برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشنایی با مشخصات قارچ های سمی

آشنایی با مشخصات قارچ های سمی ممکن است هنگام گشت و گذار در مناطق جنگلی و طبیعت، با یک سری گیاهان وحشی و خودرو از جمله قارچ ها روبرو شوید و تصور کنید مصرف این گونه گیاهان نه تنها مضر نیست، بلکه دارای خواص بسیاری است؛ ولی باید بدانید تمام این قارچ ها و گیاهان خوردنی نیستند و برخی از آنها دارای سمومی هستند که می توانند شما را تا مرز مرگ بکشانند.
در روزهای گذشته، مسمومیت چندصدنفر از هموطنانمان در چندین استان کشور از طریق مصرف قارچ سمی به یکی از موضوعات مهم خبری بدل شده است.
به گزارش «بهپو»، ممکن است هنگام گشت و گذار در مناطق جنگلی و طبیعت، با یک سری گیاهان وحشی و خودرو از جمله قارچ ها روبرو شوید و تصور کنید مصرف این گونه گیاهان نه تنها مضر نیست، بلکه دارای خواص بسیاری است؛ ولی باید بدانید تمام این قارچ ها و گیاهان خوردنی نیستند و برخی از آنها دارای سمومی هستند که می توانند شما را تا مرز مرگ بکشانند.


بیشتر بخوانید: تصاویر قارچ های سمی که باعث مسمومیت در شهرهای مختلف شدند 
 

شاخص هایی برای تشخیص قارچ سمی از غیرسمی

قارچ هایی که تیغه سفید رنگ دارند یا روی ساقه آنها حلقه ای وجود دارد یا انتهای ساقه داخل بافتی کیسه مانند قرار دارد معمولا سمی هستند. ممکن است با این ویژگی ها قارچ های خوراکی غیرسمی هم پیدا کنید اما ارزش اینکه به قارچ های سمی کشنده نزدیک نشده اید بیشتر است.
             تصویر
قارچ سمی با حلقه روی ساقه و تیغه های سفید زیر کلاهک

برای تشخیص قارچ های غیرسمی بین مردم حرف هایی رواج دارد که اشتباه است و دنبال کردن آنها برای شما می تواند خطرآفرین باشد. مثلا اینکه پوست کلاهک قارچ غیرسمی به راحتی کنده می شود درحالیکه قارچ های سمی هم وجود دارند که پوست کلاهکشان به راحتی کنده می شود. یا اینکه مردم می گویند قارچ هایی که روی چوب رشد می کنند بی خطرند درحالیکه این قانون کلیت ندارد و قارچ های سمی هم ممکن است روی چوب رشد کنند مثل Funeral Bell. و یا اینکه اگر حیوانی را مشاهده کردید که از آن قارچ تغذیه می کند نشانه غیرسمی بودن قارچ است درحالیکه این قانون درست نیست و بسیاری از حیوانات می توانند قارچ های سمی را بدون اینکه دچار مسمومیت شوند، بخورند.

تصویر
انتهای ساقه داخل بافتی کیسه مانند
اگر شما آشنایی زیادی با قارچ های وحشی ندارید، باید به نکات زیر توجه کنید:
  • اگر به مصرف قارچ های وحشی خیلی علاقمند هستید، باید اطلاعات کافی درباره آنها کسب کنید و مشخصات قارچ های سمی را بشناسید تا از مصرف آنها خودداری کنید.
  • اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، حتی المقدور با یک فرد کارشناس و آگاه در این زمینه مشورت کنید و سپس به مصرف این قارچ ها اقدام کنید.
  • قارچ های سمی معروف و رایج را بشناسید.
  • برای تشخیص قارچ سمی از قارچ خوراکی، به هیچ وجه نباید آن را با گذاشتن در دهان امتحان کنید.
  • اگر با کودکان به دامان طبیعت می روید، به آنها درباه قارچ های سمی بگویید و از مصرف هر نوع قارچ وحشی منع کنید. برخی قارچ های وحشی عوارض شدیدی در کودکان ایجاد می کنند و حتی منجر به مرگشان می شوند.
  • باید توجه داشته باشید که قارچ های سمی بسیار شبیه قارچ های خوراکی هستند و اشتباه در تشخیص آنها از هم، به قیمت مسموم شدن و حتی مرگ افراد تمام می شود. بنابراین هنگام چیدن و مصرف قارچ های وحشی خیلی باید دقت کرد.
  • از مصرف قارچ های قهوه ای رنگ و کوچک و قارچ هایی که قسمت زیر چتر آنها سفید رنگ است، خودداری کنید.
  • قبل از مصرف قارچ ها، مراقب باشید که به آنها آلرژی نداشته باشید. ممکن است شما به قارچی حساسیت داشته باشید، ولی دیگران این آلرژی را نداشته باشند.
  • قبل از سنجش آلرژی نسبت به مصرف یک قارچ وحشی، باید از سمی نبودن آن مطمئن شوید. سپس برای تشخیص آلرژی، تکه کوچکی از آن را بخورید و در صورت عدم بروز علایم آلرژی طی 24 ساعت، می توانید با اطمینان خاطر آن را مصرف کنید. زیرا گاهی دیده شده که قارچ های غیر سمی، واکنش های آلرژی شدیدی را ایجاد می کنند. بنابراین از مصرف زیاد قارچ های غیر سمی هم باید خودداری کرد.
  • از معروف ترین انواع قارچ های سمی، می توان به «آمانیتا» اشاره کرد. شکل این قارچ را به خاطر بسپارید و از آن اجتناب کنید.
تصویر
                                                         قارچ آمانیتا
  • در صورتی که مطمئن نیستید قارچی سمی است یا نه، هرگز آن را نخورید.
  • اگر سلامتی خود را دوست دارید، نه تنها باید از خوردن قارچ های وحشی ناآشنا خودداری کنید، بلکه به آنها دست هم نزنید، زیرا خطر مسمومیت از طریق پوست نیز در برخی گونه قارچ ها وجود دارد.
  • اگر به قارچ وحشی ناآشنایی دست زدید، دست خود را به چشم و دهان و پوست خود نزنید.
  • پختن، آب پزکردن یا کباب کردن قارچ های وحشی طبیعت، سم آنها را از بین نمی برد.
  • در کل باید گفت اگر قارچ های وحشی را نمی شناسید، هرگز به آنها دست نزنید و آنها را نخورید. قارچ های خوراکی در بسته بندی های مطمئن، در مغازه ها و سوپرمارکت ها به فروش می رسند. پس چه کاری است که قارچ های وحشی را بخوریم و خدای نکرده مسموم شویم.
 

علایم مسمومیت با قارچ

علایم زودرس مسمومیت با قارچ تهوع و استفراغ، اسهال و شکم درد و تعریق است که گاهی علایم مغزی مانند توهم، خواب آلودگی، تشنج و یا بی قراری با آن همراه می شود و این علایم معمولا چهار تا 24 ساعت بعد از خوردن قارچ ظاهر می شود.
 علایم دیررس شامل نشانه های مسمومیت کبدی، کلیوی یا آسیب های مغزی است که امکان دارد در روزها یا هفته های بعد ظاهر شوند. در صورت هرگونه شک به مسمومیت با قارچ باید هرچه سریع تر فرد مسموم شده را به بیمارستان منتقل کرد تا تحت درمان های تخصصی قرار بگیرد؛ سم قارچ، پادزهر ندارد و تنها باید از ورود آن به بدن جلوگیری کرد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات