برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ویژگیهای کیف و کفش استاندارد برای دانش آموزان

ویژگیهای کیف و کفش استاندارد برای دانش آموزان متخصصان می گویند زیبایی باید آخرین اولویت شما برای خرید کیف یا کفش مناسب مدرسه باشد.

این روزها، بچه‌ها کم‌کم آماده حضور در مدرسه و کلاس درس می‌شوند و آنچه را لازم دارند، تهیه می‌کنند. خیلی‌ها هم علاوه بر دفتر، مداد و خودکار، به فکر خرید کیف و کفش جدید هستند.برای همین هم بازار خرید و فروش کیف و کفش مدرسه حسابی داغ شده است. در این میان، پدر و مادر معمولا به فرزندشان توصیه می کنند کیف و کفشی را بخرد که هم راحت و زیباست و هم قیمت مناسبی دارد.بچه ها هم بیشتر فقط به زیبایی، طرح و رنگ کیف یا کفش توجه دارند. در صورتی که متخصصان می گویند زیبایی باید آخرین اولویت شما برای خرید کیف یا کفش مناسب مدرسه باشد.

چه کفشی بخریم؟

بعضی دانش آموزان بیشتر از این که براحتی یا حتی زیبایی فکر کنند، به فکر مارک های معروف کیف و کفش هستند و راضی نمی شوند کفشی معمولی یا کیفی بدون مارک بخرند. آنها معمولا می گویند راحت بودن یا نبودن کفش یا کیف مدرسه هیچ تاثیری نخواهد داشت و نمی تواند مشکلی برای شان ایجاد کند.

راحتی کفش موجب می شود دانش آموزان در طول سال تحصیلی و زمانی که در مدرسه حضور دارند از نظر ذهنی و فکری آرامش بیشتری داشته و راحت تر باشند. از طرف دیگر، نباید فراموش کنیم در بسیاری از مواقع دردهایی که در ناحیه زانو، لگن یا کمر ایجاد می شود ناشی از پوشیدن کفش نامناسب و اختلال کف پاست.
آن طور که ثابت شده است، قدرت یادگیری و تمرکز بچه هایی که کفش راحت و مناسبی در مدرسه می پوشند، بیشتر و بهتر از دیگر همکلاسی هاست و در مقابل، کسانی که کفشی ناراحت می پوشند و پاهایشان اذیت می شود، تمرکز و توجه کافی را ندارند.

والدین باید کفشی مناسب برای استفاده فرزندانشان در مدرسه تهیه کنند زیرا پای آنها باید بیش از چهار ساعت در محیط مدرسه در داخل این کفش باشد و در عین حال باید پای دانش آموز در این کفش راحت باشد. همچنین انتخاب کفش برای دانش آموزانی که شکل و ساختار پای آنها ازنظر وضعیت قوس های پا دارای مشکلاتی است باید با نظر پزشک متخصص انجام شود.
کفش از دو قسمت اصلی کفی و رویه تشکیل شده است. کفی همان قسمتی است که پا روی آن قرار می گیرد و از بیرون در تماس با زمین است. این بخش به دلیل وزن بدن و ضربات ناشی از برخورد آن با زمین ، باید علاوه بر ضخامت کافی، ضربه گیر خوبی هم باشد.

کفش مناسب باید انعطاف پذیری مناسبی هم داشته باشد. به ویژه در محل مفاصل یعنی جایی که هنگام راه رفتن انگشتان از آنجا خم می شوند.همچنین کفی کفش نیز باید با شکل پا متناسب یا منطبق باشد یعنی به شکل قوس های طبیعی کف پا باشد. سفتی و نرمی بیش از حد در این ناحیه و عدم وجود قوس های مناسب و منطبق با کف پا موجب بروز دردهایی در کف، مچ پا و یا حتی زانو می شود.
قسمت رویه بخشی است که روی پا را می پوشاند. بهترین جنس برای این قسمت چرم است زیرا هم انعطاف پذیری دارد و هم جاذب رطوبت است. بهتر است رویه های کفش بند دار باشند.
علاوه بر این باید درتهیه کفش به طول یا قد کفش نیز توجه کرد. براین اساس کفشی استاندارد است که وقتی آن را به پا می کنید قسمت جلوی کفش با نوک بلندترین انگشت پا ۱۲ تا ۱۸ میلی متر فاصله داشته باشد.

 

بهترین زمان برای خرید کفش

زمان خریدن کفش به توصیه اهل فن بهتر است در پایان روز (عصر یا غروب) باشد زیرا در این زمان اندازه پاها واقعی تر است و بهتر است هردو لنگه کفش را فرد امتحان کند زیرا بین اندازه پاها تفاوت های جزیی وجود دارد.
امتحان کردن کفش فقط پوشیدن آن نیست. بعد از پوشیدن کفش باید در صورت امکان روی یک سراشیبی راه رفت و دراین حالت اگر قسمت جلوی کفش به نوک انگشتان فشار بیاورد این کفش مناسب نیست.

برای بررسی قسمت پاشنه بهتر است با آن چند پله بالا برویم. اگر هنگام بالا رفتن از پله احساس می کنید که قسمت پاشنه ی کفش نسبت به پاشنه ی شما بیش از اندازه به بالا و پائین حرکت می کند (بیش از نیم سانتی متر) باز هم این کفش مناسب نیست.
کفش های معمولی (غیر ورزشی) اغلب برای ورزش مناسب نیستند ولی بیشتر کفش های ورزشی به ویژه آنها یی که برای دویدن ویا به صورت چند منظوره ساخته می شوند، می توانند برای راه رفتن مورد استفاده قرار گیرند.

بهترین کفش ها هم پس از مدتی خواص و حالت خود را از دست می دهد بنابراین بسیاری از کفش هارا باید قبل ازاین که ظاهرا فرسوده شوند، تعویض کرد.
استفاده از کفش مناسب می تواند مانع بروز بسیاری از صدمات عضلانی اسکلتی شود و سلامت حرکتی دانش آموزان را به همراه داشته باشد زیرا پوشیدن کفش مناسب این امکان را برای دانش آموز فراهم می کند که بسیاری از فعالیت های روزمره و یا ورزشی را به راحتی انجام دهد.
 

کوله پشتی با بندهای پهن بخرید

کوله پشتی ها بهترین انتخاب برای خرید کیف مدرسه به شمار می آید و بهترین کیف مدرسه، کوله پشتی های دوبنده است و استفاده از کیف هایی که یک طرفه روی شانه قرار می گیرد یا کیف هایی که دانش آموز باید آنها را در دست بگیرد، به هیچ عنوان برای مدرسه مناسب نیست.

با توجه به این که معمولا دانش آموزان تعداد زیادی کتاب و دفتر را همراه خودشان به مدرسه می برند، بسیار مهم است کیفی انتخاب کنیم که فشار کمتری به آنها وارد می کند. کیف های دستی باعث می شود فشار زیادی به عضلات ناحیه مچ دست و بویژه آرنج وارد شود و اگر دانش آموز از کیف هایی استفاده کند که به صورت یک طرفه روی شانه قرار می گیرد، عضلات شانه و گردن زیر فشار خواهد بود؛ بنابراین بهترین مدل کیف مدرسه، کوله پشتی های دوبنده است.

بعضی از کوله پشتی ها، علاوه بر بندهای شانه، بند مخصوص کمر هم دارد و به همین دلیل انتخاب بهتری به حساب می آید. در واقع، کوله پشتی هایی که بندهای بیشتر و پهن تری دارد، انتخاب مناسب تری است.

 

کوله پشتی ها از کیف های چرخ دار، بهترند

این روزها کیف های چرخداری هم روانه بازار شده و خیلی برای کاهش فشار از این نوع کیف استفاده می کنند، درحالیکه کوله پشتی ها در مقایسه با این نوع کیف ها هم انتخاب بهتری است، اما در صورتی که دانش آموزان و بویژه کودکان، واقعا ناچار هستند تعداد زیادی دفتر و کتاب با خودشان حمل کنند، استفاده از این کیف ها اجتناب ناپذیر می شود، اما این کیف ها هم مشکلات خاص خودش را دارد و در طولانی مدت باعث می شود با کشیدن کیف، به ناحیه مچ و آرنج کودک فشار وارد شود.
 

حمل نادرست کوله پشتی ها

اگر فکر می کنید استفاده از کیف های نامناسب یا استفاده نامناسب از کوله پشتی ها، خطری ندارد و مشکلی ایجاد نمی کند باید بدانید، چنین فکری اشتباه است و استفاده از کیف های نامناسب یا حمل نادرست کوله پشتی ها می تواند باعث بروز مشکلات متعددی شود. حمل یک طرفه کوله پشتی ها موجب وارد شدن فشار یک طرفه شده و به بروز دردهای عضلانی منجر می شود. از طرف دیگر، حمل نادرست این کیف ها حتی می تواند باعث انحراف ستون مهره های دانش آموز نیز بشود.

توصیه می شود تا جایی که امکان دارد، تعداد کتاب هایی را که کودکان مجبورند هر روز با خودشان حمل کنند، کاهش دهید تا صدمات و مشکلات ناشی از حمل بار کاهش یابد و در صورتی که لازم است تعداد زیادی کتاب با خود ببرند نیز از کیف های مناسب استفاده کنید. /

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات