برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

درمان یبوست به کمک ویرایش ژنتیکی یک باکتری

درمان یبوست به کمک ویرایش ژنتیکی یک باکتری دانشمندان یک باکتری را برای تولید یک ماده شیمیایی به نام «تریپتامین» مهندسی کرده‌اند که به درمان یبوست کمک می کند.
دانشمندان یک باکتری را برای تولید یک ماده شیمیایی به نام «تریپتامین» مهندسی کرده‌اند که به درمان یبوست کمک می کند.
به گزارش «بهپو»، هنگامی که سخن از درمان یبوست به میان می‌آید، گزینه‌های زیادی وجود ندارد و روش‌های کنونی نیز همیشه موثر نیستند. با این حال، به کمک ویرایش ژنتیکی باکتری‌ها، درمان جدید در راه است.
در روش سنتی، به افراد مبتلا به یبوست توصیه می‌شود رژیم غذایی خود را عوض کنند و یا سعی کنند پروبیوتیک‌ها -باکتری‌های زنده که می‌توانند به هضم غذا کمک کنند- را مصرف کنند.
با توجه به گفته‌های دکتر «پورنا کاشیاپ»، پزشک «مایوکلینیک»، مشکل این دو رویکرد در واقع این است که هر یک از انسان‌ها یک میکروبیوم روده‌ای منحصر به فرد دارند. میکروبیوم روده‌ای یک جامعه از باکتری‌هایی است که در معده و روده انسان زندگی می‌کنند. در نتیجه، تغییر در رژیم غذایی یا مصرف پروبیوتیک برای همگان موثر نخواهد بود.
با توجه به این موضوع، تیمی به رهبری کاشیاپ، باکتری موسوم به «Bacteroides thetaiotaomicron» را برای تولید مقادیر زیادی از یک ماده شیمیایی به نام تریپتامین مهندسی کرد.
او توضیح داد: «تریپتامین شبیه سروتونین است که در روده ما تولید می‌شود. در این مطالعه، تریپتامین می‌تواند یک گیرنده در روده موش را فعال کند که به طور معمول به سروتونین پاسخ می‌دهد و باعث افزایش ترشح مایع در روده –کولون- می‌شود. باکتری‌ها می‌توانند روده را به منظور ترشح آب از طریق تریپتامین بر روی گیرنده میزبان در موش‌ها تحریک کنند. این کار، حرکت مواد غذایی را در دستگاه گوارش تسریع می‌کند.
علاوه بر این، تریپتامین تولید شده توسط باکتری به سرعت درون روده کوچک از بین می‌رود و به نظر نمی‌رسد در جریان خون انباشته شود. این بدان معنی است که بر خلاف بعضی از داروهای موجود برای درمان یبوست، عوارض جانبی را در سایر قسمت‌های بدن ایجاد نمی‌کند.
به گزارش «بهپو» و به نقل از «نیواطلس»، تحقیقات بیشتری در حال برنامه‌ریزی است، اگرچه آزمایشات بالینی بر روی انسان احتمالا حداقل سه سال به طول خواهد انجامید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات