برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

فواید خواب نیمروز برای سلامت بدن

فواید خواب نیمروز برای سلامت بدن لازم نیست آدم تنبلی باشیم تا بعد از ظهر یا اواسط روز چرتی بزنیم. یک چرت کوتاه در میانه روز حافظه را تقویت می کند، عملکرد شغلی ما را بهبود می بخشد، خلق ما را بهتر می کند و کمک می کند با هوشیاری بیشتر و استرس کمتر کارهای روزانه مان را انجام دهیم.
نتایج مطالعات بسیاری نشان داده خواب نیمروزی تنها نباید مختص کودکان باشد، بلکه می تواند برای افراد بزرگسال هم مفید باشد.
به گزارش «بهپو»، لازم نیست آدم تنبلی باشیم تا بعد از ظهر یا اواسط روز چرتی بزنیم. یک چرت کوتاه در میانه روز حافظه را تقویت می کند، عملکرد شغلی ما را بهبود می بخشد، خلق ما را بهتر می کند و با هوشیاری بیشتر و استرس کمتر کارهای روزانه مان را انجام دهیم.
 

1- حافظه ما را تقویت می کند

نتایج بررسی های انجام شده حاکی از آن است که خواب بعد ازظهر نقش مهمی در ذخیره کردن خاطرات بازی می کند. با یک چرت کوتاه قادر خواهیم بود درست مثل زمانی که بعد از یک شب خواب کامل از خواب بیدار می شویم همه مطالبی را که قبلا یاد گرفته ایم به خاطر بیاوریم. چرت زدن باعث می شود ما خیلی چیزها را فراموش نکنیم، مانند مهار تهای حرکتی، دریافت های حسی و گفته هایی را که شنیده ایم.
 

2- باعث می شود تا بتوانیم بین مطالبی که یاد گرفته ایم ارتباط برقرار کنیم

همانطور که گفته شد، بعد از چرت کوتاه بعد ازظهر نه تنها مطالبی را که قبلا یاد گرفته ایم به خوبی به یاد می آوریم، حتی این خواب کوتاه به ما کمک می کند بین مطالب آموخته شده ارتباطی منطقی برقرار کنیم. در این مطالعه دیده شد افراد مورد آزمایش بعد از چرت، بهتر می توانستند مطالبی را که در طول روز یاد گرفته بودند به هم ربط بدهند.
 

3- خستگی ما را در می آورد

وقتی که در طول روز یک کاری را به صورت تکراری ا نجام می دهیم احتمالا با گذشت زمان و در اثر خستگی عملکرد ما در انتهای روز به خوبی عملکرد ما در ابتدای روز نخواهد شد؛ اما چرت نیمروزی می تواند مانع بروز این مشکل شود و کیفیت عملکرد ما را در طول روز ثابت نگه دارد.
 

4- خلق ما را بهتر می کند

اگر احساس می کنید کمی خموده و افسرده هستید، با یک چرت کوتاه حالتان بهتر می شود. بعد از یک چرت کوتاه یا حتی
یک ساعت استراحت بدون اینکه خوابتان ببرد، متوجه خواهید شد فکرتان بهتر کار می کند. کارشناسان معتقدند آرامشی که به
دنبال دراز کشیدن و استراحت کردن به دست می آید خلق انسان را بهتر می کند؛ حال چه فرد خوابش ببرد و چه خوابش نبرد.
 

5- یک چرت کوتاه و یک دنیا فایده

یک چرت کوتاه 10 دقیقه ای خیلی مفید است اما بهتر است زمان خواب بیشتر از 30 دقیقه نشود. در غیر این صورت وقتی که بیدار می شوید بیشتر احساس خستگی می کنید. این حالت گیجی و بی حالی بعد از یک چرت طولانی را «اینرسی خواب» می نامند. هرچه زمان خواب نیمروزی طولانی ترباشد بیشتر این حالت را خواهید داشت. مشکل بزرگتر این است که در این وضعیت فرد به زمان بیشتری از زمان خواب نیاز دارد تا کاملا هوشیار شود.
 

6- چرت زدن از کافئین بهتر است

اگر احساس خستگی می کنید اما کار زیادی دارید یا مطالب زیادی باقی مانده که مطالعه کنید، بهتر است به جای نوشیدن یک فنجان
قهوه تلخ، یک چرت شیرین بزنید. خوابیدن در مقایسه با کافئین، حافظه و یادگیری را بهتر تقویت می کند.
 

7- شب درازی در پیش دارید؟ یک چرت کوتاه خیلی کمک می کند

اگر می دانید قرار است تمام شب را بیدار بمانید یا حتی بیشتر از یک شب را نخوابید، مثلا قرار است به مسافرت بروید، بهتر است به جای نوشیدن قهوه و کافئین چرت کوتاهی بزنید. هرچه زمان چرت طولانی تر باشد، بهتر است اما اگر مجبور شدید به کافئین متوسل شوید، نوشیدن مقدارهای کم قهوه بهتر از نوشیدن یکباره یک لیوان بزرگ آن است.
 

8- یک چرت کوتاه استرس را کم می کند

اگر تحت فشار کاری زیادی هستید، یک چرت کوتاه به خوبی می تواند استرس را از شما دور کند و سیستم ایمنی بدنتان را بهبود ببخشد. به گفته کارشناسان، یک چرت 30 دقیقه ای حلال مشکلات است.
 

9- خواب بعد ازظهر برای قلب مفید است

خواب بعد ازظهر می تواند حتی برای قلب شما هم مفید باشد. در یک مطالعه روشن شد فشارخون افرادی که اواسط روز 45 تا 60 دقیقه می خوابند، هنگام مواجهه با یک استرس روانی در مقایسه با افراد دیگر افزایش کمتری پیدا می کند. بنابراین یک چرت به خوبی می تواند بدن را از زیر فشار یک موقعیت استرس زا بیرون بیاورد.
 

10- می خواهید هوشیارتر باشید؟ چرت بزنید

اگر شما کسی هستید که بلافاصله بعد از خوردن ناهار احساس خوا ب آلودگی می کنید، تنها نیستید. جنگ خواب بعد از ناهار داستان مشترک اغلب افراد است. یک چرت 20 دقیقه ای می تواند حالت خوا ب آلودگی را از بین ببرد.
 

11- خواب نیمروز شما را خلاق تر می کند

تا به حال برایتان اتفاق افتاده که وقتی بیدارمی شوید ذهنتان پر از ایده های نو و ناب باشد؟ مرحله REM خواب معمولا 70 تا 90 دقیقه پس از شروع خواب آغاز می شود و در این مرحله بخش هایی از مغز که با رویاپردازی و تصویرپردازی مرتبط است، فعال می شود. پس از یک خواب نیمروزی طولانی که مغز وارد مرحله REM شود، فرد بهتر می تواند ایده های خود را با روشی جدیدترتلفیق کند و پاسخ بسیاری از سوالات خود را بیابد.
 

12- خواب نیمروزی، خواب خوش شبانه را در پی دارد

ممکن است به نظر غیرمنطقی برسد اما واقعیت این است چرت نیمروزی به خصوص برای بزرگسالان موجب می شود شب راحت تر به خواب بروند. نتایج مطالعات نشان داده چرت نیم ساعته بین ساعت 1 تا 3 بعد ازظهر و داشتن فعالیت فیزیکی متعادل مانند پیاده روی یا تمرینات کششی هنگام عصر، باعث می شود شب خواب راحت تری داشته باشیم. در عین حال سلامت فیزیکی و روانی بهتری پیدا خواهیم کرد.
 

13- خواب نیمروزی برای کودکان شما هم مفید است

بسیاری از کودکان خیلی پیش از اینکه به مهد کودک بروند دیگر بعد از ظهرها نمی خوابند. واقعیت این است که خواب کوتاه برای بهبود یادگیری و رشد کودک در این سنین ضروری است. کودکانی که به صورت منظم هر روز یک خواب کوتاه دارند بهتر مطالبی را که آموخته اند به خاطر می آورند. از آنجایی که در این سنین ذخیره حافظه کوتاه مدت محدود است، کودکان کم سن وسال تر نیاز به خوا ب های کوتاه مدت بیشتری دارند که بخش مهمی از چگونگی به خاطر سپردن خاطرات توسط مغز است.
 

14- خواب کوتاه نیمروزی را به یک عادت تبدیل کنید

فواید خواب کوتاه نیمروزی اثبات شده و شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می دهد خواب کوتاه نیمروزی در صورتی می تواند یادگیری را بهبود ببخشد که به صورت منظم و روزانه انجام شود. بهبود مهارت یادگیری می تواند به این صورت نمود پیدا کند که فرد توانایی پیدا می کند که تفاوتهای ریزی را که بین دو تصویر مشابه وجود دارد به خوبی پیدا کند.
 

15- چه زمانی برای داشتن یک خواب کوتاه مناسب تر است؟

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، برای اینکه بتوانید حداکثر بهره را از خواب کوتاه نیمروزی ببرید باید زمان مناسبی برای خواب انتخاب کنید. بسیاری از افراد چرت بعد ازظهر را مناسب می دانند. برخی دیگر معتقدند بین ساعت 1 تا 3 بعد ازظهر بهترین زمان است، در حالی که می دانیم زمان هوشیاری انسان ها با هم متفاوت است. مناسب ترین زمان برای هر فرد بستگی به این موضوع دارد که فرد شب را چگونه خوابیده است. اگر شب راحت به خواب می روید، بهتر است بعد ازظهر کمی دیرتر بخوابید و اگر کم خوابی دارید، بهتر است زمان زودتری را در بعد از ظهر برای خواب انتخاب کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات