برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نکته هایی برای داشتن قد و قامتی موزون تر

نکته هایی برای داشتن قد و قامتی موزون تر وقتی حالت صحیح بدنتان را در زمان انجام کارها یا حتی خوابیدن حفظ می کنید هم از نظر ظاهر زیباتر به نظر می رسید و هم اینکه خدمت بزرگی به سلامت خود کرده اید. پیشگیری از انواع دردهای مفصلی و عضلانی، خستگی عضلات و حفظ تراز مفاصل و استخوان ها و در نتیجه استفاده درست از قابلیت های آنها تنها بخشی از نتایج مثبت این رویکرد است.

حالت بدن به وضعیتی می گویند که در آن سعی می کنید بدنتان را در برابر نیروی جاذبه زمین و در حال ایستادن، نشستن یا دراز کشیدن صاف و مستقیم نگه دارید. حالت صحیح بدن مستلزم تمرین دادن بدن به ایستادن، راه رفتن، نشستن و دراز کشیدن در وضعیتی است که کمترین فشار بر عضلات و لیگامنت های پشتیبان حین حرکت یا فعالیت های متحمل وزن وارد شود.

به گزارش «بهپو»، وقتی حالت صحیح بدنتان را در زمان انجام کارها یا حتی خوابیدن حفظ می کنید هم از نظر ظاهر زیباتر به نظر می رسید و هم اینکه خدمت بزرگی به سلامت خود کرده اید. پیشگیری از انواع دردهای مفصلی و عضلانی، خستگی عضلات و حفظ تراز مفاصل و استخوان ها و در نتیجه استفاده درست از قابلیت های آنها تنها بخشی از نتایج مثبت این رویکرد است. به شما در ادامه خواهیم گفت برای رسیدن به این هدف، چه کارهایی بکنید.

 

قوز نکنید

قوز کردن به ستون فقرات فشار می آورد و بار اضافی به استخوان ها، عضلات و مفاصلی وارد می کند که از استخوان های پشت و باسن حمایت می کنند. اما نکته اینجاست که داشتن حالت وارفته تنها برای پشت مضر نیست. بلکه اندام های داخلی را هم فشرده می کند و کارکرد ریه ها و روده را با مشکل مواجه می کند. با گذشت زمان، هضم غذا و دریافت هوای کافی برای نفس کشیدن دچار اختلال می شود.

 

صاف بایستید

راهی عالی برای جلوگیری از به هم خوردن وضعیت درست بدن این است که صاف بایستید و سینه تان را جلو بدهید. اگر درست بایستید هم احساس بهتری خواهید داشت هم بهتر و لاغر تر به نظر خواهید رسید. برای اینکه صاف بایستید همیشه وانمود کنید کنار یک دیوار ایستاده اید که قد خود را اندازه بگیرید. سر صاف، چانه بالا، زانو صاف و شکمتان تو باشد. توجه کنید که باسن و لگن را به عقب ندهید. طوری صاف بایستید که سر در امتداد افق باشد.

 

روی میز ولو نشوید

ولو شدن روی میز کار دلخواه همه است. اما کاری صد در صد مضر و خطرناک است. هر وقت خواستید روی میز ولو شوید سعی کنید کاملا روی صندلی تان به عقب بروید تا خستگی تان در برود. برای محافظت از انحنای طبیعی ستون فقرات، یک حوله کوچک لوله شده یا بالشتک مخصوص طبی پشت خود قرار دهید. زانوهایتان را تا حد امکان باز نگه دارید و آنها را در ارتفاعی برابر یا کمی بالاتر از لگنتان قرار دهید. پا هایتان باید روی زمین یا سطح ثابتی باشد.

 

هنگام کار با گوشی مراقب وضعیت گردنتان باشید

اگر از آن دسته از افرادی هستید که دایما سرگرم گوشی موبایلتان هستید بهتر است به خودتان استراحت بدهید و کمی گردنتان را بکشید. وقتی سرتان را پایین نگه می دارید تا پیام هایتان را بررسی کنید، به ستون فقراتتان فشار جدی وارد می کنید. این وضعیت با گذشت زمان به گردنتان فشار وارد می کند. برای داشتن وضعیت بهتر، توصیه می کنیم گوشی را در راستای چشم هایتان قرار دهید و به جای اینکه سرتان را تکان دهید چشم هایتان را حرکت دهید.

 

در صندلی اتومیبل فرو نروید

مطمئنا، فرو رفتن در صندلی در طول یک رانندگی طولانی کاری دلچسب است، اما نتیجه آن برای ستون فقراتتان اصلا دلچسب نیست. بهتر است به جای این کار صندلی خود را به سمت فرمان بکشید. زانو هایتان را کمی خم کنید و آنها را در سطح لگن و یا بالاتر از آن قرار دهید. برای این که گردنتان در بهترین حالت باشد بالش یا حوله لوله شده ای پشت سرتان بگذارید.

 

پاشنه هایتان را آزار ندهید

کفش های پاشنه بلند بسیار زیباتر به نظر می آیند، اما به هیچ عنوان توصیه نمی شود از آنها به مدت طولانی استفاده کنید چون حالت بدنتان را زشت می کنند. این کفش ها بخش انتهایی ستون فقرات را به سمت جلو هدایت می کنند و انحنای کمر را زیاد می کنند. این مساله خط اصلی ستون فقرات را تغییر و اعصاب را تحت فشار قرار می دهد و کمر درد به همراه می آورد. کفش پاشنه بلند وزن بیشتری روی زانو ها اعمال می کند. توصیه می کنیم به همراه لباس های روزانه تان کفش های راحتی انتخاب کنید.

 

مواظب ژست خوابیدنتان باشید

اینکه چون خوابید حق دارید وضعیت نامناسبی به بدنتان بدهید اصلا توجیه قابل قبولی نیست. بالش های نرم و شل زیر سرتان نگذارید. بالش سفتی انتخاب کنید که شکل طبیعی ستون فقرات حفظ شود. اگر از آن دسته افرادی هستید که به پهلو می خوابند، کمی زانو هایتان را خم کنید، اما حواستان باشد آنها را بغل نکنید. حتما زیر سرتان بالش بگذارید تا هم سطح ستون فقراتتان شود. آن دسته از افرادی که به پشت می خوابند می بایست از استفاده از بالش های مرتفع پرهیز کنند و بالش کوچکی انتخاب کنند که زیر گردن را هم پوشش می دهد.

 

ورزش و تقویت عضلات

شکم بزرگ به کمر فشار می آورد. برای پشتیبانی از ستون فقرات نیاز به ماهیچه های قوی دارید. ورزشی که به خوبی طراحی شده باشد، بدن و ستون فقرات را در بهترین حالت نگه می دارد و این مساله بسیار مهمی است. برای رسیدن به این هدف توصیه می کنیم ورزش های غیر تهاجمی مانند تای چی را امتحان کنید.

 

مشکلات آناتومی را بررسی کنید

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، احتمالا خودتان می دانید که قوز می کنید یا نه. اگر در این مورد مطمئن نیستید، این تکنیک را انجام دهید.

پشتتان را به دیوار تکیه بدهید. حالا پاهایتان را به میزان 15 سانتی متر از دیوار فاصله دهید. در این حالت باسنتان باید دیوار را لمس کند و کمر و گردن باید حدود 5 سانتی متر از دیوار فاصله داشته باشد. اگر هر وضعیتی به جز این دارید با پزشک در این زمینه صحبت کنید و از او بخواهید راهکار هایی برای تقویت حالت بدنتان ارائه دهد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات