برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

رفتار اوتیسمی ها در انتظار پذیرش از سوی مردم

رفتار اوتیسمی ها در انتظار پذیرش از سوی مردم در چند روز گذشته رفتارهای عجیب «مژگان صابری»، بازیگر فیلم شعله ور در حاشیه یک نشست خبری جشنواره فیلم فجر صحبت ها درباره بیماری اوتیسم را بر سر زبان ها انداخته است. در ابتدا حرکات و رفتارهای عجیب و غیرطبیعی او با واکنش منفی رسانه ها و مردم روبرو شد؛ اما گمانه زنی ها درباره احتمال اوتیسمی بودن وی باعث شد خیلی ها از قضاوت زود هنگام خود رنجیده خاطر شوند.
شاید بزرگترین مشکل بیماران «اوتیسم» ناشناخته بودن بیماریشان برای افراد جامعه و حتی خانواده است. بیماری هایی چون سندرم داون یا عقب ماندگی ذهنی تقریبا شناخته شده اند و مردم با علایم آنها آشنا هستند و مشکلات و نیازهایشان ملموس تر است؛ اما گاهی یک کودک اوتیسم تا سن سه یا چهار سالگی بیماریش تشخیص داده نمی شود.
به گزارش «بهپو»، در چند روز گذشته رفتارهای عجیب «مژگان صابری»، بازیگر فیلم شعله ور در حاشیه یک نشست خبری جشنواره فیلم فجر صحبت ها درباره بیماری اوتیسم را بر سر زبان ها انداخته است. در ابتدا حرکات و رفتارهای عجیب و غیرطبیعی او با واکنش منفی رسانه ها و مردم روبرو شد؛ اما گمانه زنی ها درباره احتمال اوتیسمی بودن وی باعث شد خیلی ها از قضاوت زود هنگام خود رنجیده خاطر شوند.
آنچه که باعث شد رفتارهای این بازیگر به بیماری اوتیسم ربط داده شود بیشتر حرکات تکراری او و نداشتن توجه هنگام مصاحبه با مجری بود. انجام حرکات تکراری از قبیل حرکت پاندولی و چرخاندن مو با دست ها یا رفتارهای خودآزاری از قبیل کوبیدن سر از جمله علایم شایع اوتیسم است. اوتیسمی ها دوست دارند صحبتهای دیگران را تکرار کنند و به جای به کار بردن ضمیر من، نام خود یا ضمیر دیگری را به کار ببرند. تعدادی از آنها با یک صدای آهنگین در مورد موضوعات مورد علاقه شان صحبت می کنند یا به کسانی که با آنها صحبت می کنند بی اعتنا هستند. آنها در تشخیص صداها، حس لامسه و دیگرحواسشان، پاسخ مناسبی نمی دهند آنها نسبت به درد احساس کمی دارند و ممکن است یکی از حواسشان برتر از دیگری باشد که چنین حسهای غیرمعمولی ممکن است در علائم رفتارهای آنها تأثیر داشته باشد، مثل اجتناب از بغل شدن.
شاید بتوان به جرات گفت که خانواده کودکان اوتیسم بیش از کودکشان در رنج و سختی هستند. تعامل با کودک اوتیسم به اندازه کافی احساس درد و خستگی روحی و فکری برای خانواده به همراه دارد. این درد و رنج با واکنش های بد مردم و اطرافیان دو چندان می شود. رفتارهای غیرارادی کودکان اوتیسم از طرف مردم به بی ادبی و تربیت نادرست خانوادگی ربط داده می شود؛ درست مانند آنچه که برای مژگان صابری اتفاق افتاد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات