برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آب چغندر؛ نوشیدنی مغذی پاییزی

آب چغندر؛ نوشیدنی مغذی پاییزی نوشیدن آب چغندر به تامین بسیاری از ریزمغذی‌های ضروری بدن کمک می‌کند. این نوشیدنی می‌تواند فشار خون را کاهش دهد، از کم‌‌خونی پیشگیری کند و التهابات را تسکین دهد.

نوشیدن آب چغندر به تامین بسیاری از ریزمغذی‌های ضروری بدن کمک می‌کند. این نوشیدنی می‌تواند فشار خون را کاهش دهد، از کم‌‌خونی پیشگیری کند و التهابات را تسکین دهد. افزودن ‌آب‌لیمو، زنجبیل، نعناع و عسل طعم دلچسب‌تری برای این نوشیدنی ایجاد می‌کند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از « santemagazine.fr»، احتمالاً شما عادت کرده‌اید که چغندر را به صورت پخته شده (لبو) و در داخل سالاد میل کنید. با این حال روش‌های متعددی برای مصرف چغندر وجود دارد که می‌توان بیشترین بهره را از خواص آن برد. در ادامه این مطلب به 4 فایده عادت به خوردن این نوشیدنی پرداخته ایم که به ترتیب عبارتند از:

 

1- افزایش باکتری‌های دهان

چغندر همانند کاهو، اسفناج و کرفس سرشار از نیترات طبیعی است که می‌تواند توسط باکتری‌های دهان به اکسید نیتریت تبدیل شده و این تغییر باعث سلامت عروق خونی و مغز همچنین کاهش فشار خون ‌شود. نوشیدن آب چغندر به افزایش باکتری‌های دهان نیز کمک می‌‌کند که اگر این باکتری‌ها کم باشد زمینه‌ساز التهاب می‌شود. مطالعات نشان می­د‌‌هد نوشیدن آب چغندر طی 10 روز به‌طور قابل‌توجهی تعداد باکتری‌های دهان بیشتر می‌شود و روند تغییرات عروقی و شناختی مرتبط با پیری را کاهش می‌دهد.

 

2- مقابله با التهاب های احتمالی

آب چغندر حاوی ترکیبات  ضدالتهاب به‌نام بتالائین است که تحقیقات نشان می‌دهد این ترکیبات مانع از انتقال پیام‌های خاص بروز بیماری‌های التهابی می‌شود. در بعضی موارد مشخص شده که بتالائین تا 32 درصد به کاهش آنزیم التهابی کمک می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: برگ چغندر و اینهمه خاصیت!

 

3- منبع غنی آهن و پیشگیری از کم‌‌خونی

چغندر سرشار از آهن است که نوشیدن منظم آب آن در پیشگیری از کم‌خونی نقش دارد. البته، چغندر علاوه بر آهن حاوی مقدار فراوان ویتامین‌های A، B6، B9 و C و کلسیم، منیزیم، منگنز، فسفر و روی است که از همین‌رو این نوشیدنی در تامین نیاز بدن به چنین ریزمغذی‌هایی تاثیر دارد. آنتی‌اکسیدان‌‌ها، ویتامین‌‌های A و B6 و آهن به محافظت از کبد در برابر التهابات کمک می‌کند زیرا دفع مواد سمی از بدن را بهبود می‌دهد.

 

4- بهبود عملکرد ورزشکاران

ترکیبات مختلف در آب چغندر مانند نیترات‌ها و بتالائین در بهبود عملکرد ورزشکاران موثر هستند. براساس مطالعه‌ای که صورت گرفت، نیترات‌ها می‌توانند با افزایش انتقال خون و اکسیژن به عضلات در افزایش توانایی بدن طی فعالیت ورزشی موثر باشند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات