برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ترفند های سفید کردن دندان در خانه

ترفند های سفید کردن دندان در خانه با بالا رفتن سن، دندان ها تیره تر می شوند، اما بعضی از غذا ها، نوشیدنی ها و حتی دهانشویه های رایج باعث ایجاد لکه های دندانی می شوند. تکنیک های خانگی می توانند در سفید شدن دندان کمک کنند؛ همچنین پرهیز از مصرف بعضی از مواد از تیرگی بیشتر جلوگیری می کند.
لکه های زرد و سیاه دندان دردسر هایی هستند که انگار هیچ وقت تمامی ندارند. هنوز چند ماه از آخرین مراجعه به دندانپزشک و آتش گرفتن بخش قابل توجهی از پول های جیبتان نگذشته است که باز هم سر و کله زشتشان پیدا می شود. آنقدر ناراحت می شوید که برای از بین بردنشان به روش های بدوی مثل ناخن و چاقو پناه می برید. اما شاید نمی دانید که خدشه انداختن روی دندان سرعت تشکیل پلاک ها را چند برابر افزایش می دهد. بهترین راه به خاطر سپردن همیشگیِ چند فوت کوزه گری است. اگر دندان های سفید و صدفی تان درگیر لکه های زرد و خاکستری شده اند، به مطالب این مقاله توجه کنید.
به گزارش «بهپو»، با بالا رفتن سن، دندان ها تیره تر می شوند، اما بعضی از غذا ها، نوشیدنی ها و حتی دهانشویه های رایج باعث ایجاد لکه های دندانی می شوند. تکنیک های خانگی می توانند در سفید شدن دندان کمک کنند؛ همچنین پرهیز از مصرف بعضی از مواد از تیرگی بیشتر جلوگیری می کند. با این ترفند ها لبخند درخشان خود را باز می یابید.
بیشتر اوقات خودتان هم می توانید از شر لکه های دندانی راحت شوید. از جمله محصولات سفید کننده خانگی می توان به کیت ها، چسب ها، خمیر دندان ها و دهانشویه ها اشاره کرد. حتی روش های قدیمی دیگری هم وجود دارد که جواب می دهند. خمیر دندان های سفید کننده دارای مواد ساینده هستند که لکه های دندانی را از بین می برند، اما برای جرم گیری بیشتر به دندانپزشک نیاز دارید.
 

کیت سفید کننده دندان

یک کیت سفید کننده خانگی حاوی «کاربامید پراکساید» است. این ماده سفید کننده لکه های عمقی و سطحی دندان را از بین می برد و رنگ طبیعی دندان شما را تغییر می دهد. اگر لکه های قهوه ای دارید، کیت سفید کننده به شما کمک می کند. در بعضی از کیت ها ژل پراکساید با برسی روی دندان قرار می گیرد و در بعضی دیگر به صورت قالب دندانی است که باید هر روز 30-45 دقیقه به مدت یک هفته روی دندان بماند.
 

چسب های پراکساید

چسب های سفید کننده هم به رفع لکه های دندانی کمک می کنند. این نوار های بسیار نازک دیده نمی شوند وبا ژل پراکساید پوشانده شده اند. این چسب ها را به مدت یک هفته یا بیشتر هر بار چند دقیقه روی دندان قرار می دهید. نتیجه آن بعد از چند روز کاملا قابل مشاهده است و حداقل یک سال دوام دارد. نتیجه چسب های پراکساید به اندازه کیت های سفید کننده نیست، اما استفاده از آن ها راحت تر و امکان شکست کمتر است.
 

خمیردندان و دهانشویه های سفید کننده

خمیر دندان، ژل و دهانشویه های مخصوص لکه های سطحی را از بین می برند. در بسیاری از این محصولات مواد ساینده، شیمیایی یا صیقل دهنده وجود دارند و بر خلاف بلیچ ها رنگ طبیعی دندان را تغییر نمی دهند.
 

سفید کردن دندان به روش سنتی

بسیاری از مردم ترجیح می دهند از ترفند های قدیمی تر مثل مسواک زدن با جوش شیرین استفاده کنند. همچنین غذا هایی مانند کرفس، سیب، گلابی و هویج باعث ترشح زیاد بزاق می شوند و به شستن باقیمانده غذا ها از روی دندان کمک می کنند. جویدن آدامس های بدون شکر هم بزاق دهان را افزایش می دهد و یک ترفند تمیز کننده دندان محسوب می شوند؛ با این کار اسید دهان که پوسیدگی را تقویت می کند، خنثی می شود. برای دندان ها همیشه بهتر است بزاق دهان زیاد باشد.
 

سفید کردن دندان های ترمیم شده

اگر دندان های شما دارای تعداد زیادی باندینگ، ونیر، پر شدگی، ایمپلنت و ارتودنسی است، نمی توانید به روش های ساده آن ها را سفید کنید. برای اینکه این دندان ها هم به اندازه دندان های خودتان سفید شوند می بایست به پزشک مراجعه کنید و شاید نیاز به ونیر یا باندینگ جدید داشته باشید.
 

پیشگیری از لکه های دندانی

با بالا رفتن سن مینای دندان ضعیف می شود. لایه زیرین–به نام عاج- زرد تر از میناست. به همین علت بسیار مهم است که در نخستین قدم از پدید آمدن لکه های دندانی به ویژه بعد از سفید شدن دندان جلوگیری کنیم. اگر مراقب غذاهای رنگ زا باشید سفید کردن دندان تا یک سال هم عمر می کند. سفید کردن های زیاد ظاهر دندان را آبی و کدر و خندیدن را برایتان سخت می کند.
 

برای حفظ سفیدی دندان، همین الان خاموشش کن

سیگار نه تنها برای سلامتی مضر است، بلکه یکی از بد ترین آسیب زننده های سفیدی دندان است. تنباکو لکه های قهوه ای را روی دندان به وجود می آورد که درون شیار های مینای دندان نفوذ می کند. لکه های دندانی ناشی از تنباکو به آسانی با مسواک از بین نمی رود. هرچه مدت اعتیاد به سیگار بیشتر باشد لکه ها بیشتر تثبیت می شوند. همچنین سیگار باعث بوی بد دهان، التهاب لثه و افزایش خطر بیشتر سرطان ها می شود.
 

غذا های رنگ زا را بشناس

بعضی از غذا های متداول باعث تغییر رنگ دندان ها می شوند. یک روش جالب به شما می گوید چه چیز هایی روی دندانتان اثر لکه باقی می گذارد. هر چیزی که روی یک لباس سفید نخی رنگ بدهد روی دندان هم لکه باقی می گذارد؛ به عنوان مثال قهوه. مجرمان درجه دوم نوشیدنی های رنگی مانند چای، نوشابه های تیره رنگ و آبمیوه ها هستند. این لکه ها به آرامی رشد می کنند و با افزایش سن بیشتر دیده می شوند. بعد از مصرف این غذا ها و نوشیدنی ها دهان خود را بشویید.
 

آبمیوه های آنتی اکسیدان؛ دوست یا دشمن

آبمیوه های طبیعی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند، معمولا رنگ های تیره ای دارند. این به آن معنی نیست که این نوشیدنی های مفید را مصرف نکنید، اما بعد از خوردن آن ها دهانتان را با آب بشویید.
 

مراقب نوشیدنی های انرژی زا و ورزشی باش

طبق مطالعات جدید بسیاری از نوشیدنی های انرژی زا و ورزشی مثل نوشیدنی های شیرین مضر هستند. مصرف طولانی مدت این نوشیدنی ها باعث تخریب مینا می شود و تغییر رنگ، نازکی و کدری مینا را به دنبال دارد. برای پیشگیری از این شرایط:
  • این مواد را به مدت طولانی مصرف نکنید
  • بعد از مصرف دهانتان را بشویید
 

بعضی دارو ها ایجاد لکه می کنند

آنتی بیوتیک تتراسایکلین موجب بروز لکه های خاکستری در دندان کودکان در حال رشد می شود. دهانشویه های آنتی باکتریال که «کلر هگزیدین» یا «ستیل پریدینیوم کلراید» دارند هم ایجاد لکه می کنند. بعضی از آنتی هیستامین ها، دارو های روان پریشی، دارو های فشار خون، آهن و فلوراید بیش از اندازه هم ایجاد لکه می کنند. اگر سفید کردن دندان جوابگو نبود، با دندانپزشک درباره باندینگ دندان مشورت کنید. باندینگ ماده ای رنگی است که روی دندان قرار داده می شود.
 

مراقبت روزانه را فراموش نکن

یک روش ساده برای حفظ سفیدی دندان ها وجود دارد؛ مسواک زدن. حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. حتی می توانید بهتر از این عمل کنید و بعد از هر غذا یا میان وعده مسواک بزنید. مسواک زدن به جلوگیری از تشکیل لکه های دندانی و زردی دندان کمک می کند. مسواک های برقی بهتر از مسواک های سنتی پلاک ها و لکه های سطحی را از بین می برند. استفاده روزانه از نخ دندان و دهانشویه ضد عفونی کننده فراموش نشود.
 به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، برای حفظ سفیدی دندان ها به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. سایش و پرداخت دندان به وسیله دندانپزشک لکه های غذا و سیگار را از بین می برد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات