برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بیماران سرطانی هم می توانند باردار شوند

بیماران سرطانی هم می توانند باردار شوند اگر چه شیمی‌درمانی می‌تواند روی سلول‌های زایای افراد، اثراتی مخرب ایجاد کند ولی با اقداماتی مانند فریز کردن اسپرم و تخمک در چنین افرادی قبل از انجام شیمی‌درمانی می‌توان از احتمال عدم باروری آنها پس از شیمی درمانی پیشگیری کرد.
رییس مرکز تحقیقاتی و درمانی ناباروری یزد حفظ باروری در افراد سرطانی را امکان‌پذیر و حتی در حال انجام می‌داند و اظهار می‌کند: اگر چه شیمی‌درمانی می‌تواند روی سلول‌های زایای افراد، اثراتی مخرب ایجاد کند ولی با اقداماتی مانند فریز کردن اسپرم و تخمک در چنین افرادی قبل از انجام شیمی‌درمانی می‌توان از احتمال عدم باروری آنها پس از شیمی درمانی پیشگیری کرد.
به گزارش «بهپو»، "عباس افلاطونیان" در مورد امکان حفظ باروری افراد در شرایط کنونی رشد فزاینده انواع سرطان در جامعه، تصریح می‌کند: یکی از مهمترین وظایف مراکز تحقیقاتی درمانی ناباروری،حفظ باروری در افراد سرطانی است، حتی این امکان در بیمارانی که هنوز ازدواج نکرده باشند نیز وجود دارد.
این متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ ای.وی.اف خاطرنشان می‌کند: فریز کردن اسپرم مردان کار بسیار ساده‌ای است زیرا هر مرد با یک انزال می‌تواند میلیون‌ها اسپرم از بدن خود خارج کند و نگهداری آنها کار سختی نیست چرا که اسپرم در طول مدت فریز، تخریب نمی‌شود .
اوادامه می‌دهد: البته حفظ باروری در زنان سرطانی در مقایسه با مردان، دشوار است چرا که زنان به صورت ماهیانه در زمان قاعدگی، یک تخمک رها می‌کنند که این تخمک نیز از بدن خارج نمی‌شود و گرفتن تخمک از زنان سرطانی منوط به شرایط خاصی است.
افلاطونیان در این مورد می‌گوید: به همین منظور معمولاً با استفاده از داروهای محرک سعی در آزادسازی بیش از یک تخمک می‌شود که پس از خارج کردن آنها از رحم، برای فریز کردن اقدام می‌شود.
وی به برخی شرایط خاص در این مورد که این اقدام را نیازمند کسب مجوز والدین و پزشکی قانونی می‌کند نیز اشاره می‌کند و از بهره‌گیری روشی جدیدتر در این رابطه با انجام لاپراسکوپی خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: در این روش که در حال حاضر تنها در تهران انجام می‌شود، لایه کورتکس یعنی قشر تخمدان که حاوی چندین تخمک است، به صورت نواری برداشته و فریز می‌شود.البته این روش نیز دارای یک ضعف هست به نحوی که متاسفانه در این روش فرد بیمار ممکن است قادر به بیهوشی نباشد لذا تنها برای یک سری افراد خاص استفاده می‌شود.
به نقل از ایسنا این 
استاد دانشگاه علوم پزشکی یزد اضافه می کند: لازمه تمام این اقدامات برای حفظ باروری،قرار نگرفتن بیمار سرطانی در مرحله حاد بیماری  و اجازه پزشک متخصص پس از ارزیابی وضعیت بیمار است.
رییس مرکز تحقیقاتی درمانی ناباروی یزد در پایان می گوید: با وجود این که عدم آگاهی بسیاری از بیماران از چنین امکانی غالباً باعث از دست رفتن زمان حفظ باروری آنها می‌شود، ولی در مرکز درمانی یزد از موارد فریز شده اسپرم و تخمک بیمارانی نگهداری می‌شود که تاکنون برای درمان و بارداری مراجعه نکرده‌اند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات