برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تکنیک های کسب آرامش در بیش فعالی

تکنیک های کسب آرامش در بیش فعالی چیزهایی هستند که علایم بیش فعالی را تحریک و بدتر می کنند. برخی از اینها به وسیله شواهد علمی تایید نشده اند اما بیمار و اطرافیان او دریافته اند که مثلا کم خوابی حال بیمار بیش فعال را بدتر می کند.
الگوی «اختلال کم توجهی بیش فعالی» –ADHD- در بزرگسالان متفاوت از کودکان است. آنها ممکن است نتوانند به موقع سر کارشان برسند یا کارشان را تمام کنند، رانندگی پرخطر دارند، بی نظم و بی قرارند و حواسشان به راحتی پرت می شود، نمی توانند خشمشان را کنترل کنند و بالاخره رفتارهای تکانشی دارند؛ اینها تنها بخشی از علایمی است که نشان می دهد فردی مبتلا به بیش فعالی است.
به گزارش «بهپو»، اختلال کم توجهی بیش فعالیADHD- به کودکان محدود نمی شود؛ 30 تا 70 درصد کودکان مبتلا به ADHD تا بزرگسالی علایم را همراه خود دارند. به علاوه ممکن است بزرگسالانی دیده شوند که در کودکیِ آنها ADHD تشخیص داده نشده است، اما نشانه های واضحی از ADHD بروز می دهند که در شغل یا در روابطشان ایجاد مشکل می نماید. بسیاری از بزرگسالان نمی دانند دچار ADHD هستند و از اینکه نمی توانند به اهدافشان برسند گیج می شوند.
چیزهایی هستند که علایم بیش فعالی را تحریک و بدتر می کنند. برخی از اینها به وسیله شواهد علمی تایید نشده اند اما بیمار و اطرافیان او دریافته اند که مثلا کم خوابی حال بیمار بیش فعال را بدتر می کند. در ادامه به محرک های بیماری احتلال کم توجهی بیش فعالی پرداخته ایم.

بیشتر بخوانید: آیا بزرگسالان هم به اختلال کم توجهی بیش فعالی مبتلا می شوند؟
 

از بی تحرکی دوری کنید

اگر خاطره هایتان را خوب به یاد نمی آورید، احتمالا اشکال از ADHD –اختلال کم توجهی بیش فعالی-شماست؛ و اگر فعالیت بدنی تان هم کم است، در حق مغزتان کم لطفی می کنید. فعالیت جسمی کارکرد مغز را بالا می برد و قدرت تصمیم گیری، یادگیری و توجه را افزایش می دهد. وقتش رسیده که گرد روی کفش های ورزشی را پاک کنید و ورزش کنید.
 

بیرون غذا خوردن را فراموش کنید

غذا درست کردن موشک هوا کردن نیست، اما اگر مبتلا به ADHD باشید، ذهنتان را به خوبی درگیر می کند. باید برای انتخاب نوع غذا، روش پخت و انجام مراحل آن فکر کنید. درست است که بیرون غذا خوردن راحت تر است، اما برای اینکه حالتان بدتر نشود، بهتر است کمتر سراغ آن بروید. خوردن غذای سالم به کنترل ADHD کمک می کند. غذاهای رستورانی سرشار از کالری، قند و چربی است و میوه و سبزی کافی به بدن نمی رساند.
 

کمتر هله هوله بخورید

شواهد علمی تا کنون نتوانسته اند مشخص کنند که آیا غذای منحصر به فردی ADHD را بدتر می کند یا خیر؛ اما تحقیقات نشان می دهد افزودنی هایی مانند رنگ خوراکی می تواند علایم را در کودکان بدتر کند. نوشابه ها و آبنبات ها سرشار از این افزودنی ها هستند. دانشمندان نمی دانند آیا افزودنی ها روی بزرگسالان هم تاثیر می گذارد یا خیر، اما بهتر است برای اطمینان از پاسخ، خودتان آن را امتحان کنید.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی کودکان بیش فعال
 

صبحانه را فراموش نکنید

اگر از وعده صبحانه بگذرید، ممکن است علایمتان بدتر شود. خوردن صبحانه برخورد با مشکلات اجتماعی را ساده تر و به فکر کردن و تمرکز طولانی مدت در طول روز کمک می کند. حتی اگر داروها اشتهایتان را کم می کنند، سعی کنید تا حد امکان کمی صبحانه بخورید.
 

نظم آرامش می آورد

بعضی ها می گویند به هم ریختگی نشانه نبوغ است. تحقیقات نشان می دهد شلختگی می تواند علامت خلاقیت باشد، اما محل کار و محل زندگی شلوغ علایم ADHD را بدتر می کند. گاهی اوقات حجم کاغذ و کتاب و لباس های نشسته بیش از اندازه می شود و تمیز کردن آنها ذهنتان را آسوده می کند و مهارت هایتان را افزایش می دهد.
 

دور خودتان وسیله جمع نکنید

خرید همیشه لذت بخش است، اما اگر یک عادت دایمی باشد به شلوغی و بی نظمی منجر می شود. اگر مبتلا به ADHD باشید انبار کردن وسایل برایتان آسان و دور ریختنشان بسیار سخت است. خبر خوب این است که: «راهی برای این مشکل وجود تا هم خرید کنید و هم آسوده بمانید.» به ازای هر چیزی که می خرید یکی را به کسی ببخشید.
 

در شرح علایمتان صادق باشید

اگر می خواهید پزشک بیماری شما را تشخیص صحیح بدهد، باید در گفتن سبک زندگی و علایمتان صادق باشید. در غیر این صورت ممکن است تحت درمان های غلط قرار بگیرید و علایمتان بدتر شود، زیرا:
  • اگر مشکل سوءمصرف دارو داشته باشید، داروهای ADHD خوب عمل نمی کنند.
  • داروهای افسردگی شدید، ADHD را بدتر می کند.
  • بعضی از داروهای ADHD اضطراب را بیشتر می کند.
 

خوب بخوابید

عارضه ADHD و اشکال در خواب معمولا همراه همند. علت آن در برخی موارد مصرف داروهای محرک و در برخی دیگر اضطراب، افسردگی و مشکلاتی است که از ADHD ناشی می شود. کم خوابی فقط باعث خستگی نمی شود، بلکه باعث کاهش تمرکز و اشکال در مهارت های حرکتی می شود. به پزشک بگویید دچار کم خوابی هستید او شما را کمک می کند.
 

تراپی و دارو با هم موثرند

اگر دریافت دارو به اضافه تراپی برایتان موثر بوده است، همین روش را ادامه دهید. ممکن است وقتی احساس کردید ADHD شما تحت کنترل قرار گرفته است، وسوسه شوید تراپی را رها کنید. بالاخره قرص خوردن راحت تر و ارزان تر از درمان های تراپی است، اما تحقیقات نشان می دهد تراپی ها واقعا موثرند؛ به ویژه اگر با دارو همراه شوند. حذف آنها می تواند علایم ADHD را بد تر کند.
 

به صفحات دیجیتال زیاد خیره نشوید

ممکن است استفاده از وسایل هوشمند علایم شما را بدتر کنند. پزشکان متوجه شده اند بین ADHD و نشستن زیاد پشت مانتیور کامپیوتر و گوشی ارتباطی وجود دارد. اعتیاد به اینترنت علایم ADHD را شدیدتر می کند. با این وجود هنوز مشخص نیست کدام مسئله باعث بروز مشکل می شود، اما چیزی که مشخص است این است که: «نگاه کردن به صفحه گوشی یا کامپیوتر قبل از خواب، علایم ADHD را وخیم تر می کند و خواب بدی به همراه می آورد.»
 

کافیین بنوشید

«وبمد» در این باره می نویسد: «اگر مبتلا به ADHD هستید مصرف چای یا قهوه علایمتان را بهبود می دهند، بنابراین اگر به اندازه کافی کافیین نمی نوشید ممکن است نشانه های بیماریتان بدتر شود. کافیین چای شما را هوشیار و متمرکز نگه می دارد و به کارایی مغز کمک و حافظه را تقویت می کند. اگر پزشک اجازه مصرف کافیین را به شما داد از آن لذت ببرید.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات