برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چاقی و دور کمر بزرگ، مغز را 10 سال پیر می کنند

چاقی و دور کمر بزرگ، مغز را 10 سال پیر می کنند با توجه به یک مطالعه جدید، داشتن دور کمر بزرگ و شاخص توده بدنی -BMI- بالا در 60 سالگی با پیرتر شدن مغز ارتباط دارد. این مطالعه نشان می دهد این عوامل مغز را حداقل ده سال پیرتر می کنند.

با توجه به مطالعاتی که توسط یک متخصص مغز و اعصاب برجسته در دانشگاه میامی منتشر شده است، داشتن دور کمر بزرگ و شاخص توده بدنی بالا -BMI- در 60 سالگی نشانه های بیشتری از «پیر شدن مغز» ارایه می دهد. مغز در اثر این عوامل حداقل به اندازه یک دهه یا ده سال سالخورده تر می شود.

به گزارش «بهپو»، بر اساس نتایج این مطالعه، افرادی که شاخص جرم بدنی -بی.ام.آی- بیشتر و محیط دور کمر بزرگتری دارند بیشتر احتمال دارد که قشر مغزی نازکتری داشته باشند؛ وضعیتی که پیش از این با کاهش عملکرد مغز ارتباط داده شده است.

اکنون محققان متوجه شدند که این ارتباط در افرادی که کمتر از ۶۵ سال سن دارند، قوی‌تر است. در کل این مطالعه نشان می‌دهد که وضعیت‌های وزنی به ویژه قبل از سالخوردگی با برخورداری از ماده خاکستری کمتر در سال‌های بعدی زندگی ارتباط دارد. قشر مغز لایه بیرونی مغز است و نقش مهمی در حافظه و زبان ایفا می‌کند.

محققان در این مطالعه شاخص جرم بدنی و محیط دور کمر حدود هزار و ۳۰۰ نفر را که متوسط سنی ۶۴ سال داشتند، اندازه گرفتند. شاخص جرم بدن، اندازه چربی بدن بر اساس قند و وزن است.

شش سال بعد، افراد شرکت کننده در این مطالعه برای اندازه‌گیری ضخامت قشر مغزیشان،حجم کلی مغز و سایر عوامل اسکن مغزی ام.آر.آی انجام دادند.

حدود یک چهارم افراد شرکت کننده در این مطالعه، بی.ام.آی ۳۰ یا بیشتر داشتند که چاق و حدود نیمی از آنها با بی.ام.آی میان ۲۵ و ۳۰ دارای اضافه وزن در نظر گرفته شدند. یک چهارم باقی مانده بی.ام.ای کمتر از ۲۵ داشتند که دارای وزن عادی در نظر گرفته می شوند.

این مطالعه نشان داد که داشتن شاخص جرم بدنی بالاتر با برخورداری از یک قشر مغزی نازکتر ارتباط دارد و این ارتباط حتی بعد از در نظر گرفتن عوامل خطرساز دیگر مانند فشار خون بالا، سیگار کشیدن و غیره صادق است.

 

بیشتر بخوانید: معادله جدید محاسبه چاقی

 

بر اساس نتایج این مطالعه، قشر مغز افراد دارای اضافه وزن به ازای هر واحد افزایش در شاخص جرم بدنی، ۰.۱ میلی متر نازکتر بود در حالیکه قشر مغز افراد چاق به ازای هر واحد افزایش در شاخص جرم بدنی ۰.۲ میلی متر کاهش یافت.

به گزارش «بهپو» به نقل از «ساینس دیلی»، «تاتیانا رواندک»، محقق ارشد این مطالعه، در یک نشریه خبری با اشاره به اینکه میزان نازک شدن قشر مغزی بزرگسالانی که وزن عادی دارند هر ۱۰ سال میان ۰.۰۱ و ۰.۱۰ میلی متر است، گفت: «نتایج مطالعه ما نشان می‌دهد که داشتن اضافه وزن و یا چاق بودن، روند پیری مغز را دست کم ۱۰ سال تسریع می‌کند.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات