برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

حل معمای حساسیت به شیر گاو در نوزادان

حل معمای حساسیت به شیر گاو در نوزادان بعضی نوزادا ن به شیر گاو آلرژی دارند که معمولا با بزرگ شدن کودک، از بین می رود؛ اما ممکن است خطر ابتلا به سایر بیماری های آلرژیک را افزایش دهد. این واکنش آلرژیک می تواند به وسیله دو ترکیب موجود در شیر گاو که بر هم اثر متقابل دارند، پیشگیری شود.
بعضی نوزادا ن به شیر گاو آلرژی دارند که معمولا با بزرگ شدن کودک، از بین می رود؛ اما ممکن است خطر ابتلا به سایر بیماری های آلرژیک را افزایش دهد. این واکنش آلرژیک می تواند به وسیله دو ترکیب موجود در شیر گاو که بر هم اثر متقابل دارند، پیشگیری شود.
به گزارش «بهپو»، در این تحقیق نشان داده شد که افزودن اسید رتینوییک –یکی از متابولیت های ویتامین A- به پروتئین مهم شیر گاو -Bos d 5- معروف به بتا لاکتوگلوبولین، مانع واکنش آلرژیک علیه این پروتئین می شود.
«حساسیت به شیر گاو» با «عدم تحمل لاکتوز» تفاوت دارد. در عدم تحمل لاکتوز نبود آنزیم لاکتوز مانع از تجزیه درست قند لاکتوز شیر می شود. در آلرژی به شیر گاو، سیستم ایمنی بدن با یک پاسخ ایمنی مجزا علیه پروتئین شیر گاو واکنش نشان می دهد. سلول های ایمنی اختصاصی علیه پروتئین گاو آنتی بادی هایی تولید می کنند که نتیجه آن یک واکنش آلرژیک بسیار خطرناک است.
مطالعه ای که در موسسه تحقیقاتی مسرلی وین انجام شد نشان داد که ترکیبات موجود در شیر خود دارای این قابلیت هستند که از این واکنش آلرژیک پیشگیری کنند.
کلید حل این معما در این است که پروتئین لاکتوگلوبولین بتا –عامل واکنش های آلرژیک- با ویتامین A پیوند می دهد و از بروز واکنش آلرژیک جلوگیری می شود. البته برای رسیدن به این هدف باید در تغذیه گاو به دریافت کافی از این ویتامین توجه شود؛ مثلا از راه علوفه دام.
به گزارش «بهپو» و نقل از «مدیکال اکسپرس» نتایج این تحقیق کمکی است به درصد کمی از نوزادان یا حتی بزرگسالانی که به شیر گاو حساسیت دارند و نمی توانند از منافع این خوراکی مغذی در دوران حساس رشد استفاده کنند.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات