برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بیماری هایی که از راه بوسیدن منتقل می شوند

بیماری هایی که از راه بوسیدن منتقل می شوند انتقال بیماری ها و عفونت های جنسی از راه رابطه جنسی برای همه شناخته شده است؛ اما شاید خیلی ها ندانند که مثلا سیفلیس از راه بوسیدن هم منتقل می شود. شناخت راه های انتقال بیماری ها به ما کمک می کند در ارتباط با دیگران جوانب احتیاط را بیشتر در نظر بگیریم.
ما همیشه تصور می کنیم بیماری های منتقله جنسی -STD- و عفونت های منتقله جنسی -STI - با تماس واژینال، مقعدی یا رابطه جنسی دهانی منتقل می شوند. اما بوسیدن هم می تواند عامل انتقال برخی بیماری ها باشد، گرچه احتمال آن بسیار کمتر است.
به گزارش «بهپو»، در اینجا به چهار نوع عفونت اشاره می کنیم که از طریق تماس دهان به دهان با فرد آلوده منتقل می شوند.
 

1- هرپس یا تبخال

هرپس دهانی، که اغلب به عنوان زخم سرد هم شناخته می شود، به علت ویروس تبخال نوع یک –HSV 1- ایجاد می شود. به گفته کارشناسان، این نوع عفونت شایع ترین عفونت ناشی از بوسه است. گفته می شود زنان بیشتر از مردان نسبت به این ویروس حساس هستند.
اگر زخمی در دهان یا روی لب وجود داشته باشد، احتمال انتقال ویروس بیشتر است. متخصصان توصیه می کنند قبل از بوسیدن کسی دهان و لب خود را با یک نگاه سریع بررسی کنید تا زخم یا تاولی در آن وجود نداشته باشد.
 

2- ژنژیویت

ژنژیویت -التهاب لثه- نوعی بیماری خفیف لثه است. باکتری مسوول این عارضه از طریق تماس با بزاق آلوده منتقل می شود.
بوسیدن کسی که بیماری لثه یا باکتری های عامل پوسیدگی دندان دارد می تواند منجر به انتقال مشکلات دهان و دندان به دیگران شود.
حفظ بهداشت دهان و دندان - دوبار در روز مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و غیره- بهترین راه برای محافظت از خود در مقابل این نوع باکتری ها است.
 

3- هپاتیت B

هپاتیت B 50 تا 100 مرتبه بیشتر از ویروس ایدز قابلیت انتقال از را جنسی دارد. ویروس هپاتیت B در ترشحات واژینال، بزاق و منی وجود دارد. رابطه جنسی دهانی و به ویژه مقعدی که در همجنس بازان دیده می شود راه های ممکن انتقال این ویروس هستند. ویروس هپاتیت B با دست دادن، بغل کردن یا حتی بوسیدن لب ها منتقل نمی شود. شانس انتقال با بوسه عمیق هنوز ناشناخته است چون به طور قطع هیچ عفونتی پس از اینکه در معرض بزاق آلوده قرار گرفت مشاهده نشد. اما از آنجا که ویروس هپاتیت در بزاق پیدا شده است خطر انتقال با بوسه های عمیق احتمالا وجود دارد و اگر یکی از طرفین ارتودنسی دندان یا بریدگی و زخم باز در دهان داشته باشد بیشتر هم خواهد شد.
 
بیشتر بخوانید: چه بیماری هایی از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند؟
 

4- مونونوکلئوز

مونونوکلئوز عفونی، گاهی اوقات به عنوان «بیماری بوسه» شناخته می شود. این بیماری به وسیله ویروس اپشتین بار -EBV- ایجاد می شود. این بیماری علاوه بر بوسه دهان به دهان، از طریق سرفه، عطسه و مصرف مشترک مسواک، لیوان و غیره هم منتقل می شود.
فرد آلوده علایمی مانند خستگی شدید، گلودرد، تب، از دست دادن اشتها و تورم غدد لنفاوی را تجربه می کند. مونونوکلئوز در مقایسه با سرماخوردگی کمتر مسری است و بیشتر جوانان بین 15 تا 30 سال را درگیر می کند.
EBV می تواند یک ماه بعد از عفونت در بزاق فرد باقی بماند. توصیه می شود تا چند روز پس از کاهش تب، از بوسیدن دیگران و به اشتراک گذاشتن غذا یا نوشیدنی جلوگیری کنید.
 

5- سیفلیس

احتمال انتقال سیفلیس از طریق دهان به دهان در مقایسه با احتمال انتقال به وسیله رابطه جنسی بسیار کمتر است. سیفلیس یک بیماری منتقله جنسی و بسیار عفونی است و یکی از نشانه های آن تشکیل زخم های دهانی است.
زخم های سیفلیس معمولا گرد و باز هستند و از طریق تماس نزدیک، باکتری ها - ترپونما پالیدوم- را انتقال می دهند. پیزارو افزود: «به لحاظ نظری، هر زمان که زخم باز و خون وجود دارد، عفونت می تواند به صورت دهانی هم منتقل شود.»

 

6- آنفولانزای معده

به گزارش «بهپو» به نقل از «مدیکال دیلی»، گاستروانتریت ویروسی -آنفولانزای معده-  نوعی عفونت روده است که علامت آن اسهال آبکی، گرفتگی عضلات شکم، حالت تهوع یا استفراغ و گاهی تب است.
یکی از شایع ترین علل ابتلا به گاستروانتریت ویروسی تماس با شخص آلوده به عفونت یا خوردن آب یا غذای آلوده است. تماس نزدیک با بیمار از جمله بوسیدن یا استفاده از وسایل شخصی بیمار می تواند باعث انتقال ویروس شود.
اگر فرد از سلامت خوبی برخوردار باشد بدون هیچ عوارضی بهبود می یابد. اما در نوزادان یا سالمندان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، می تواند بیماری کشنده ای باشد./

 

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات