی می‌شوند. بنابراین، پیش از مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا یا کافئین، از سلامت قلب خودتان مطمئن شوید. یکی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد نوشیدنی‌های انرژی‌زا باعث ایجاد انقباض‌های قوی در قلب می‌شوند که واقعا برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی مضر است.

 

2- میگرن

زیاده‌روی در مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌تواند به سردردهای شدید منجر شود که از علایم ترک کافیین است. تغییر دادن میزان کافیین مصرفی در طول روز، می‌تواند باعث سردردهای بیشتر و شدیدتر شود.

 

3- اضطراب

افرادی که دارای تنوع ژنتیکی در گیرنده‌های آدنوزین هستند، معمولا بعد از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند نوشیدنی‌های انرژی‌زا با افزایش اضطراب مواجه می‌شوند. افزایش دوز مصرفی کافئین، حتی می‌تواند این افراد را با حملات وحشت شدید مواجه کند.

 

4- اختلال ‌خواب

نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای بیدار نگه‌داشتن افراد، مفید به نظر می‌رسند اما در صورت سوء‌مصرف، می‌توانند فرد را دچار بی‌خوابی کنند. این کمبود خواب، فرد را با اختلال در کارکردهای مختلف ذهن و بدن مواجه می‌کند. رانندگی یا انجام کارهایی که به تمرکز زیادی نیاز دارند، خطرناک است.

 

5- دیابت نوع2

از آنجایی که بسیاری از نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی قند بسیار زیادی هستند، درنهایت می‌توانند به سلول‌های تولیدکننده انسولین آسیب برسانند. این وضعیت هم نتیجه‌ای ندارد، جز ابتلا به بیماری دیابت نوع2.

 

بیشتر بخوانید: دمنوش های مفرح و نشاط آور

 

6- اعتیاد

ممکن است هر کسی به مصرف کافیین و نوشیدنی‌های انرژی‌زا اعتیاد پیدا کند. افراد در این وضعیت، در صورت مصرف نکردن نوشیدنی‌های انرژی‌زا، با اختلال کامل عملکردی مواجه می‌شوند. حتی این امکان وجود دارد که افراد، هر روز نسبت به خریدن چند قوطی از نوشیدنی‌های انرژی‌زا دچار استرس شدید شوند.

 

7- عصبانیت مفرط

زیاده‌روی در مصرف کافیین با استفاده از نوشیدنی‌های انرژی‌زا، بعضی از افراد را به نگرانی شدید و حتی لرزش ناشی از عصبانیت شدید دچار می‌کند. این وضعیت درنهایت می‌تواند انجام وظایف مختلف روزانه را با اختلال جدی مواجه کند یا باعث مشکلات عاطفی شود. نتایج بعضی از تحقیقات نشان می‌دهند کافیین می‌تواند اختلال اضطرابی را تشدید کند.

 

8- واکنش‌های حساسیت‌زا

بسیاری از ترکیب‌های موجود در نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌توانند باعث بروز انواع واکنش‌های حساسیت‌زا شوند؛ از خارش جزیی گرفته تا تنگی مسیر تنفسی.

 

9- فشارخون بالا

محصولات کافئین‌دار مانند نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌توانند فشارخون افراد را افزایش بدهند. این اتفاق برای افرادی که فشارخون عادی دارند، نگران‌کننده نیست اما افراد مبتلا به بیماری فشارخون بالا را با خطر بروز سکته مغزی و انواع مشکلات ناشی از این بیماری مواجه می‌کند.

 

10- مسمومیت با ویتامین B3

ویتامین B3 –نیاسین- در بسیاری از نوشیدنی‌های انرژی‌زا به‌اندازه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد که باعث هیچ آسیبی نمی‌شود و حتی می‌تواند خاصیت درمانی داشته باشد. با این‌حال، مصرف همزمان مکمل‌های خوراکی حاوی ویتامین B3 با نوشیدنی‌های انرژی‌زا، احتمال مسمومیت با این ویتامین را افزایش می‌دهد. علایم مسمومیت ویتامین B3 عبارت‌اند از: برافروختگی پوست، سرگیجه، ضربان قلب سریع، استفراغ، خارش، نقرس و اسهال.

 

11- استرس

به گزارش «بهپو» و به نقل از «لیو استرانگ» و «هفته نامه سلامت»، یکی از تحقیقات محققان مایوکلینیک نشان می‌دهد که مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا، ترشح هورمون استرس را افزایش می‌دهد. براساس این تحقیق، سطح نوراپی‌نفرین با مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا به‌طور متوسط 74 درصد افزایش پیدا می‌کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات