برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

گیاهان دارویی جای دارو را نمی گیرند

گیاهان دارویی جای دارو را نمی گیرند گیاهان دارویی اگر به شکل درست مصرف شوند قطعا اثربخش خواهند بود اما در علم پزشکی صدها بیماری وجود دارد که برای درمان یا کنترل تعداد زیادی از این بیماری‌ها مانند سرطان، دیابت و سایر بیماری‌های سخت، یا باید از داروهای شیمیایی استفاده کرد یا از داروهای گیاهی که در کارخانه‌های داروسازی فراوری‌شده و ماده موثره آنها جدا و تحت شرایطی به قرص، شربت، آمپول و.... تبدیل شده است بهره برد.
گیاهان دارویی اگر به شکل درست مصرف شوند قطعا اثربخش خواهند بود اما در علم پزشکی صدها بیماری وجود دارد که برای درمان یا کنترل تعداد زیادی از این بیماری‌ها مانند سرطان، دیابت و سایر بیماری‌های سخت، یا باید از داروهای شیمیایی استفاده کرد یا از داروهای گیاهی که در کارخانه‌های داروسازی فراوری‌شده و ماده موثره آنها جدا و تحت شرایطی به قرص، شربت، آمپول و.... تبدیل شده است بهره برد.
به گزارش «بهپو»، تمایل مردم به استفاده از گیاهان دارویی هر روز بیشتر می شود و در این بین تبلیغات سوء این نگرش را در مردم ایجاد کرده است که بیماری های مختلف را می توان با دم کرده یا جوشانده گیاهان دارویی درمان کرد.
«محمدحسین صالحی‌سورمقی» متخصص فارماکوگنوزی، با اشاره به اینکه گیاهانی که در دسترس مردم هستند و برای مشکلات عمومی و عادی مصرف می‌شوند به طور متوسط حدود ۲۰۰ گیاه را شامل می‌شوند که هر گروه از آنها ممکن است یک خاصیت واحد داشته باشند گفت: «به‌عنوان مثال بسیاری از مشکلات گوارشی را می‌توان با مصرف گیاهان دارویی پیشگیری، کنترل یا درمان کرد یا گروه دیگری از گیاهان دارویی برای مشکلات تنفسی از جمله علایم سرماخوردگی مانند احتقان بینی، تب، سرفه، خشونت صدا و... مفیدند. همچنین برخی گیاهان دارویی به‌عنوان آرام‌بخش و ضدافسردگی به شرط آنکه شدید نباشد مورد استفاده قرار می‌گیرند و اتفاقا مصرف‌کننده بسیاری در ایران و جهان دارند. اگر این گیاهان به شکل درست مصرف شوند قطعا اثربخش خواهند بود اما در علم پزشکی صدها بیماری وجود دارد که برای درمان یا کنترل تعداد زیادی از این بیماری‌ها مانند سرطان، دیابت و سایر بیماری‌های سخت، یا باید از داروهای شیمیایی استفاده کرد یا از داروهای گیاهی که در کارخانه‌های داروسازی فراوری‌شده و ماده موثره آنها جدا و تحت شرایطی به قرص، شربت، آمپول و.... تبدیل شده است بهره برد. بنابراین برای درمان بسیاری از بیماری‌ها نمی‌توان به عطاری رفت، گیاه دارویی خرید و دمکرده یا جوشانده آنها را خورد.»
او اضافه کرد: «بسیاری اوقات ترکیب استفاده از داروهای شیمیایی و داروهای گیاهی فراوری‌شده که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند و پزشک آنها را نسخه می‌کند، می‌توانند در کنترل یا بهبود بیماری‌ها موثر باشند. بنابراین نمی‌توان بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های سخت و صعب‌العلاج را با گیاهان دارویی موجود در عطاری‌ها درمان کرد. از این رو، توصیه می‌کنم به هیچ‌وجه فریب تبلیغات دروغین در فضای مجازی را که مدعی‌اند می‌توانند با تجویز برخی داروهای گیاهی یا گیاهان دارویی به تنهایی بسیاری از بیماری‌ها را درمان کنند، نخورید.»
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران دیابت را از جمله بیماری هایی برشمرد که عطاری ها مانور زیادی روی آن می دهند و افزود: «از نظر علم پزشکی تا امروز هیچ درمانی برای بیماری دیابت وجود ندارد و فقط می‌توان آن را تحت‌نظر پزشک و داروهایی که برایشان تجویز می‌شود، رژیم غذایی مناسب و ورزش و فعالیت بدنی کنترل کرد. در طب سنتی گیاهانی وجود دارند که می‌توانند قندخونی که در حد مرز یا چند واحدی بالاتر از مرز قرار دارد را تا حدی پایین بیاورند اما هرگز این گیاهان نمی‌توانند قندخون بسیار بالا را کاهش دهند و به مرز طبیعی برسانند. به‌عنوان مثال سیر یا پیاز کاهش‌دهنده قندخون هستند و مصرف مرتب آنها می‌تواند ۱۰ تا ۲۰ واحد از قندخون را پایین بیاورد. از این رو، امروزه قرص سیر که بیشتر از ۱۰۰ کارخانه داروسازی آن را تولید می‌کنند در داروخانه‌ها برای کاهش کلسترول و قندخون به فروش می‌رسد اما مصرف این قرص هرگز برای افرادی که سطح کلسترول و قندخونشان بسیار بالاست داروی اصلی محسوب نمی‌شود و فقط نقش کمک‌کننده دارد. این افراد باید حتما زیر نظر پزشک از داروهای شیمیایی استفاده کنند تا نتیجه بگیرند.
صالحی دانه شنبلیله را هم در کاهش نسبی قند خون موثر دانست و ادامه داد: «گیاه دیگری که به کاهش نسبی قندخون کمک می‌کند و تاثیرش از سیر و پیاز هم بیشتر است، دانه شنبلیله است که مصرف مرتب آن می‌تواند تا ۲۰ واحد قندخون را پایین بیاورد اما هرگز داروی درمان دیابت نیست. درواقع هیچ گیاهی برای درمان قطعی دیابت وجود ندارد و تبلیغاتی که ادعا می‌کنند مصرف چند گیاهی که آنها برای بیمار تجویز می‌کنند می‌تواند دیابت را درمان کند، به هیچ‌وجه درست نیست. متاسفانه بسیاری از بیماران تحت تاثیر این تبلیغات قرار می‌گیرند و خودسرانه درمانی را که پزشک برایشان در نظر گرفته رها می‌کنند. قطعا عواقب این کار کنار عوارض داروهای نامربوطی که از سوی برخی مراکز نامعتبر تجویز می‌شود بسیار زیاد خواهد بود.»
به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، او ادعای درمان سرطان با گیاهان دارویی ادعایی دروغ و فریب خواند و اظهار کرد: «تاکنون حدود ۱۰۰ سال است که دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی و کارخانه‌های داروسازی بسیاری روی سرطان و راه‌های درمان آن مطالعه کرده‌اند و میلیاردها دلار برای این تحقیقات هزینه شده، به طوری که هم‌اکنون تقریبا همه گیاهان دارویی برای درمان سرطان مورد آزمایش و تحقیق قرار گرفته‌اند بنابراین خیلی عجیب است که فرد یا مرکزی ادعا کند داروی گیاهی موثری دارد که می‌تواند سرطان را تحت درمان قرار بدهد؛ اما این دارو در مراکز پزشکی دنیا ناشناس مانده باشد. از این رو، صددرصد ادعاهایی که از یک یا مخلوطی از چند گیاه به‌عنوان داروی ضدسرطان نام برده می‌شود کاملا غیرواقعی هستند و نباید فریب تبلیغات را خورد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات