برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

گشنیز خواص ضد تشنج دارد

گشنیز خواص ضد تشنج دارد گشنیز از زمان‌های دور به عنوان گیاهی با خواص پزشکی شناخته می‌شود. این گیاه خاصیت ضد تشنج دارد و برای پیشگیری از شروع «سیژرهای اپی لپتیک» مورد استفاده قرار می گیرد. حال محققان دانشگاه کالیفرنیا به تازگی دریافتند این خاصیت ناشی از وجود یک مولکول خاص در این سبزی است.

مطالعات اخیر محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد، گشنیز حاوی مولکولی است که خاصیت ضد تشنج دارد و می‌تواند برای بیماران مبتلا به صرع مفید باشد.

به گزارش «بهپو»، گشنیز از زمان‌های دور به عنوان گیاهی با خواص پزشکی شناخته می‌شود. این گیاه خاصیت ضد تشنج دارد و برای پیشگیری از شروع «سیژرهای اپی لپتیک» مورد استفاده قرار می گیرد. حال محققان دانشگاه کالیفرنیا به تازگی دریافتند این خاصیت ناشی از وجود یک مولکول خاص در این سبزی است.

محققان می گویند: «برخی از انواع سیژرهای اپی لپتیک با استفاده از کانال‌های پتاسیم KCNQ در مغز تنظیم می‌شوند و مولکول‌های گشنیز به نام «dodecenal» بر این کانال‌ها تأثیرگذار هستند.»

به گزارش «بهپو» و به نقل از «نیو اطلس»، محقان می گویند: «گیاه گشنیز، یک کلاس از کانال‌های پتاسیم را در مغز فعال می‌کند و از این طریق بر کنترل تشنج تأثیرگذار است. در واقع ترکیبات dodecenal به بخش خاصی از کانال‌های پتاسیم متصل می‌شوند و تحریک‌پذیری سلولی را کاهش می‌دهند. آزمایش روی مدل‌های حیوانی نشان می‌دهد این مولکول قادر به تأخیر تشنج است و می‌تواند به عنوان یک داروی ضد تشنج مورد استفاده قرار گیرد.»

نتایج این مطالعه در نشریه «FASEB» منتشر شده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات