برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

خرید افراطی، نشانه افسردگی

خرید افراطی، نشانه افسردگی آدم های افسرده احساس اغراق آمیزی از ناراحتی، ناامیدی، نگرانی یا ترس دارند. آنها گاهی احساس بی ارزش بودن می کنند یا فکر می کنند رفتارهایشان نامناسب است. تغییر ناگهانی در رفتار کلید تشخیص افسردگی است. افسرده ها در واکنش به این حالت روحی رفتارهایی از خود نشان می دهند که سخت است بپذیریم از علایم افسردگی است؛ مثل خرید کردن افراطی، زیاده روی در خوردن، استفاده بی رویه از فضای مجازی و...
«افسردگی» یک اختلال روانی است که احساس حزن و بی علاقگی مداوم  پدید می آورد. این بیماری روی احساسات، تفکر و رفتار شخص تاثیر گذار است و منجر به مشکلات جسمی و روحی گوناگونی می شود. ممکن است فرد در فعالیت های روزمره خود دچار مشکلاتی شود یا اینکه این فکر از ذهن او بگذرد که زندگی کردن بی ارزش است.
به گزارش «بهپو»، علایم و نشانه های افسردگی متنوع است و ممکن است در هر فردی با فرد دیگر متفاوت باشد. اما علایمی که به طور کلی از افسردگی شناخته می شود عبارتند از: احساس غم، گریه، تهی بودن و ناامیدی، طغیان عصبانیت، کج خلقی یا پرخاشگری، از دست دادن حس علاقه و لذت در اکثر فعالیت های روزانه همچون آمیزش جنسی، ورزش و دیگر سرگرمی ها، اختلال خواب، خستگی و کمبود انرژی، اضطراب، تشویش و بی قراری، کندی در حرکات، فکر کردن و صحبت کردن، اختلال و اشکال در تفکر، تمرکز، تصمیم گیری و به یاد آوردن چیزها و مشکلات جسمی غیر قابل توضیح مثل کمردرد و سردرد.
ممکن است علاوه بر علایم بالا با نشانه هایی مواجه شوید که فکرش را هم نمی کردید که به افسردگی مربوط باشد. در این مقاله به نشانه های به ظاهر نامرتبط و تعجب آور افسردگی اشاره خواهیم کرد.
 

خرید خوش گذرانه

اگر خرید کردنتان از کنترل خارج شده است و همه پول هایتان را صرف خرید می کنید چه بسا دچار افسردگی شده اید. برای مبتلایان به افسردگی آنچنان دور از ذهن نیست که به خرید کردن -فروشگاهی یا اینترنتی- پناه ببرند تا حواس خود را از موضوع ناراحت کننده ای پرت کنند یا اعتماد به نفس خود را دوباره بازیابند، اما «خرید درمانی» یک درمان زود گذر است، چون عامل زمینه ای افسردگی همچنان باقی است و درمان نمی شود. توجه داشته باشید که خرید کردن بیمار گونه می تواند نشانه ای از اختلال دو قطبی هم باشد.
 

فراموشکاری

افسردگی دلیلی برای بی حواسی و فراموشکاری است. مطالعات نشان می دهند افسردگی یا استرس طولانی مدت سطح کورتیزول بدن را بالا می برد و بخش حافظه و یادگیری مغز را ضعیف یا کوچک می کند. کم حافظگی ناشی از افسردگی در سالمندان شدید تر است، اما خبر خوب این است که درمان افسردگی به بهبود این نوع فراموشی کمک می کند.
 

استفاده بی رویه از فضای مجازی

اگر نشستن پشت کامپیوتر یا موبایل را به زندگی عادی و طبیعی ترجیح می دهید و وقت زیادی را به گشت و گذار در اینترنت اختصاص می دهید، احتمالا دچار افسردگی شده اید. مطالعات، ارتباط بین بالا بودن میزان افسردگی و استفاده بی رویه از اینترنت را نشان می دهند. کاربران افراطی اینترنت معمولا وقت خود را در صفحات غیر اخلاقی، انجمن های مجازی و سایت های بازی می گذرانند.
 

زیاده روی در خوردن و چاقی

مطالعه ای در سال 2010 در دانشگاه آلاباما نشان داد جوانانی که افسرده اند بیشتر در معرض افزایش وزن در ناحیه دور کمر هستند –دور کمر بالا خطری برای حمله قلبی محسوب می شود. مطالعات دیگر ارتباط بین افسردگی و افراط در خوردن –به ویژه در میانسالان- را نشان داد. درمان افسردگی فرد به درمان بقیه مشکلات او کمک می کند.
 

دزدی از مغازه ها

حدود یک سوم کسانی که اجناس کم ارزش را از مغازه ها می دزدند، دچار افسردگی هستند. کسانی که در اثر افسردگی دچار احساس ناتوانی و بی ارزشی شده اند، با دزدی از مغازه ها احساس قدرت و اهمیت می کنند. برای مبتلایان به افسردگی این احساس بیشتر از چیزی که از مغازه دزدیده اند، اهمیت دارد.
 

کمر درد

اگر کمر دردی دارید که رهایتان نمی کند بهتر است بدانید مطالعات نشان می دهد افسردگی عامل خطری برای درد قسمت پایین کمر است. مطالعه ای می گوید بیش از 42 درصد مبتلایان به درد پایین کمر پیش از شروع درد، یک تجربه افسردگی داشته اند. از آن جایی که معمولا کسی فکر نمی کند این دردها می تواند به افسردگی ارتباط داشته باشد به درمان افسردگی نمی پردازند. توجه داشته باشید که ابتلا به درد های مزمن هم عاملی برای ابتلا به افسردگی محسوب می شود.
 

رفتار های پرخطر جنسی

افسردگی بیش از آن که به افزایش میل جنسی مرتبط باشد با کاهش آن ارتباط دارد، اما برخی افراد از رابطه جنسی برای کنار آمدن با افسردگی و استرس استفاده می کنند. بی اخلاقی، متعهد نبودن به همسر، علاقه به ارتباط جنسی و رفتارهای ناایمن جنسی از جمله علایم افسردگی هستند. البته ممکن است این ها عوارض ناشی از اختلال دو قطبی هم باشند. این رفتارها روی سلامت و زندگی شخصی شما تاثیر منفی شدیدی می گذارند.
 

احساسات اغراق شده

بیشتر اوقات افسرده ها نسبت به افراد معمولی برون ریزی عاطفی کمتری دارند، اما بعضی وقت ها احساسات خود را بیش از اندازه نشان می دهند. آن ها ناگهان تحریک پذیر می شوند و حالت انفجاری به خود می گیرند. ممکن است احساس غم، ناامیدی، نگرانی یا ترس را بیش از اندازه بروز دهند یا فکر کنند بی ارزش یا گناهکارند. راه تشخیص افسردگی در این افراد تغییر ناگهانی رفتار است. وقتی کسی که همیشه احساسات یکنواخت و خفیفی داشته است به شدت احساسی می شود، احتمالا دچار افسردگی شده است.
 

قمار

قمار شدت انرژی و هیجان را بالا می برد، اما این احساسات لحظه ای است و عواقب بعدی آن بیشتر باعث افسردگی و سوئ مصرف مواد مخدر می شود. وجود سابقه اضطراب و افسردگی در بسیاری از معتادان به قمار گزارش شده است. مهم نیست قمار چقدر هیجان آور باشد، این هیجان، افسردگی شما را درمان نخواهد کرد.
 

سیگار

اگر در ترک سیگار مشکل دارید شاید علت آن افسردگی است. افسردگی احتمال سیگاری شدن را دو برابر می کند. سیگار کشیدن افراطی –بیش از یک پاکت در روز- و سیگار کشیدن در پنج دقیقه ابتدایی بعد از بیدار شدن از خواب از جمله عادت های افسرده هاست. با اینکه سیگاری های افسرده به سختی سیگار را ترک می کنند، اما خبر خوب این است که ترک سیگار برایشان امری ممکن است. برنامه ترک سیگار شبیه تکنیک های درمان افسردگی است، درمان شناختی-رفتاری یا داروهای ضد افسردگی از جمله این روش هاست.
 

مراقبت نکردن از خود

شاید فکرش را نکنید که نبستن کمربند می تواند نشانه ای از افسردگی باشد. بی اعتنا شدن ناگهانی به خود نشانه ای از افسردگی و کاهش اعتماد به نفس است. نبستن سگک کفش ها، مسواک نزدن، فرار از قرار گرفتن تحت معاینه پزشک، اهمیت ندادن به بیماری های مزمن مثل بیماری قلبی یا دیابت نشانه های ابتلا به افسردگی است. اگر افسردگی تان را درمان کنید دوباره به خودتان اهمیت خواهید داد. /

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات