برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

غذا هایی که صدای گاز روده را در می آورند

غذا هایی که صدای گاز روده را در می آورند معده شما بنا به دلایلی همچون بلعیدن هوای بیش‌ازحد و تغیر رژیم غذایی گاز اضافی تولید می‌کند. از دیگر دلایل معمول تولید گاز اضافی می‌توان به عدم تحمل غذایی یا مشکل هضم در بعضی از غذاها اشاره کرد. حتی غذاهایی که برای شما سالم هستند نیز باعث تولید گاز می‌شوند. برای مثال، می‌توان به غذاهای سرشار از فیبر اشاره کرد. بنابراین، این غذاها را به‌آرامی بخورید و خوردن غذاهای تولیدکننده گاز اضافی را محدود کنید.
اگرچه خالی کردن گازهای شکم ممکن است باعث سراسیمگی شما شود، اما این پدیده‌ای کاملاً عادی است. اکثر افراد در طول یک روز بیش از ۲۰ بار گاز روده خود را خالی می‌کنند یا آروغ می‌زنند.
به گزارش «بهپو»، معده شما بنا به دلایلی همچون بلعیدن هوای بیش‌ازحد و تغیر رژیم غذایی گاز اضافی تولید می‌کند. از دیگر دلایل معمول تولید گاز اضافی می‌توان به عدم تحمل غذایی یا مشکل هضم در بعضی از غذاها اشاره کرد.
حتی غذاهایی که برای شما سالم هستند نیز باعث تولید گاز می‌شوند. برای مثال، می‌توان به غذاهای سرشار از فیبر اشاره کرد. بنابراین، این غذاها را به‌آرامی بخورید و خوردن غذاهای تولیدکننده گاز اضافی را محدود کنید.
به‌طورکلی، منظور ما این نیست که نباید چنین غذاهایی را مصرف کرد، بلکه در خوردن این غذاها باید احتیاط را رعایت کرد و از مصرف بیش‌ازاندازه آن‌ها خودداری کرد. به‌عبارت‌دیگر، غذاهای تولیدکننده گاز اضافی را نباید با یکدیگر خورد و در صورت خوردن این غذاها باید به‌تدریج آن‌ها را خورد تا بدن فرصتی برای تنظیم خود داشته باشد. با توجه به موارد فوق در ادامه به مهم‌ترین غذاهایی اشاره می‌کنیم که مصرف آن‌ها منجر به تولید گاز اضافی می‌شود.

 
  • سبزی‌ها: قندهای موجود در بعضی از سبزی‌ها به هنگام هضم شدن منجر به تولید گاز اضافی می‌شوند. پیاز و کنگر فرنگی حاوی قندی به نام فروکتوز هستند، درحالی‌که در مارچوبه، کلم بروکسل، کلم بروکلی و کلم پیچ قند دیگری به نام رافینوز وجود دارد. سبزی‌هایی همچون نخودها که حاوی فیبر قابل‌حل هستند به هنگام هضم در روده بزرگ تولید گاز می‌کنند. غذاهایی که حاوی فیبر غیرقابل‌حل هستند بدون تولید گاز اضافی و به‌راحتی در روده بزرگ هضم می‌شوند.
 
  • میوه‌ها: بعضی از میوه‌ها حاوی قندی به نام سوربیتول هستند که منجر به تولید گاز اضافی می‌شود. از مهم‌ترین میوه‌های حاوی این قند می‌توان به آلو خشک، سیب، هلو و گلابی اشاره کرد. آب‌نبات‌ها و آدامس‌های بدون قند با سوربیتول شیرین می‌شوند و به همین دلیل است که این آب‌نبات‌ها و آدامس‌ها منجر به تولید گاز اضافی می‌شوند. علاوه بر این، میوه‌ها حاوی فیبر قابل‌حل هستند که به هنگام هضم در روده بزرگ تولید گاز می‌کنند.
 
  • غذاهای نشاسته‌ای: غذاهای نشاسته‌ای سرشار از کربوهیدرات‌ها هستند که به هنگام تجزیه شدن توسط دستگاه گوارش تولید گاز می‌کنند. از مهم‌ترین غذاهای نشاسته‌‌ای می‌توان به غذاهایی همچون نان، غلات و پاستا اشاره کرد که از گندم درست‌شده‌اند. تمام این غذاها منجر به تولید گاز روده‌ای می‌شوند. از دیگر غذاهای نشاسته‌‌ای تولیدکننده گاز می‌توان به ذرت و سیب‌زمینی اشاره کرد. برنج تنها غذای نشاسته‌‌ای است که ظاهراً منجر به تولید گاز روده‌ای نمی‌شود.
 
  • شیر و محصولات لبنی: شیر و دیگر فراورده‌های لبنی حاوی قندی به نام لاکتوز هستند که اگر بدن شما دارای آنزیم لاکتاز کافی نباشد کار دستگاه گوارش در هضم این قند سخت می‌شود. پنیر، بستنی و شیر حاوی لاکتوز هستند و خوردن آن‌ها ممکن است باعث تولید گاز اضافی شود. افرادی که مبتلابه عدم تحمل لاکتوز هستند باید به‌منظور جلوگیری از گاز روده‌ای و درد شکم از خوردن این محصولات خودداری کنند.     
 
  • جوی دوسر: اگرچه بلغور جو غذای سالم و خوشمزه‌ای است که سرشار از فیبرهای کاهش‌دهنده سطح کلسترول است، اما بلغور جو یکی از غذاهایی است که منجر به تولید گاز روده‌ای می‌شود. بلغور جو، بیسکوییت‌های بلغور جو و دیگر محصولات درست‌شده از جوی دوسر به دلیل داشتن فیبر قابل‌حل فراوان منجر به تولید گاز اضافی می‌شوند. اگر می‌خواهید که با خوردن جوی دوسر از مزایای سلامتی آن بهره‌مند شوید توصیه می‌شود که به‌تدریج مقدار محدودی از آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا بدن شما فرصت تنظیم داشته باشد. اگر به سبوس جوی دوسر علاقه‌مند هستید، سعی کنید که بجای خوردن سبوس جوی دوسر از سبوس گندم استفاده کنید، چون سبوس گندم حاوی فیبر غیرقابل‌حل است که بدون هیچ مشکلی از روده عبور می‌کند.
 
  • لوبیا: اگرچه ارزش غذایی لوبیا زیاد است، اما لوبیا یکی از معروف‌ترین غذاهای تولیدکننده گاز اضافی است. لوبیاها به دو دلیل باعث تولید گاز اضافی می‌شوند. دلیل اول این است که لوبیا سرشار از قند رافینوز است و دلیل دوم این است که لوبیا حاوی فیبر قابل‌حل است که به هنگام هضم آن گاز روده‌ای تولید می‌شود. به هنگام خوردن لوبیا نه‌تنها باید مراقب میزان لوبیای مصرفی خود باشید، بلکه باید از خوردن دیگر غذاهای تولیدکننده مانند پنیر و پیاز به همراه لوبیا خودداری کنید.
 
  • نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار: اگرچه نوشابه و آب‌میوه‌های گازدار خوشمزه هستند و نوشیدن آن‌ها باعث سرحال شدن فرد می‌شود، اما ممکن است دستگاه گوارش در هضم این‌گونه از نوشیدنی‌ها دچار مشکل می‌شود و درنتیجه دچار نفخ و گاز معده شوید. بدن نیز در واکنش به این ناراحتی معده تولید گاز می‌کند. گاز دی‌اکسید کربنی که در نوشابه‌ها و دیگر نوشیدنی‌های گازدار وجود دارد منجر به تولید گاز اضافی می‌شود.
به گزارش «بهپو» به نقل از «اِوری دی هلث»، برای شیرین کردن بعضی از این نوشیدنی‌ها از قند فروکتوز استفاده می‌شود که هضم این قند برای دستگاه گوارش مشکل است و درنتیجه مصرف این قند منجر به تولید گاز روده‌ای می‌شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات