برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ضدعطش های پنجگانه در طب سنتی

ضدعطش های پنجگانه در طب سنتی شربت‌های سنتی خانگی و گیاهی همچنان در میان مردم از اهمیت خاصی در فصل گرما برخوردارند و علی‌رغم وجود ماءالشعیرها، نوشابه‌های پر تبلیغ و دلسترهای رنگارنگ هر روز به طرفداران نوشیدنی‌های خنک سنتی افزوده می‌شود؛ چرا که نوشیدن آن‌ها را برای رفع عطش و خنک شدن بسیار کارساز می‌دانند.
شربت‌های سنتی خانگی و گیاهی همچنان در میان مردم از اهمیت خاصی در فصل گرما برخوردارند و علی‌رغم وجود ماءالشعیرها، نوشابه‌های پر تبلیغ و دلسترهای رنگارنگ هر روز به طرفداران نوشیدنی‌های خنک سنتی افزوده می‌شود؛ چرا که نوشیدن آن‌ها را برای رفع عطش و خنک شدن بسیار کارساز می‌دانند.
به گزارش «بهپو»، ویژگی نوشیدنی های سنتی تاثیر بلندمدت آنها بر رفع تشنگی و خنکی بدن است و برخلاف نوشیدنی های مصنوعی فاقد قند اضافه هستند و عوارض جانبی ندارند. در ادامه به بهترین نوشیدنی های ایرانی که خاصیت رفع تشنگی دارند، اشاره کرده ایم.
 
بیشتر بخوانید: بهترین نوشیدنی های سنتی ایرانی با طعم سلامت


1- ماءالشعیر: مقداری جو را با 10 تا 15 برابر آب خیس کنید و روی حرارت قرار دهید. به محض شکفته شدن جوها آن را از روی حرارت بردارید، صاف کنید و نیم گرم بنوشید. این شربت در تسکین تشنگی تاثیر بسیار زیادی دارد و خلط های سوخته و نامناسب را از بدن خارج می کند.

2-  شیره زرشک: مقداری زرشک خشک را در 4 برابر آن آب برای 30 دقیقه بجوشانید. سپس آن را صاف کنید و مایع حاصل را مجدد بجوشانید تا حجم آن به یک سوم برسد. این شربت را هنگام مصرف با آب مخلوط کنید و بنوشید.

3-  شربت نارنج یا بالنگ: 400 گرم آب بالنگ یا آب نارنج را با 250 گرم شکر روی حرارت ملایم به قوام آورید. هنگام مصرف نیز آن را رقیق کنید و بنوشید. این شربت علاوه بر رفع عطش، مقوی قلب و مغز است و از سوختن اخلاط در بدن جلوگیری می کند.

4- شربت لیمو: مقداری شکر را در ظرفی بریزید و آنقدر آب لیموی تازه بر آن بفشارید که رویش را بگیرد. سپس مخلوط را در ظرفی دربسته در دمای معمولی یک شبانه روز نگهداری کنید. در مرحله بعد آن را صاف کنید و با قدری دیگر آب لیمو، روی حرارت به قوام بیاورید. مایه شربت را هنگام مصرف با آب رقیق کنید و بنوشید. شربت لیمو علاوه بر رفع عطش، اخلاط سوخته سوداوی و اخلاط غلیظ و لزج را نیز از بدن خارج می کند. بنابراین مصرف مداوم آن موجب حفظ سلامت می شود.
 
بیشتر بخوانید: 7 دلیل برای نوشیدن آب لیمو

5- تخم خرفه خیسانده در دوغ: تخم خرفه نیم کوب را در دوغ خیس کنید و مدتی در هوای آزاد یا روی شوفاژ یا هر حرارت غیرمستقیم دیگری قرار دهید تا خشک شود. سپس دوباره به آن دوغ بیفزایید و بگذارید خشک شود. این عمل را 3 تا 7 بار تکرار کنید. حال، تخم خرفه آماده مصرف است. می توانید آن را پودر کنید و در غذا بریزید یا به نوشیدنی های بالا بیفزایید و میل کنید. این ترکیب در بلندمدت از بروز تشنگی جلوگیری خواهد کرد.
 

پیشگیری از گرمازدگی به روایت طب سنتی

1- هنگام گرمای هوا و طی ساعات تابش مستقیم آفتاب -از حدود ساعت 10 صبح تا ساعت 4 عصر-  در فضای باز و در معرض آفتاب قرار نگیرید. در صورت اجبار به خروج از خانه، نواحی سایه را انتخاب کنید.
2-  از کلاه لبه دار و لباس های نخی، خنک و مناسب استفاده کنید. لباس های نایلونی، تنگ و چسبان مانع نفوذ و گردش هوا در زیر لباس می شوند و گرمای بیشتری تولید می کنند.
3- از قرار دادن کودکان و سالمندان در خودرو، حتی با پنجره باز خودداری کنید، زیرا دمای داخل خودرو دست کم 10 درجه سانتی گراد گرم تر از محیط بیرون است و به سرعت فرد را دچار گرمازدگی و کاهش آب بدن می کند.
4- در صورت امکان از کارهای بدنی در محیط گرم یا زیر تابش نور مستقیم آفتاب، مانند کار در کارگاه های ساختمانی یا فعالیت های ورزشی گروهی پرهیز کنید، به ویژه اگر گرم مزاج هستید.
5-  مصرف غذاهای گرم و خشک، گرسنگی یا بی خوابی زیاد، استرس و عصبانیت، یبوست و... باعث افزایش خشکی بدن و در نتیجه افزایش گرمی می شوند. بنابراین باید از آنها پرهیز کرد.
6- از میوه ها و سبزیجاتی مثل سیب، گلابی، خیار، هندوانه، خربزه، کاهو، گشنیز، خرفه، کاسنی، اسفرزه، خاکشیر، آلو بخارا و... بیشتر استفاده کنید.
7-  پیش از قرار گرفتن در محیط گرم یا ورزش، آب و املاح کافی میل کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات