برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ممنوعیت استفاده از داروهای کدئین دار در کودکان

ممنوعیت استفاده از داروهای کدئین دار در کودکان سازمان غذا و داروی آمریکا، FDA، دستورالعمل جدیدی را برای استفاده از داروهای سرماخوردگی و ضد سرفه اپیوییدی «مخدر» منتشر کرده است. هدف این تصمیم کاهش بحران اعتیاد به مواد مخدر است.
سازمان غذا و داروی آمریکا، FDA، دستورالعمل جدیدی را برای استفاده از داروهای سرماخوردگی و ضد سرفه اپیوییدی «مخدر» منتشر کرده است. هدف این تصمیم کاهش بحران اعتیاد به مواد مخدر است.
به گزارش «بهپو»، FDA در یک نشست خبری اعلام کرد: پس از تغییر برچسب گذاری، مصرف این داروها برای کودکان و نوجوانان زیر 18 سال ممنوع خواهد بود. این داروهای تجویزی شامل هر دارویی است که دارای «کدئین» یا «اکسی کدون» باشد.
همچنین در برچسب گذاری جدید هشدارهایی به بزرگسالان درباره سوءاستفاده، استفاده غلط، اعتیاد، اوردوز، مرگ، تنفس آهسته یا دشوار درصورت مصرف داروهای دارای «کدئین» یا هیدروکدون، داده خواهد شد.
به گفته FDA با توجه به اپیدمی اعتیاد به مواد مخدر در جوامع، نگرانی درباره مصرف غیرضروری اپیوئیدها به ویژه در کودکان بالا گرفته است. به گفته کارشناسان هرگونه قرار گرفتن در معرض داروهای اپیوئیدی می تواند زمینه اعتیاد فرد را در آینده فراهم کند. مشخص است که تجویز داروهای اپیوئیدی برای درمان سرفه و سرماخوردگی در کودکان همراه با عوارض جانبی خطرناکی است که استفاده از این داروها را در این جمعیت آسیب پذیر بدون توجیه می کند.
در حالی که کارشناسان تلاش می کنند کودکان را از مصرف غیرضروری داروهای ضد سرفه حاوی «کدئین» یا هیدروکدون منع کنند به والدین نیز این آگاهی را می دهند که درمان سرماخوردگی و سرفه معمولی بدون مصرف داروهای اپیوئیدی نیز امکان پذیر است.
پزشکان به والدین هشدار می دهند که برای درمان سرماخوردگی و سرفه معمولی در کودکان راه های زیادی وجود دارد که آنها را برای استفاده از داروهای اپیوئیدی بی نیاز می کند. سرفه ناشی از سرماخوردگی یا عفونت مجاری تنفسی فوقانی معمولا نیاز به درمان ندارد و خطرات استفاده از داروهای اپیوئیدی از فواید آن در تمام گروه های سنی بیشتر است.
داروهای اپیوئیدی عوارض جانبی چون خواب آلودگی، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ، یبوست، تنگی نفس و سردرد به همراه دارند. با وجود این عوارض جانبی حتی بنظر می رسد FDA تصمیم به برچسب گذاری ایمن این داروها برای گروه بزرگسالان هم باشد.
اعتیاد به مواد مخدر ریشه های زیادی دارد اما شروع آن می تواند از سنین پایین و تحت تاثیر داروهای اپیوئیدی باشد. پزشکان هشدار می دهند مصرف این داروها در نوجوانان، تمایل و اشتیاق آنها برای مصرف بیشتر دارو را افزایش داده و حتی آنها را وادار به تظاهر به بیماری می کند.
در گزارشی که «وبمد» در این باره منتشر کرده است به والدین توصیه شده است که همیشه برچسب داروها را به دقت بخوانند حتی اگر آن دارو توسط پزشک تجویز شده باشد. درمورد داروهای بدون نسخه هم خواندن برچسب دارو بسیار مهم است برای اینکه در برخی کشورها برخی داروهای کدئین دار بصورت غیر نسخه ای در داروخانه ها به فروش می رسد و ممکن است برای کودکان و نوجوانان مناسب نباشند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات