برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

علائم آلرژی به کنجد را بشناسید

علائم آلرژی به کنجد را بشناسید کنجد دانه ای محبوب بین مردم در سرتاسر جهان است که از آن در روغن ها، سالادها، پخت انواع نان و شیرنی و تهیه سوشی استفاده می شود. با این حال برخی افراد به دانه و روغن کنجد، واکنش آلرژیک نشان می دهند.

کنجد دانه ای محبوب بین مردم در سرتاسر جهان است که از آن در روغن ها، سالادها، پخت انواع نان و شیرنی و تهیه سوشی استفاده می شود. با این حال برخی افراد به دانه و روغن کنجد، واکنش آلرژیک نشان می دهند.

به گزارش «بهپو»، دامنه حساسیت به کنجد در بین افراد مختلف متفاوت است و می تواند غیرقابل پیش بینی باشد. علایم حساسیت به کنجد می تواند خفیف باشد؛ مثل کهیر یا شدید باشد؛ مثل شوک آنافیلاکسی.

مشخص نیست چند درصد از مردم به کنجد حساسیت دارند اما در آمریکا رتبه نهم آلرژی های غذایی بین بزرگسالان و کودکان را دارد. گزارش های متعدد نشان می دهند که در طول دو دهه گذشته  آلرژی کنجد به طور چشمگیری در سرتاسر در حال افزایش جهان است.

وقتی فردی که به کنجد حساسیت دارد کنجد بخورد، پروتپین های موجود در کنجد به آنتی بادی های خاص IgE که توسط سیستم ایمنی ساخته می شوند می چسبند. این پیوند، سیستم ایمنی را تحریک می کند و منجر به بروز واکنش های آلرژی خفیف تا شدید می شود.

از آنجا که برخی افراد واکنش های حساسیتی شدیدی نسبت به کنجد نشان می دهند به نظر می رسد برچسب زدن مواد غذایی دارای کنجد امری ضروری باشد اما، تعداد کارخانه های تولید مواد غذایی که این کار را انجام می دهند بسیار کم است و سازمان های غذا و داروی جهانی نیز تولید کنندگان را ملزم به زدن برچسب احتیاط نکرده اند. اگر نسبت به کنجد آلرژی دارید به ویژه اگر این واکنش ها شدید است و ممکن است منجر به شوک آنافیلاکتی شود باید محصولات دارای کنجد یا روغن کنجد را بشناسید و از خوردن آنها دوری کنید. محصولات دارای کنجد بسیار متنوع هستند؛ از محصولات غذایی گرفته تا آرایشی، مکمل ها، داروها و غذای حیوانات.

 

بیشتر بخوانید: آلرژی غذایی

 

علایم آلرژی به کنجد

افراد مبتلا به آلرژی کنجد ممکن است علائم زیر را از خفیف تا شدید تجربه کنند:

● حالت تهوع

● استفراغ

● اسهال

کهیر

● درد شکم

● سرفه

● صدای خشن

● خارش گلو یا دهان

● قرمزی صورت

● ورم

فردی که واکنش شدیدی به کنجد دارد ممکن است دچار آنافیلاکسی شود. آنافیلاکسی یک واکنش تهدید کننده زندگی است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. فردی که دچار شوک آنافیلاکسی شده است به سختی نفس می کشد، سرگیجه داردُ ضربان قلبش بالاست و ممکن است دچار غش یا ایست قلبی شود.

حذف ماده غذایی آلرژی زا از برنامه غذایی، اولین و مؤثرترین راهکار مقابله با حساسیت است. اگر فرد به چند ماده غذایی حساسیت دارد، حتما باید رژیم غذایی او تحت نظر یک متخصص تغذیه باشد تا از ایجاد کمبودهای غذایی خصوصا کمبود ویتامین ها پیشگیری شود. علایم واکنش های آلرژی خفیف با داروهای آنتی هیستامین بدون نسخه درمان می شود. اما در موارد شوک آنافیلاکتیک باید فرد را هرچه زودتر به مراکز درمانی رساند. تزریق داروی اپی نفرین اولین خط درمان شوک آنافیلاکتیک است. افراد با سابقه واکنش های آلرژی شدید همیشه باید یک آمپول اپی نفرین «EpiPen» همراه خود داشته باشند.

حساسیت به کنجد در کودکان هم دیده می شود. ممکن است کودک با ورود به سومین سال زندگی، بهبود یافته یا از شدت حساسیت کاسته شود که علل آن به طور دقیق مشخص نیست،  اما گاه حساسیت برای همیشه همراه کودک خواهد بود. زمانی که کودک دچار خارش شدید، کهیر و تورم شود، باید به پزشک مراجعه شود تا حساسیت شناخته شود. هرگز نباید حساسیت کودکان را بی اهمیت تلقی کرد زیرا ممکن است علائمی مانند تورم در مخاط گلو اتفاق بیفتد که واقعا خطرناک خواهند بود.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «مدیکال نیوز تودی»، برای تشخیص حساسیت غذایی، حتما باید به پزشک متخصص آلرژی و ایمنی شناسی مراجعه کرد تا اقدامات لازم انجام گیرد،  اگر هیچ یک از والدین دچار حساسیت غذایی نباشند، این احتمال در فرزند آنها ۲۰ درصد است،  اما در صورتی که یکی از والدین مبتلا باشند، احتمال به ۴۰ درصد و اگر هر دوی آنها آلرژی داشته باشند، به ۶۰درصد  می رسد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات