برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

خطر دست زدن به حیوانات اهلی و غیر اهلی

خطر دست زدن به حیوانات اهلی و غیر اهلی سگ‌های ولگرد، گربه‌های خیابانی، حتی اغلب سگ و گربه‌های خانگی اهلی که واکسینه نشده‌اند، آلودگی‌هایی دارند. اغلب کودکان هم به حیوانات علاقه‌مند هستند و هنگام مواجهه با سگ و گربه به سمتشان می‌روند و با آنها بازی می‌کنند. تماس با چنین حیواناتی یا هر حیوان دیگر که تحت‌نظر دامپزشک نیست خطرهایی برای انسان دارد چون بیماری‌های منتقله از راه حیوانات بسیار زیاد و متنوع است و ممکن است سگ یا گربه‌ای که به آن غذا داده‌ایم یا نوازشش کرده‌ایم به یکی از این بیماری‌ها مبتلا باشد.
سگ‌های ولگرد، گربه‌های خیابانی، حتی اغلب سگ و گربه‌های خانگی اهلی که واکسینه نشده‌اند، آلودگی‌هایی دارند. اغلب کودکان هم به حیوانات علاقه‌مند هستند و هنگام مواجهه با سگ و گربه به سمتشان می‌روند و با آنها بازی می‌کنند. سگ و گربه‌های ولگرد را در مناطق تفریحی مانند پیست‌های اسکی، بیابان‌های اطراف شهر، گاهی هم داخل شهر و... مشاهده می‌کنیم.
به گزارش «بهپو»، تماس با چنین حیواناتی یا هر حیوان دیگر که تحت‌نظر دامپزشک نیست خطرهایی برای انسان دارد چون بیماری‌های منتقله از راه حیوانات بسیار زیاد و متنوع است و ممکن است سگ یا گربه‌ای که به آن غذا داده‌ایم یا نوازشش کرده‌ایم به یکی از این بیماری‌ها مبتلا باشد. در ادامه شما را با چند نمونه از بیماری‌های سگ و گربه آشنا می‌کنیم.
 

بیماری خراش گربه و توکسوپلاسموز

گربه‌ها غیرقابل پیش‌بینی هستند. ممکن است حین غذا دادن ناگهان چنگ بزنند و این خراش باعث بروز تب و بزرگی غدد لنفاوی ‌شود و چند روزی درگیرتان ‌کند. اما توکسوپلاسموز هم بیماری انگلی‌ است که می‌تواند از طریق گربه‌ها منتقل شود. انگل این بیماری معمولا از طریق مدفوع گربه وارد بدن انسان می‌شود. وقتی گربه مدفوع می‌کند، ممکن است انگل به موی اطراف مقعدش بچسبد. این انگل در یکی از مراحل تکاملی به شکل کیست درمی‌آید و اگر دست انسان با بدن این حیوان تماس پیدا کند و به طرف دهانش برود انگل وارد بدن خواهد شد. البته این انگل فقط از گربه به انسان منتقل نمی‌شود. خاک و سبزی آلوده هم ممکن است حاوی این انگل باشند. این بیماری علامت بالینی خاصی ندارد. گاهی تب خفیف و بزرگی مختصر غدد لنفاوی که مانند سرماخوردگی خفیف است، شایع‌ترین علامت آن است. توکسوپلاسموز برای جنین خانم باردار بسیار خطرناک است و ممکن است باعث ناهنجاری در جنین شود.
 

گربه؛ خطرناک‌ترین حیوان حساسیت‌زا

گربه خطرناک‌ترین حیوان در زمینه حساسیت است. نوعی پروتیین « Fe- d 1» در موهایش عامل بروز این ناراحتی است.  این ماده را غدد چربی زیر پوست تولید می‌‌کنند و برخلاف آنچه تا چندی پیش تصور می‌شد، منشاء آن بزاق نیست.
پروتیین روی لباس‌ها، ملحفه، دیوار، فرش و موکت جمع می‌شود. همچنین در هوا هم وجود دارد و همراه با دیگر عوامل حساسیت‌زای همیشگی مانند گرد و غبار استنشاق می‌شود. پروتیین Fe- d 1 ممکن است به کفش و لباس هم بچسبد و در حد زیاد در منازلی که گربه‌ای نیست، دیده شود. به این ترتیب احتمال دارد کودکی که زمینه حساسیت دارد دچار حساسیت به گربه شود، بدون اینکه هیچ تماس مستقیمی با حیوان داشته باشد.
در رابطه با حساسیت نسبت به سگ باید گفت شیوع بسیار کمتری نسبت به گربه دارد. البته پروتیین آلرژن هم در موهای سگ وجود دارد. دیگر جوندگان مانند خرگوش، همستر و موش هم عامل حساسیت هستند که آلرژن‌ها اساسا در ادرار آنها دیده می‌شود.
امروزه ثابت شده تماس افراد حساس با آلرژن‌های گربه و سگ عامل خطر آسم و واکنش شدید نایژه‌ها خواهد بود.
 

گازگرفتگی سگ و هاری

هاری، ویروسی است که باعث درگیری مغز می‌شود. این بیماری خاص پستانداران است و اگر سگ یا انسان به آن مبتلا شود و ویروس مغز را درگیر کند، حتما باعث فوت خواهد شد.‌ هاری از طریق گازگرفتن گربه یا سگ و حتی خفاش به انسان منتقل می‌شود. ‌هاری حیوانات به 2 نوع خشمگین و فلجی تقسیم می‌شود. در ‌هاری خشمگین حیوان کاملا تهاجمی است و ظاهر غیرعادی دارد. ‌هاری دیگر از نوع فلجی است. حیوان مبتلا به ‌هاری فلجی، وحشی و عصبانی نیست و کاملا آرام است.
اگر کسی بخواهد به این حیوان دست بزند و سگ هم متقابلا دست انسان را لیس بزند، ویروس از بزاق می‌تواند وارد خراش کوچکی روی دست شده و از این راه وارد بدن شود، بنابراین انسان‌ها اصلا نباید با بزاق حیوان در تماس باشند. سگ و گربه‌های خانگی حتما باید تحت‌نظر پزشک حیوانات قرار بگیرند.
گاهی هم کک‌ها و حیوانات میکروسکوپی در بدن حیواناتی مانند سگ و گربه وجود دارند که در اثر تماس انسان با این حیوانات، کک انسان را نیش می‌زند و ممکن است ناقل بیماری‌هایی مانند تیفوس باشد. البته خوشبختانه این بیماری در ایران وجود ندارد.
ضمنا بزاق دهان حیوانات هم بسیار آلوده است. البته واقعیت این است که بزاق دهان انسان بیشتر از بقیه موجودات آلوده است. در یک گرم بزاق انسان بیش از 100 هزار میکروب وجود دارد. گازگرفتگی انسان هم مانند گازگرفتگی گربه و سگ خطرناک است. البته انسان‌ها به طور معمول همدیگر را گاز نمی‌گیرند ولی هنگام دعوا و در جریان فعالیت جنسی ممکن است این کار را انجام دهند، بنابراین همیشه باید گازگرفتگی را جدی گرفت. البته سگ و گربه ممکن است کودکان را گاز نگیرند ولی دندانشان هنگام غذا دادن به پوست کودک گیر کند و خراشی روی پوست ایجاد کند. همین خراش کوچک حکم گازگرفتگی را دارد و باید مانند گازگرفتگی با آن برخورد شود.
به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، توصیه می‌کنیم در وهله اول از تماس کودک یا حتی خودتان با سگ و گربه‌های ولگرد جلوگیری کنید. ما نمی‌دانیم حیوانی که به آن دست می‌زنیم سالم است یا نه. حتی حیوانات اهلی خانگی هم که اغلب صاحبان آنها از تمیز بودنشان به دیگران اطمینان می‌دهند شاید واقعا واکسینه نشده باشند و اگر هم واکسن دریافت کرده‌اند باید دید چه نوع واکسنی بوده است. اگر کودک به طور اتفاقی با سگ یا گربه‌ای تماس داشت، بهتر است تمام لباس‌هایش را تعویض کنید، او را حمام کنید و به خوبی دست‌ها و سر و صورتش را با آب و صابون بشویید و به او آموزش دهید با حیوان تماس پیدا نکند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات