برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

پارگی کیسه آب جنین

پارگی کیسه آب جنین پارگی کیسه آب قبل از شروع انقباضات زایمان تنها در 10 درصد از بارداری ها مشاهده می شود. این مساله در صورت بروز معمولا بیشتر به صورت نشت آب دیده می شود و نه فوران آب. با این حال، دانستن علایم پارگی کیسه آب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
حتما بار ها شنیده اید که خوردن ترشی یا بستنی، برای خانم باردار قبل از شروع انقباضات زایمان ممکن است منجر به پاره شدن کیسه آب شود. اما واقعیت این است که تنها حدود 10 درصد از بارداری های کامل به این شیوه به زایمان ختم می شوند. این مساله در صورت بروز معمولا بیشتر به صورت نشت آب دیده می شود و نه فوران آب. با این حال، دانستن علایم «پارگی کیسه آب» از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
 

کیسه آب چیست؟

به گزارش «بهپو»، کیسه آب در حقیقت کیسه مایع آمنیوتیک است که باعث می شود کودک راحت و آرام در شکم قرار بگیرد، به رشد خود ادامه دهد، دمای مطلوبی داشته باشد و همچنین به بند ناف هم فشار وارد نشود.
هنگامی که بدن آماده زایمان است، کیسه آب پاره و آب آن از طریق واژن تخلیه می شود. این حالت قبل یا در طول زایمان رخ می دهد. در این زمان مادر احساس انقباض می کند و دهانه رحم شروع به باز و بسته شدن می کند تا کودک بتواند از آن عبور کند. اگر قبل از شروع انقباض، کیسه آب پاره شود، پارگی زودرس غشا -PROM- رخ داده است.
این وضعیت در هر زنی با دیگری متفاوت است. در بعضی از زنان فقط چند قطره آب لباس زیرشان را خیس می کند. در بعضی دیگر فوران آب احساس می شود طوری که خانم فکر می کند در لباسش ادرار کرده است. البته گاهی هم ممکن است صدای ترکیدگی کوچکی را بشنود.
 

چه باید کرد؟

گاهی اوقات حدس اینکه کیسه آب پاره شده است کار سختی است، به ویژه اگر مایع زیادی از شما خارج نشده باشد. در چنین حالتی می توانید از یک تست سریع استفاده کنید و آن آزمایش استشمام است. مایع آمنیوتیک معمولا شفاف یا کم رنگ است و بوی آن شبیه بوی ادرار نیست. بوی ادرار بیشتر شبیه آمونیاک است. اگر فکر می کنید احتمال دارد کیسه آبتان پاره شده باشد، یک پد -یک تامپون- بپوشید و به سرعت با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید. آنها معمولا به شما می گویند به مطب بیایید یا به سرعت به بیمارستان مراجعه کنید. اگر مشخص نباشد که کیسه آمنیوتیک شما پاره شده است، آنها یک آزمایش ساده روی نمونه مایع انجام می دهند.
اگر در بازه زمانی 3 هفته ای تا زایمان قرار دارید، پزشک یا ماما چند ساعت صبر می کند تا ببیند خودتان زایمان می کنید یا نه. گاهی هم تصمیم می گیرد زایمان را تسریع کند. بیشتر زنان خودشان پیش از 12 ساعت زایمان می کنند.
مطالعات نشان می دهد در این شرایط، نوزادان مادرانی که با تحریک، زایمانشان تسریع می شود نسبت به نوزادانی که مادرانشان تحت انتظار و مشاهده قرار می گیرند، کمتر در معرض ابتلا به عفونت قرار دارند، نیاز کمتری به مراقبت های شدید دارند و زودتر از بیمارستان مرخص می شوند. بهتر است در مورد انتخاب روشی که برای شما مناسب است، با متخصص زنان و ماما صحبت کنید.
 

اگر کیسه آب خیلی زودتر پاره شود

حدود 3 درصد از زنان قبل از هفته 37 بارداری کیسه آبشان پاره می شود. این وضعیت پارگی زودرس پیش از موعد غشا -PPROM- نامیده می شود و احتمال آن در موارد زیر بیشتر است:
 
  • اگر کم وزن باشید
  • سیگاری باشید
  • یک PPROM را در بارداری قبلی تجربه کرده باشید
  • عفونت مجاری ادراری درمان نشده داشته باشید
  • در مقطعی از بارداری دچار خونریزی واژینال شده باشید
  • در دوران بارداری دچار مشکلات دهانه رحم باشید
پارگی زودرس غشا نیاز به مراجعه سریع به بیمارستان دارد.
 
اگر حداقل 34 هفته از بارداری تان می گذرد، گاهی پزشک تصمیم بر زایمان پیش از موعد می گیرد تا خطرات عفونت جدی را در کودک یا مادر برطرف کند.
اگر 23-34 هفته از بارداری تان می گذرد، بهتر است طاقت بیاورید، تا کودک زمان بیشتری برای رشد داشته باشد. پزشک برای جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک تجویز می کند و از استرویید دوره ای برای تشکیل سریعتر ریه نوزاد استفاده می کند. ممکن است نیاز باشد تا روز زایمان بستری شوید.
اگر کیسه آب قبل از 23 هفته پاره شود، پزشک با شما درباره خطرات و مزایای ادامه بارداری صحبت خواهد کرد. نوزادانی که پس از چنین زایمان هایی به صورت زودرس متولد می شوند شانس کمی برای زنده ماندن دارند و به احتمال زیاد دارای اختلالات ذهنی یا فیزیکی هستند.
 

اگر کیسه آب پاره نشود

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، اگر در حال زایمان باشید، اما زایمانتان به آرامی پیش برود، پزشک خودش کیسه آب را پاره خواهد کرد. او یک قلاب پلاستیکی استریل را در مهبل -واژن- قرار می دهد و تا جایی می کشد که صدای ترکیدگی کیسه آمنیوتیک شنیده شود. اما تحقیقات نشان می دهد که در بیشتر زنان،  این کار سرعت زایمان را بالا نمی برد. فقط باید زمانی این کار را انجام داد که سر نوزاد در لگن قرار گرفته باشد و به اندازه کافی پایین باشد که دهانه رحم پوشش داده شود. در غیر این صورت، بدن شما به روند طبیعی زایمان ادامه می دهد تا کودک به دنیا بیاید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات