برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشنایی با انواع بیماری های پوستی واژن

آشنایی با انواع بیماری های پوستی واژن خارش و سوزش ناحیه تناسلی آزاردهنده است. بروز راش یا بثورات پوستی واژینال به دلیل واکنش های آلرژیک، بیماری های منتقله جنسی و به هم خوردن تعادل قارچ ها یا باکتری ها در اطراف واژن است. این واکنش های پوستی به ندرت خطرناکند و به راحتی درمان می شوند.

راش یا بثورات پوستی واژینال معمولا به دلیل واکنش های آلرژیک، بیماری های منتقله جنسی و به هم خوردن تعادل قارچ ها یا باکتری ها در اطراف واژن بروز می کنند. اگر چه این واکنش های پوستی آزار دهنده اند اما به ندرت خطرناکند و به راحتی درمان می شوند.

به گزارش «بهپو»، برخی از این ناراحتی های پوستی جزئی هستند و نگرانی ندارند و برخی جدی ترند و نیاز به توجه و پیگیری درمانی بیشتر. توصیه می کنیم که در صورت ابتلا به بثورات واژن، به پزشک مراجعه کنید تا از علت آن آگاه شوید.

در این مقاله تنها چند مورد از عوامل ابتلا به راش واژینال را بررسی می کنیم:

 

بیشتر بخوانید: چه بیماری هایی از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند؟

 

مولوسکوم کنتاژیوزوم

مولوسکوم کنتاژیوزوم یا زگیل آبکی ویروسی است که باعث عفونت پوستی می شود. این ویروس سبب بروز ضایعات کوچک قرمز و براقی می شود که در بسیاری از نقاط بدن، از جمله ناحیه تناسلی بروز می کنند. این ضایعات درد یا خارش ندارند، اما ممکن است عفونی، قرمز و متورم شوند و بیمار را دچار ناراحتی کنند. این ویروس از طریق تماس پوست با پوست فرد مبتلا، انتشار می یابد. حتی می توان با دست زدن به شیئی مانند حوله آلوده به ویروس، به این بیماری مبتلا شد.

 

واژینیت یا تحریک پوست

واژینیت به تحریک پوست و قرمز شدن اطراف واژن می گویند. این عارضه انواع مختلفی دارد:

عفونت مخمر: این عفونت زمانی بروز می کند که رشد نوعی مخمر که به طور طبیعی در واژن زندگی می کند، از کنترل خارج شود.

واژینوز باکتریال: این عارضه ناشی از رشد بیش از حد نوعی باکتری در واژن است.

تریکومونیازیس: انگلی است که از طریق رابطه جنسی منتشر می شود.

 

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یکی از شایع ترین گونه های عفونت منتقله جنسی است. تقریبا تمام افرادی که از لحاظ جنسی فعال هستند با حداقل یکی از انواع «ویروس پاپیلومای انسانی» یا «HPV» آلوده می شوند. این ویروس عامل زگیل تناسلی است. زنان بیش از مردان در معرض ابتلا به زگیل تناسلی هستند.

زگیل تناسلی بافت مرطوب ناحیه تناسلی را درگیر می کند و باعث خارش و ناراحتی فرد می شود. زگیل های تناسلی برآمدگی های کوچک، گوشتی رنگ یا گل کلمی مانندی هستند که در بسیاری موارد آنقدر کوچکند که دیده نمی شوند.

 

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی توسط یک نوع ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود که از روزنه کوچکی روی پوست وارد بدن یا غشای مخاطی می گردد و بسیار مسری است.

نشانه های اولیه تبخال تناسلی معمولا درد و خارشی است که ظرف چند هفته اولِ رابطه با شریک جنسی آلوده، بروز می کند. پس از چند روز برآمدگی های کوچک و قرمزی ظاهر می شوند. سپس می ترکند و به زخم های بازی تبدیل می شوند که ترشح و خونریزی دارند. در نهایت روی زخم ها دلمه بسته و بهبود می یابند.

در زنان، زخم ها می توانند در ناحیه واژن، ناحیه تناسلی خارجی، باسن، مقعد یا دهانه رحم ایجاد شوند.

 

بیشتر بخوانید: درمان های خانگی تبخال

 

گال

عامل گال، حشره کوچکی است که پوست را سوراخ می کند. این حشرات یا مایت ها آنقدر کوچکند که حتی نمی توانید آن ها را روی پوست خود ببینید. یکی از نواحی بدن که دچار گال می شود پوست اطراف واژن است. فرد مبتلا به گال دچار بثورات جلدی یا برآمدگی هایی روی پوست می شود. خارش شدید، به ویژه در شب از جمله علایم شایع گال است. گال از طریق تماس مستقیم پوستی با فرد مبتلا، قابل انتقال است. همچنین با دست زدن به حوله یا ملافه ای که آلوده به مایت است هم می توان دچار این بیماری شد.

 

پسوریازیس

پسوریازیس بیماری پوستی است که در هر قسمت از بدن، از جمله در نزدیکی واژن امکان بروز دارد. این عارضه باعث ایجاد پچ یا لکه هایی در پوست می شود که قرمز و صاف هستند. اگر ناحیه دچار پسوریازیس خارانده شود، ممکن است عفونت، خشکی یا ضخیم شدن پوست را در پی داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید: درمان های خانگی پسوریازیس

 

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی یا اگزما زمانی بروز می کند که فرد با فرآورده هایی که پوست او را تحریک می کنند، تماس پیدا می کند. این محصولات شامل چیز هایی مانند صابون، مواد شوینده، پد، عطر یا لوسیون است. درماتیت تماسی سبب بروز خارش، قرمزی و تورم در ناحیه اطراف واژن می شود.

 

بیشتر بخوانید: روش هایی برای تسکین خارش اگزمای پوستی

 

نورودرماتیت

«نورودرماتیت» یا «لیکن سیمپلکس» نوعی بیماری پوستی با لکه های پوستی خارش دار است که خاراندنشان باعث تشدید خارش می شود. اگر این عارضه پوستی در اطراف واژن بروز کند، حالت چرمی، پوسته دار، برآمده، خشن، قرمز یا تیره تر از بقیه پوست پیدا می کند. نورودرماتیت مسری نیست و معمولا در اثر عاملی بروز می کند که باعث تکرار چرخه خارش؛ عاملی مانند نیش حشره یا پوشیدن لباس های تنگ.

 

بیشتر بخوانید: راهکارهای التیام بخش خارش واژن

 

لیکن اسکلروزیس

«لیکن اسکلروزیس» نوعی بیماری پوستی است که در آن قسمت هایی از پوست، سفید و نازک تر می شوند. این اختلال می تواند در هر جایی از بدن رخ دهد، اما برای زنان، بیشتر در ناحیه تناسلی اتفاق می افتد. از جمله علایم لیکن اسکلروزیس می توان به خارش و درد اشاره کرد. با اینکه برای این ادعا هیچ دلیل علمی وجود ندارد، اما اغلب اوقات لیکن اسکلروزیس در زنان یائسه دیده می شود.

 

عفونت های منتقله جنسی

بیماری هایی مانند «سیفلیس» باعث ایجاد خارش در نزدیکی واژن می شوند. همچنین سبب بروز زخم یا تاول در اطراف واژن هم می شوند که گاهی دردناک و گاهی بدون درد است.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، برای پیشگیری از راش های پوستی در ناحیه تناسلی توصیه می کنیم رابطه جنسی ایمن داشته باشید تا از عفونت های منتقله جنسی در امان باشید. رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید و به طور منظم ورزش کنید تا سیستم ایمنی تان قوی باشد و بتواند با عوامل بیماری زای خارجی مبارزه کند. از مواد و پوشش های حساسیت زا اجتناب کنید تا پوست ناحیه تناسلی تحریک و ملتهب نشود.

توصیه ما به همه خانم هایی که دچار چنین مشکلی می شوند این است که خیلی سریع به پزشک مراجعه کنند زیرا تاخیر در درمان، باعث شدت بیماری می شود و فرد را ناگزیر می کند برای تسکین علایمش کارهای مختلفی انجام بدهد که ممکن است برخی از آنها نادرست باشند و بر شدت بیماری بیفزایند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات