برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

اگر می خواهید پوست دستتان پیر و چروکیده نشود

اگر می خواهید پوست دستتان پیر و چروکیده نشود وقتی که در مورد پوست صحبت می‌کنیم، بیشتر افراد با برنامه‌های مشخص ضدپیری پوست صورت آشنا هستند، اما در مورد پوست دست‌ها این‌طور نیست. این در حالی است که اگر شما برنامه مناسب و مشخصی برای محافظت از پوست دست‌ها و البته ناخن‌ها نداشته باشید، دست‌ها هم خیلی زودتر پیر می‌شوند و جلوه خودشان را از دست می‌دهند.
وقتی که در مورد پوست صحبت می‌کنیم، بیشتر افراد با برنامه‌های مشخص ضدپیری پوست صورت آشنا هستند، اما در مورد پوست دست‌ها این‌طور نیست. این در حالی است که اگر شما برنامه مناسب و مشخصی برای محافظت از پوست دست‌ها و البته ناخن‌ها نداشته باشید، دست‌ها هم خیلی زودتر پیر می‌شوند و جلوه خودشان را از دست می‌دهند.
به گزارش «بهپو»، برای اینکه بتوانید این مشکل را تا حدودی حل کنید، در ادامه شما را با عوامل مهمی آشنا می‌کنیم که باعث پیر به نظر رسیدن دست‌ها می‌شوند و البته راه‌حل‌های مناسبی هم برای آنها ارایه می‌دهیم.
 

1-لکه‌های پیری

یک نکته جالب درباره لکه‌های پیری این است که این لکه‌ها درواقع مستقیم ربطی به سن ندارند! به‌گفته متخصصان، لکه‌های پیری درنتیجه قرارگیری در معرض نور خورشید ایجاد می‌شوند. اگرچه تماس بیشتر با نور خورشید باعث می‌شود زودتر دچار لکه‌های پیری شوید، این لکه‌ها معمولا بعد از 50 سالگی خودشان را نشان می‌دهند. واضح است افراد بالای 50 سال در طول زندگی‌شان بسیار بیشتر از جوانان در معرض تماس با نور خورشید قرار گرفته‌اند.
در ماه‌هایی از سال که هوا صاف و بدون ابر است، حتما دستکش بپوشید و بعد از خانه خارج شوید. استفاده از کرم ضدآفتاب با حداقل SPF 30 برای دست‌ها نیز قبل از بیرون آمدن از خانه ضروری است. در ضمن، اگر دست‌هایتان بیشتر از 2 ساعت در معرض نور خورشید قرار گرفتند یا آنها را شستید باید کرم ضدآفتاب را تجدید کنید. امروزه محصولات خاصی که حاوی هیدروکینون 2 درصد هستند برای درمان لکه‌های پیری استفاده می‌شوند، اما باید آنها را با تجویز متخصص پوست استفاده کنید.
 

2- چروک‌های پوستی

اگر پشت دست‌هایتان حالت چروک و چین‌خورده پیدا کرده‌اند، به کرم‌های رتینوییدی تجویزی نیاز دارید تا هم بافت پوستی را ترمیم کنید و هم رشد کلاژن را در پوست افزایش بدهید. کرم‌های رتینوییدی تجویزی گرانقیمت‌تر هستند، اما اثربخشی بسیار بیشتری نسبت به رتینوییدهای بدون نسخه دارند. البته با توجه به اینکه کرم‌های ذکرشده فقط با تجویز و دستور پزشک متخصص قابل‌استفاده هستند، باید تاییدیه پزشک را برای استفاده از آنها داشته باشید. پزشک متخصص پوست به شما خواهد گفت از چه دستورالعملی برای مصرف این کرم‌ها پیروی کنید تا هم بیشترین فایده را به پوست برسانید و هم مانع بروز عوارض رتینوییدی شایع مانند التهاب و تحریک پوست شوید.
 

3-رگ‌های برجسته

در مواردی که مشکل رگ‌های برجسته روی دست حاد است، متخصصان فقط یک راه پیش رو دارند؛ از بین بردن رگ‌های سطحی‌ای که بیش از حد به چشم می‌آیند. در این حالت، شبکه اصلی و عمیق‌ رگ‌های دست همچنان به فعالیت طبیعی خود ادامه می‌دهد و کارکرد خونرسانی را به انجام می‌رساند. با این‌حال، روش کمترتهاجمی هم برای مقابله با رگ‌های برجسته وجود دارد که قطعا برای موارد خفیف‌تر مناسب است. در این روش، از کانسیلرهای سنگین برای پنهان کردن موقت رگ‌های برجسته دست کمک گرفته می‌شود. بنابراین، اگر دست‌ها را بشویید، باید دوباره از کانسیلر استفاده کنید.
 

4-پوسته‌ریزی پوست

اگر پوست دست‌ها حالت خشک و پوسته‌ریزی بیش از حد داشته باشد، قطعا دست‌های شما سالم و جوان به نظر نخواهند رسید. با این‌حال، شما پیش از هر چیزی باید برنامه روتین و منظمی برای مراقبت از پوست دست‌ها داشته باشید که انجام دادن هر شب قبل از خواب ضروری است. در این برنامه، ابتدا باید لایه‌های پوستی مرده و آسیب‌دیده را با کمک اسکراب‌های استاندارد و ملایم جدا کنید و بعد ماسک مرطوب‌کننده باکیفیتی روی پوست دست‌ها بزنید. آن گروه از کرم‌های مخصوص دست که حاوی روغن گیاهی و گلیسیرین هستند، گزینه مناسبی برای این مرطوب‌سازی شبانه محسوب می‌شوند. بعد از استعمال کرم نیز باید دست‌ها را با پوشش پلاستیکی بپوشانید و دستکش نخی بپوشید. بعد از مدتی پوشش پلاستیکی را بردارید و فقط دستکش نخی را روی دست‌ها باقی بگذارید.
 

5-ناخن‌های لکه‌دار و تیره

پیش از هر اقدامی باید کشف کنید ناخن‌هایتان دقیقا چرا زرد یا قهوه‌ای شده‌اند. اگر رنگ‌زدایی از ناخن‌ها باقی بماند یا با درد همراه شود، احتمالا به عفونت قارچی مبتلا هستید چون نیمی از موارد رنگ‌زدایی از ناخن‌ها به همین علت اتفاق می‌افتند. برای تشخیص قطعی و شروع درمان این مشکل نیز باید به متخصص مراجعه کنید. البته اگر پس از مراجعه به پزشک مشخص شد که مشکل شما به عفونت قارچی ربطی ندارد، احتمالا مشکل رنگ‌زدایی از ناخن‌ها در مورد شما به‌عنوان یکی از عوارض بی‌خطر استفاده از داروهای پسوریازیس یا استفاده از لاک‌های ناخن تیره و غلیظ به‌وجود آمده است.
در این شرایط می‌توانید از آب لیموی تازه با جلادهی به ناخن‌ها کمک بگیرید چون اسیدهای موجود در میوه‌های طبیعی به روشن‌تر کردن ناخن‌ها کمک می‌کنند. علاوه بر این، قرار دادن ناخن‌ها 15 تا 20 دقیقه درون محلول‌های مخصوص سفیدکننده دندان مصنوعی هم برای از بین بردن لکه‌های روی ناخن‌ها موثر است. دفعات بعدی هم اگر قصد داشتید از لاک ناخن استفاده کنید، ابتدا این ترفند را اجرا کنید تا یک لایه محافظ بین ناخن و لاک قرار بگیرد.
 

6-ناخن‌های شکننده و ضعیف

عوامل مختلف و مهمی مانند قرارگیری در معرض ترکیبات شیمیایی یا حتی آب، تغییرات آب‌وهوایی و فصلی و حتی عوامل ژنتیکی، همگی می‌توانند به شکننده شدن ناخن‌ها و ضعف آنها منجر شوند. با این‌حال، استفاده از مکمل‌های خوراکی مناسب می‌تواند به جبران این ضعف کمک کند. یکی از تحقیقات «Journal of Cosmetic Dermatology» نشان می‌دهد مصرف 5/2 میلی‌گرم بیوتین به‌صورت روزانه و منظم، استحکام ناخن‌ها را تقویت می‌کند و میزان شکنندگی آنها را پس از گذشت 6 تا 9 ماه کاهش می‌دهد. بنابراین، شما می‌توانید مکمل‌های بیوتین را از داروخانه‌ها خریداری کنید و برای تقویت ناخن‌ها از آنها کمک بگیرید.
 

7-شیوه‌های منسوخ مانیکور

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، مدل‌هایی که برای تزیین ناخن‌ها به‌کار می‌روند و همچنین الگوهای زیبایی ناخن‌ها دایم در حال تغییر هستند. با این‌حال، اگر شما خودتان را با الگوهایی هماهنگ کنید که با سلامت خودتان همخوانی دارند، قطعا گام بزرگی در راستای زندگی بهتر و سالم‌تر برداشته‌اید. خوشبختانه، امروزه هم ناخن‌های کوتاه‌تر به‌عنوان الگوی زیبایی ناخن‌ها شناخته می‌شوند و این الگو با سلامت ناخن‌ها نیز هماهنگی دارد. به‌علاوه، شما باید ناخن‌های خودتان را طوری مانیکور کنید که توجه دیگران را از چین‌وچروک‌ها یا لکه‌های پیری پوست دور کند. رنگ لاک‌های ناخن نیز باید با توجه به همین نکته انتخاب شود. بعضی افراد رنگ‌هایی را برای لاک ناخن انتخاب می‌کنند که چروک‌ها و ضعف‌های دست را به‌جای پنهان کردن، آشکار‌تر می‌کنند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات