برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

روش صحیح نگهداری مواد غذایی

روش صحیح نگهداری مواد غذایی نحوه ناصحیح نگهداری مواد غذایی در یخچال و آگاهی نداشتن از چگونگی منجمد کردن آنها و همچنین استفاده از مواد غذایی فله‌ای زمینه رشد میکروب ها در بدن و بیماریهای مختلف را فراهم می کند.
نحوه ناصحیح نگهداری مواد غذایی در یخچال و آگاهی نداشتن از چگونگی منجمد کردن آنها و همچنین استفاده از مواد غذایی فله‌ای به‌دلیل بهای پایین‌تر آن نسبت به موادغذایی بسته‌بندی شده می‌تواند زمینه تولید و رشد و نمو میکروب‌ها در بدن و به تبع آن بروز بیماری‌های مختلف گوارشی و حتی خطرناک را در افراد فراهم کند.
بنابراین تلاش شده است در این گزارش از منظر کارشناسان تغذیه به شیوه نگهداری مناسب مواد غذایی در یخچال و مضرات استفاده از مواد غذایی فله‌ای پرداخته شود. در نگهداری مواد غذایی همواره باید یک اصل کلیدی مورد توجه قرار گیرد؛ مواد غذایی تا جایی که امکان دارد در جای خشک و خنک باید نگه‌داشته شوند.
 
به گفته دکتر مسعود کیمیاگر، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، مواد غذایی حاوی آب و رطوبت مانند شیر، مرغ، گوشت و ماهی به‌دلیل اینکه میکروب‌ها و باکتری‌ها در محیط دارای آب رشد می‌کنند فساد‌پذیری بالاتری نسبت به سایر مواد غذایی دارند.
 
به همین دلیل در زمان‌های قدیم که یخچال نبود گوشت را خشک می‌کردند و در جایی که امکانات برای خشک کردن وجود نداشت آن را با یخ منجمد می‌کردند. گوشت را می‌توان درصورتی که مدت زیادی از زمان کشتار و ذبح دام نگذشته و علائم فساد در آن آشکار نشده باشد تا 3 یا 4 روز در یخچال نگهداری کرد. اگر بخواهیم گوشت را در زمانی دیرتر مصرف کنیم باید آن را فریز کنیم. طول مدت نگهداری مواد گوشتی متفاوت است. به گفته دکتر کیمیاگر در فرآیند انجماد ماهی تا 2 ماه ، مرغ 4 ماه و گوشت 6 ماه، سبزیجات و حبوبات نیز تا 8 ماه می‌تواند در فریزر نگهداری شود. مواد غذایی پخته شده بر خلاف تصور رایج مدت زمان کمتری در فریزر سالم می‌مانند.
 
فریزر باید دارای درجه انجماد منفی 12 باشد. از سویی دیگر نظافت دیواره‌های یخچال هم باید مورد توجه قرار گیرد زیرا ممکن است بر اثر فساد مربا و پنیر به دیواره‌های یخچال هم قارچ چسبیده باشد. باید بسیار مراقب بود و موادغذایی را زیاد در معرض گرمای خارج از محیط یخچال قرار نداد به‌ویژه اگر این مواد حاوی آب باشند؛ چرا که در فضای گرم و در آب شرایط رشد میکروب مهیا‌تر است.
 
یکی دیگر از موارد حساسیت‌زا در مورد مواد غذایی عرضه مواد فله‌ای در بازار است. به گفته دکتر سید ضیاءالدین مظهری، رئیس گروه تغذیه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، متأسفانه مردم به مواد غذایی که به‌صورت فله‌ای از سوی تولید‌کنندگان عرضه می‌شود به‌دلیل بهای پایین‌تر آنها نسبت به محصولات بسته بندی و تک فروشی شده اقبال بیشتری نشان می‌دهند. اما تولیدات فله‌ای موادی هستند که به‌دلیل نامشخص بودن تاریخ تولید آنها و اینکه در بسیاری از مواقع در فضای باز و در معرض گرد و غبار و گرمای هوا قرار دارند می‌توانند فرد مصرف‌کننده را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های گوارشی متعدد قرار دهند.
 
از دید علم تغذیه، فرد تنها به‌منظور رفع یک احتیاج فوری و ضروری غذا مصرف نمی‌کند بلکه هدف از تغذیه دریافت مواد مغذی و ریز مغذی‌هایی است که بتوانند قوت لازم را در فرد برای تحرک و فعالیت روزانه ایجاد کنند و از سویی دیگر قدرت دفاعی بدن در برابر بیماری‌ها را ارتقا دهند.این درست است که بر فرض ما در زمان خرید سوسیس و کالباس فله‌ای یا زیتون فله‌ای بهای کمتری می‌پردازیم اما درصورت بیمار شدن بر اثر مصرف مواد غذایی فله‌ای باید هزینه بسیار بیشتری را نسبت به آنچه صرفه‌جویی کرده‌ایم صرف درمان خود کنیم.
 
به گفته دکتر مظهری، استفاده از مواد غذایی بسته‌بندی شده و تولید شده در کارخانه یک ضرورت روز است؛ چرا که کارخانه‌ها ملزم به رعایت استانداردهای بهداشتی در زمان تولید محصولات غذایی هستند اما در تولید به‌اصطلاح زیر پله‌ای مواد غذایی و ارائه فله‌ای آنها استانداردهای بهداشتی رعایت نمی‌شوند و خریدار نمی‌داند زمانی که موادغذایی فله‌ای می‌خرد چند وقت از عمر تولید آن گذشته و چقدر در معرض هوای آلوده قرار گرفته است. به‌دلیل آنکه زمینه رشد و نمو میکروب‌ها و باکتری‌ها در مواد غذایی فله‌ای وجود دارد بهتر است از خرید آن نوع مواد غذایی اکیدا خودداری شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات