برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

احتمال زوال حافظه در سالمندان کم شنوا

احتمال زوال حافظه در سالمندان کم شنوا به گفته محققان، افراد مسن مبتلا به نوع خاصی از کاهش شنوایی به احتمال زیاد دچار زوال حافظه و اختلال شناختی خفیف هم خواهند بود.
به گفته محققان، افراد مسن مبتلا به نوع خاصی از «کاهش شنوایی» به احتمال زیاد دچار «زوال حافظه» و اختلال شناختی خفیف هم خواهند بود.
به گزارش «بهپو» این مطالعه بر روی افراد سالمندی انجام شد که در قسمت گوش میانی و عصب شنوایی‌ مشکل داشتند و این مشکل منجر به کاهش شنوایی یا ناشنوایی در آن ها می شد. در این مطالعه به مشکلات کاهش شنوایی مرکزی که با توانایی مغز در پردازش صدا مرتبط است هم پرداخته شده است. در این حالت فرد عنوان می‌کرد می‌تواند بشنود اما متوجه نمی‌شود. محققان دریافتند افراد مبتلا به کاهش شنوایی مرکزی در مقایسه با افراد بدون این مشکل، دو برابر بیشتر مبتلا به اختلال شناختی خفیف بودند.
«رادالفو ساردون»، سرپرست تیم تحقیق از «دانشگاه باری» ایتالیا، در این باره می‌گوید: «این نتایج مقدماتی بیانگر این مطلب است که ناشنوایی مرکزی در عملکرد سلول‌های مغزی اثر مخرب ایجاد می کنند. این مشکل مرتبط با ادراک است. می بایست در افراد بالای ۶۵ سال و افراد مبتلا به اختلال شناختی آزمایشات درک صدا انجام شود.»
به گزارش «بهپو» و به نقل از «هلث دی»، ناشنوایی و کاهش شنوایی از شایع‌ترین ناتوانی‌ها در افراد مسن است که بر حدود یک سوم افراد بالای ۶۵ سال تاثیر می‌گذارد. این مطالعه با حضور ۱۶۰۴ شرکت‌کننده در جنوب ایتالیا و با میانگین سنی ۷۵ سال انجام شد و مهارت‌های شنوایی، تفکر و حافظه‌ آن ها آزمایش شد. از بین این شرکت‌کنندگان ۲۶ درصد مبتلا به افت شنوایی محیطی و ۱۲ درصد مبتلا به افت شنوایی مرکزی و ۳۳ درصد مبتلا به اختلال شناختی خفیف بودند. از بین ۱۹۲ فرد مبتلا به افت شنوایی مرکزی، ۱۴۴ نفر یا ۷۵ درصد آنها مبتلا به اختلال شناختی خفیف هم بودند. در مقابل، افراد مبتلا به افت شنوایی پیرامونی در مقایسه با افراد بدون مشکل شنوایی، از احتمال بالاتر ابتلا به زوال شناختی برخوردار نبودند.
/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات