برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تردید درباره اثربخشی مکمل های کلسیم و ویتامین D در سالمندان

تردید درباره اثربخشی مکمل های کلسیم و ویتامین D در سالمندان اخیرا مطالعه ای مروری به این نتیجه رسیده است که سالمندان با مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین D برای مقابله با شکستگی استخوان در سنین بالا، وقت و پول خود را تلف می کنند.
اخیرا مطالعه ای مروری به این نتیجه رسیده است که سالمندان با مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین D برای مقابله با شکستگی استخوان در سنین بالا، وقت و پول خود را تلف می کنند.
داده های بدست آمده هیچ گونه ارتباطی بین مصرف کلسیم و ویتامین D و خطر شکستگی استخوان هیپ یا سایر استخوان ها در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف کرده بودند یا اصلا هیچ درمانی دریافت نکرده بودند، نشان نداد.
مصرف روزمره مکمل ها برای سالمندان ضروری به نظر می رسد اما به نظر می رسد زمان توقف مصرف ویتامین D و کلسیم در آنها، رسیده باشد.
البته تمام متخصصان با این نتیجه گیری موافق نیستند. برخی از پزشکان می گویند این مطالعه نظریه جسورانه ای را اعلام کرده است.
قطعه بزرگی که به نظر می رسد در این مطالعه گم شده باشد، این است که اگر چنین نتیجه ای درست نباشد شکستگی های جبران ناپذیری، سالمندان را تهدید خواهد کرد.
فایده احتمالی مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین D در پیشگیری از حتی تعداد کمی از شکستگی های استخوان لگن بر عدم مصرف آن در گروه های آسیب پذیر ارجحیت دارد.
مدت زیادی است که به سالمندان پیشنهاد می شود روی مصرف میزان کافی کلسیم و ویتامین D تمرکز کنند تا سلامت استخوانی آنها با بالا رفتن سن حفظ شود.
حدود 99 درصد کلسیم بدن در استخوان ها و دندان ها ذخیره می شود و خود بدن نمی تواند این ماده را تولید کند. کلسیم کم منجر به پوکی استخوان می شود. بدن برای جذب کلسیم نیاز به ویتامین D دارد.
موسسه ملی پوکی استخوان امریکا به زنان کمتر از 50 سال و مردان کمتر از 70 سال پیشنهاد می کند روزانه 1000 میلی گرم کلسیم  دریافت کنند. زنان و مردان در سنین بالاتر می بایست روزانه 1200 میلی گرم کلسیم مصرف کنند. گروهی از پزشکان برای آنالیزهای خود، به بررسی سوابق تحقیقاتی گذشته درباره فایده مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین D پرداختند. در نهایت به 33 آزمایش بالینی متعدد رسیدند که شامل 51000 شرکت کننده بالای 50 سال که مستقل زندگی می کرده اند، بود.
بیشتر این آزمایشات بالینی در امریکا، انگلستان، نیوزیلند و استرالیا صورت گرفته است. دوز مکمل ها و تکرار مصرف آنها در هر آزمایش بالینی متفاوت بود.
داده های جمع آوری شده نشان می داد هیچ رابطه قابل ملاحظه ای بین مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین D و خطرشکستگی استخوان لگن یا دیگر استخوان ها در مقایسه با کسانی که پلاسبو مصرف می کردند یا هیچ درمانی دریافت نمی کردند وجود نداشت.
کلسیم و ویتامین D همچنان موادی ضروری برای سلامت استخوان به شمار می آیند، اما این نتایج نشان می دهد فرد باید آنها را از رژیم غذایی و نوع سبک زندگی خود دریافت کند تا از مکمل ها.
کلسیم موجود در رژیم غذایی که برای سلامت استخوان ها مفید است غیر قابل جایگزینی با مکمل هاست. شیر، سبزیجات، میوه ها و انواع لوبیا منابع مهم کلسیم هستند.
ویتامین D با دریافت نور فرابنفش B از آفتاب، توسط پوست سنتز می شود و منابع خوراکی آن محدود است. ورزش کردن در هوای آفتابی می تواند تمام ویتامین D مورد نیاز فرد را به او بدهد.
منابع خوراکی این مواد مغذی یکی از ضعف های این مطالعه مروری را نشان داده است.
این مطالعه تنها به عدم موفقیت مکمل های کلسیم و ویتامین D در سالمندان پرداخته است و مسئله تامین نیاز روزانه کلسیم و ویتامین D را از طریق رژیم غذایی و آفتاب را که نیاز به مکمل را از بین می برد، مورد توجه قرار نداده است.
این مطالعه همچنین مقدار زیادی از داده های پروژه بهداشت زنان (WHI) که یک مطالعه فدرال درمورد زنان مسن آمریکایی بود را نیز مورد استفاده قرار داد. متاسفانه داده های WHI دارای محدودیت هایی بود؛ از جمله اینکه مکمل ها طبق دستور پروتکل مصرف نشده بود و بعلاوه برخی مکمل های کلسیم و ویتامین D را قبل و در طول مطالعه به میل خود و خارج از پروتکل مصرف کرده بودند.
ممکن است نتایج داده های WHI، برآمد های کلی این مطالعه مروری را منحرف کند.
به علاوه مطالعات مروری اخیر داده های WHI نشان می دهد افرادی که مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین D را آغاز کرده اند، خطر شکستگی های استخوان لگن و دیگر استخوان ها را در خود کاهش داده اند.
علاوه بر این شورای تغذیه به افراد توصیه می کند که درباره نیاز کلسیم و ویتامین D خود با پزشک مشورت نمایند.
اگر آن چنان که برخی مطالعات دریافته اند، با مکمل درمانی توسط کلسیم و ویتامین D، امکان کاهش خطر شکستگی های خطرناک وجود داشته باشد، نمی بایست افراد را با یک متا آنالیز از مصرف مکمل منصرف کرد. زیرا این نتیجه، یک توصیه کلی است و با شرایط منحصر به فرد هر شخص انطباق ندارد.
نتایج این مطالعه 26 دسامبر در مجله انجمن پزشکی امریکا منتشر شد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات