برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بارداری برای مبتلایان به تخمدان پلی کیستیک محال نیست

بارداری برای مبتلایان به تخمدان پلی کیستیک محال نیست وقتی زنی دچار «سندرم تخمدان پلی کیستیک» می شود، اولین چیزی که به او گفته می شود این است که باردار شدن او با مشکلاتی همراه خواهد بود. متخصصان می گویند باردار شدن این بیماران زمان بر است، اما با انجام درمان های مناسب، تخمک گذاری و بارداری صورت خواهد گرفت.
وقتی زنی دچار «سندرم تخمدان پلی کیستیک» -PCOS- می شود، اولین چیزی که به او گفته می شود این است که باردار شدن او با مشکلاتی همراه خواهد بود. سندرم تخمدان پلی کیستیک یک اختلال شایع هورمونی است.
به گزارش «بهپو»، معمولا اولین باری که افراد متوجه می شوند دچار تخمدان پلی کیستیک شده اند، زمانی است که علی رغم تلاش بسیار باردار نشده اند و در نهایت به پزشک مراجعه می کنند.
در واقع سندرم تخمدان پلی کیستیک عامل مهمی برای ناباروری محسوب می شود. پیش بینی می شود نیمی از زنانی که باردار نمی شوند دچار سندرم تخمدان پلی کیستیک باشند. از آن جا که اشکال در باروری برای بسیاری از زنان مایه رنج است، فهمیدن چگونگی تاثیر تخمدان پلی کیستیک روی ناباروری و چگونگی درمان آن بسیار مهم است.
 
بیشتر بخوانید: 12  باور غلط درباره سندرم تخمدان پلی کیستیک و پاسخ ما به آنها
 

ارتباط تخمدان پلی کیستیک و ناباروری، زیر ذره بین

نخست باید بدانید که سندرم تخمدان پلی کیستیک بسیار شایع است و حدود 10 درصد زنان را در سنین باروری درگیر می کند. زنی که دچار تخمدان پلی کیستیک است تعادل هورمونی ندارد. در بدن او انسولین و «آندروژن» زیادی تولید می شود –آندروژن هورمون مردانه است که در زنان هم به مقدار کم تولید می شود. این بی تعادلی هورمونی پیام هایی را که از هیپوفیز به تخمدان ارسال می شود مختل می کند و مزاحم آزاد شدن تخمک می شود؛ وقتی تخمک آزاد نشود بارداری هم صورت نمی گیرد.
بسیاری از زنان نمی دانند مشکلی مثل سندرم تخمدان پلی کیستیک جلوی بارداری را می گیرد. در واقع هنوز سندرم تخمدان پلی کیستیک در بیش از 50 درصد زنانِ مبتلا شناسایی نشده است. علایم سندرم تخمدان پلی کیستیک آکنه، ریزش مو و تغییرات خلق و خو است. این علایم ممکن است در همه بروز نکنند یا به عنوان نشانه بیماری دیگری شناخته شوند. تنها در صورتی که از کیت تخمک گذاری استفاده کنید متوجه می شوید که تخمک گذاری می کنید یا نه. پریود شدن لزوما به این معنا نیست که تخمک گذاری انجام می شود. نامنظمی قاعدگی، پریود نشدن، از دست دادن یکی از دوره های پریود و به ویژه پریود های سنگین، نشانه های سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند.
با اینکه سندرم تخمدان پلی کیستیک یک بیماری شایع است، اما متاسفانه همه پزشکان در شناسایی و درمان آن تبحر ندارند و گاهی به بیماران می گویند که هرگز بچه دار نخواهند شد، در حالی که این ظالمانه ترین پاسخی است که به بیمار داده می شود. متخصصان می گویند باردار شدن این بیماران زمان بر است، اما با انجام درمان های مناسب، تخمک گذاری و بارداری صورت خواهد گرفت.
 

مسیر باردار شدن در مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک

برای اینکه بیمار مبتلا به تخمدان پلی کیستیک باردار شود، راه های زیادی وجود دارد. اولین قدم در مسیر درمان کاهش وزن است. کاهش 7 درصدی وزن بدن به متعادل شدن هورمون ها کمک می کند و چرخه عادت ماهانه را تنظیم می کند. به گفته پزشکان گاهی همین کاهش وزن برای باردار شدن کافی است. توجه داشته باشید که نیازی نیست وزنتان را طی یک رژیم غذایی سفت و سخت کم کنید، تحقیقات نشان می دهد کاهش وزن 5 تا 10 درصدی ظرف 6 ماه می تواند به تخمک گذاری کمک کند.
مصرف دارو های خوراکی در مرحله بعدی قرار دارد و باعث تحریک تخمک گذاری می شوند و موجب می شوند بدن فرد به طور طبیعی تخمک گذاری کند. از جمله این داروها می توان «کلامید» را نام برد، اما داروهای دیگری مانند «فمارا» که برای سرطان کاربرد دارند هم تجویز می شوند.
اینکه کدام یک از داروهای بالا به شما تجویز شود به شرایط خودتان بستگی دارد. توجه داشته باشید که این طور نیست که این داروها حتما منجر به بارداری شوند. تحقیقات نشان می دهند کلامید باعث چند قلو زایی می شود –که مشکلات خاص خودش را دارد- و عوارضی مانند گرگرفتگی، کج خلقی و مقاومت به دارو را به همراه می آورد. محققان در یک مطالعه دوره ای در سال 2015 دریافتند با مصرف کلامید شانس تخمک گذاری 49 درصد، شانس بارداری 30 درصد و شانس زایمان 23 درصد افزایش می یابد. پاسخ این سوال که چرا شانس زایمان کمتر از بارداری است به نحوه عملکرد درست دارو برمی گردد.
 
به طور مشابه در مطالعه ای که روی 626 زن مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک انجام شده است، مشخص شد شانس به دنیا آوردن نوزاد در کسانی که به مدت 6 ماه کلامید مصرف کرده اند 22 درصد بوده است. این میزان، از شانس مبتلایان به تخمدان پلی کیستیک که داروی دیابت -گلوکوفاژ- می خورند بیشتر است -7.6 درصد؛ و تقریبا با درمان ترکیبی کلامید + متفورمین -26.8 درصد- برابری می کند.
در یک کارآزمایی بالینی دو سوکور، روی 750 زن که به بعضی از آنها کلامید و به بعضی دیگر «فمارا» داده شده بود مشخص شد بعد از 5 دوره عادت ماهانه، 27.5 درصد زنان که فمارا مصرف می کردند قادر به زایمان شدند؛ در مقابل 19.1 درصد مصرف کنندگان کلامید هم موفق به زایمان شدند. بنابراین مشخص می شود فمارا شانس تخمک گذاری، بارداری و زایمان را بالا می برد. نکته قابل توجه دیگر این است که زنان چاق بدون نیاز به کاهش وزن باردار شدند.
در رابطه با کاهش وزن گفته می شود داروی «متفورمین»، که برای درمان دیابت نوع دو استفاده می شود- به این روند کمک می کند. با اینکه نتایج این تحقیق بحث بر انگیز است، اما حداقل یکی از مطالعات نشان می دهد زنان چاقی که سه ماه به همراه درمان تخمک گذاری، متفورمین خورده اند به میزان 1.6 برابر شانس خود را افزایش داده اند.
اگر داروهای تحریک تخمک گذاری موثر نباشند –یا به درستی انتخاب نشده باشند- پزشک تجویز « IVF » -لقاح آزمایشگاهی- می کند. IVF شانس بهتر و احتمال بیشتری را در بارداری تک قلو فراهم می کند در حالی که داروها احتمال چند قلو زایی را بالا می برند.
ممکن است در IVF  از روش سوراخ کردن - drilling- تخمدان استفاده شود. این عمل جراحی بخشی از تخمدان را تخریب می کند و باعث تحریک تخمک گذاری می شود. با این کار سطح آندروژن پایین می آید، تخمدان تحریک می شود و تخمک آزاد می کند.
روش درمانی دیگر در سندرم تخمدان پلی کیستیک بالغ کردن تخمک به روش آزمایشگاهی - IVM- است. در این روش برخلاف IVF که تخمک های بالغ را جمع آوری می کند، طی یک عمل جراحی تخمک ها پیش از بلوغ جمع آوری می شوند. IVF نیاز به تزریق هورمونی دارد در حالی که IVM ندارد. در IVM از داروهای محرک تخمدان استفاده نمی شود، به همین دلیل بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک این روش را بیشتر ترجیح می دهند زیرا خطر «سندرم تحریک بیش از حد تخمدان» را کم می کند. مطالعه ای نشان داد IVM در مبتلایان به PCOS کمک بیشتری به بارداری و زایمان مطلوب می کند. از آن جا که در مبتلایان به تخمدان پلی کیستیک درمان های باروری اغلب ضروری هستند پزشکان معمولا زنانی را که تمایل به بارداری دارند به «اندوکرینولوژی تولید مثل» ارجاع می دهند.
 

امید به بارداری در مبتلایان به تخمدان پلی کیستیک

گزینه های درمانی زیاد تخمدان پلی کیستیک امید به درمان آن را بالا برده است. «ایمی مدلینگ»، موسس موسسه سندرم تخمدان پلی کیستیک، می گوید: «اگر کسی، حتی پزشکتان، به شما گفت باردار نمی شوید به او گوش ندهید. این یک پیشگویی من در آوردی است که شنیدن آن از زبان بیماران برایم بسیار غم انگیز است. این زنان می توانند باردار شوند.»
توجه داشته باشید تنها به این علت که زنی دچار سندرم تخمدان پلی کیستیک است نمی توان گفت نابارور است. یکی از مطالعات اشاره می کند 70 تا 80 درصد این زنان نابارورند. این به آن معنی است که چیزی حدود 30 درصد آنها می توانند به خودی خود باردار شوند. اگر زن مبتلا به تخمدان پلی کیستیک بعد از شش ماه تلاش باردار نشود می بایست به پزشک مراجعه کند.
به گزارش «بهپو» به نقل از «اِوری دی هلث»، وقتی این بیماران باردار می شوند باید رابطه تنگاتنگی با متخصص زنان خود داشته باشند، زیرا خطر مشکلات بارداری در آنها بیشتر است. از جمله این خطرات می توان سه برابر شدن احتمال سقط جنین، دیابت بارداری، مسمومیت بارداری، زایمان زودرس و سزارین را نام برد. داروهایی مانند متفورمین که باعث حساسیت به انسولین می شوند نتیجه بهتری خواهند داشت، اما تحقیقات روی آن هنوز به اتمام نرسیده است. متخصص زنان سابقه پزشکی منحصر به فرد شما را بررسی می کند و نکاتی را پیشنهاد می کند که بارداری تان بی خطر تر و سالم تر باشد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات