برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

درمان های طبیعی برای تسکین بیماری کرون

درمان های طبیعی برای تسکین بیماری کرون خوشبختانه پیشرفت‌های پزشکی در بهبود علایم بیماری بسیار موثر هستند و بیمار با رعایت اصول درمان و مراقبت‌های لازم به خوبی می‌تواند به زندگی روزمره خود بپردازد، اما گاهی درمان‌های غیردارویی و طبیعی هم می‌توانند این شرایط را ارتقا بخشند.
بیماری کرون با ایجاد التهاب در قسمت‌های مختلف سیستم گوارش و حتی بروز علایم در اندام‌های دیگر زمینه‌ساز مشکلات متعددی برای بیماران می‌شود. گرچه خوشبختانه پیشرفت‌های پزشکی در بهبود علایم بیماری بسیار موثر هستند و بیمار با رعایت اصول درمان و مراقبت‌های لازم به خوبی می‌تواند به زندگی روزمره خود بپردازد، اما گاهی درمان‌های غیردارویی و طبیعی هم می‌توانند این شرایط را ارتقا بخشند.
به گزارش «بهپو»، مسلما ارایه چنین توصیه‌هایی به معنای کنارگذاشتن خودسرانه داروها و تجویزهای پزشک نیست و پیش از هر گونه تغییر در برنامه غذایی باید با پزشک متخصص در مورد شرایط جسمانی و سازگاری مواد غذایی مشورت کرد. خوراکی‌ها و روش‌هایی که می‌تواند برای مبتلایان به کرون مفید باشد به شرح زیر است:
 
بیشتر بخوانید: رژیم غذایی بیماری کرون

آلوئه‌ورا

خواص ویژه آلوئه‌ورا آن را به ماده‌ای بی‌نظیر برای سیستم گوارشی تبدیل کرده است و خواص ضدالتهابی آن تاثیر فوق‌العاده‌ای بر بیماری کرون دارد. به علاوه، آنتی‌اکسیدان‌های آلوئه‌ورا حال نامساعد و همچنین التهابات بیمار را بهبود می‌بخشد. نوشیدن آب آلوئه‌ورا از سیستم گوارشی محافظت کرده و سیستم دفاعی بدن را از راه‌های مختلف تحریک می‌کند. می‌توانید این نوشیدنی را به تنهایی یا همراه با دیگر میوه‌ها و سبزیجات به‌عنوان اسموتی میل کنید. به طور کلی، گنجاندن یک تا دو قاشق چای‌خوری آب آلوئه‌ورا در تغذیه روزانه کافی است. البته ترجیح با تازگی آن است.
 

نعناع

این گیاه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بسیار موثری است که اگر به شکل دمنوش استفاده شود، قطعا از فواید آن بهره‌مند می‌شوید. این دمنوش روند بهبود بیماری را تسریع کرده و از بروز التهابات پیشگیری می‌کند. مبتلایان به کرون معمولا از دردهای گوارشی شدیدی که مانع فعالیت‌های معمول می‌شود رنج می‌برند. دمنوش نعناع به تسکین درد و ناراحتی‌شان کمک می‌کند.

 

ماست

کاملا مشخص است که ماست یکی از بهترین دوستان سلامت در مواقع ابتلا به مشکلات گوارشی است. این اثر سلامتی به باکتری‌های مفید آن، که به پروبیوتیک‌ها شهرت دارند، مربوط‌‌است. پروبیوتیک ها برای تقویت معده و دستگاه گوارش ضروری هستند. کاهش باکتری‌های مفید گوارشی در پی علایمی مانند اسهال شدید، خونریزی و التهاب می‌تواند با مصرف ماست جبران شود. البته در صورتی که نمی‌توانید ماست بخورید، بهتر است از مکمل‌های پروبیوتیک استفاده کنید.
 

چای سبز

چای سبز به دلیل خواص ضدالتهابی، ضدسرطانی و آنتی‌اکسیدانی فواید بسیاری برای مقابله با بیماری کرون دارد. به علاوه، این نوشیدنی تاثیر مثبتی روی سیستم ایمنی می‌گذارد و خطر سرطان کولون را کاهش می‌دهد. برای بهره‌مندی از این خواص، یک قاشق چای‌خوری برگ چای را در یک فنجان آب گرم بریزید و اجازه دهید 5 دقیقه دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و با کمی عسل میل کنید. این نوشیدنی آرامبخش را حداقل 3 بار در روز بنوشید.
 

زردچوبه

یک راه‌حل طبیعی موثر دیگر برای بیماری کرون، زردچوبه است. این ادویه خوشرنگ به خاطر وجود ترکیبی به نام کورکومین که خاصیت ضد التهابی دارد، معروف است و در کاهش التهاب و تورم قسمت‌های مختلف سیستم گوارش نقش دارد. به علاوه، زردچوبه به کاهش هر نوع آبسه در روده‌ها کمک می‌کند. علاوه بر مصرف زردچوبه در ترکیب غذاها می‌توان از مکمل‌های آن تحت‌نظر پزشک 3 بار در روز استفاده کرد. از آنجا که این مکمل‌ها در عملکرد داروهای رقیق کننده خون و داروهای کنترل دیابت اختلال ایجاد می‌کنند، در صورت ابتلا به این بیماری‌ها حتما باید نظر پزشک معالج را نیز جویا شد.
 

زنجبیل

زنجبیل هم به دلیل خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی در بهبود برخی علایم بیماری کرون تاثیر دارد. زنجبیل می‌تواند التهاب روده‌ها را کاهش دهد. به علاوه در روند هضم موثر خواهد بود. برای بهره‌مندی از این فواید کافی است نصف قاشق زنجبیل تازه رنده شده را در یک فنجان آب گرم بریزید و اجازه دهید 10 دقیقه دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و با کمی عسل میل کنید. این دمنوش را 2 تا 3 بار در روز می‌توانید بنوشید. البته امروزه برخی پزشکان مکمل‌های زنجبیل را تجویز می‌کنند.
 

هویج

هویج سرشار از ریزمغذی‌های مفید برای این گروه از بیماران است زیرا آنتی‌اکسیدان‌های آن به درمان علایم بیماری کمک می‌کند، به علاوه جزو سبزیجات راحت الهضم است و در تحریک سیستم ایمنی نقش دارد.
چند هویج را بپزید تا کاملا نرم شود. سپس کمی نمک اضافه کرده و نصف فنجان از این پوره خوشمزه را چند بار در روز میل کنید. چند بار نوشیدن آب هویج با چند قطره آبلیمو و کمی عسل در روز به بهبود وضعیت سلامت کمک می‌کند.

 

ویتامین D

محققان بر این باورند ویتامین D در تنظیم پاسخ ایمنی بدن نقش دارد و می‌تواند التهاب و علایم کرون را تسکین دهد. بهترین منبع این ویتامین نور خورشید است که تولید ویتامین D را در بدن فعال می‌کند. از همین رو توصیه می‌شود روزانه حداقل چند دقیقه در معرض نور خورشید صبحگاهی قرار گیرید. البته جگر گوساله، زرده تخم‌مرغ، ماهی ساردین، آزاد، میگو و شیرهای غنی‌شده نیز جزو منابع خوراکی این ویتامین محسوب می‌شوند. در صورت کمبود غالبا پزشک مصرف مکمل را توصیه می‌کند.
 

یوگا و طب سوزنی

به گزارش «بهپو» به نقل از «هفته نامه سلامت»، علاوه بر تغییرات برنامه غذایی، تغییر در بعضی رفتارها و به عبارتی شیوه زندگی نیز می‌تواند به بهبود علایم مرتبط با بیماری کرون کمک کند. در این‌باره یوگا تاثیرات بسیاری دارد، زیرا سطح استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد. رهایی از فشار و تنش‌های عصبی یکی از بهترین توصیه‌ها برای جلوگیری از بروز عوارض بیماری خواهد بود. همچنین از آنجا که دردهای مفصلی در برخی مبتلایان دیده می‌شود، می‌توان از طب سوزنی برای کاهش التهاب مفاصل کمک گرفت. انجام جلسات هفتگی یا ماهانه طب سنتی به طور قابل‌توجهی می‌تواند بسیاری از علایم فیزیکی این بیماری را کاهش دهد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات