برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا درمان قطعی برای دیابت وجود دارد؟

آیا درمان قطعی برای دیابت وجود دارد؟ با تمام تحقیقات و پیشرفت های صورت گرفته بر روی بیماری دیابت و درمان های آن، این ادعا که دیابت درمان می شود بسیار وسوسه انگیز است. اما واقعیت این است که درمان قطعی برای دیابت وجود ندارد، نه دیابت نوع یک و نه نوع دو. (البته تغییر در سبک زندگی می تواند باعث بهبودی نسبی دیابت نوع دو شود) با این وجود تغییرات کوچک در سبک زندگی روزانه تاثیر چشمگیری بر روند درمان بیمار می گذارد.
با تمام تحقیقات و پیشرفت های صورت گرفته بر روی بیماری دیابت و درمان های آن، این ادعا که دیابت درمان می شود بسیار وسوسه انگیز است. اما واقعیت این است که درمان قطعی برای دیابت وجود ندارد، نه دیابت نوع یک و نه نوع دو. (البته تغییر در سبک زندگی می تواند باعث بهبودی نسبی دیابت نوع دو شود)
با این وجود تغییرات کوچک در سبک زندگی روزانه تاثیر چشمگیری بر روند درمان بیمار می گذارد.
 

آیا درمان طبیعی برای معالجه قطعی دیابت وجود دارد؟

خیر. درمان های طبیعی مثل تنفس عمیق شکمی، ریلکسیشن عضلات، تجسم هدایت شده و بیوفیدبک به کاهش استرس کمک می کنند و استرس روحی می تواند روی سطح قند خون تاثیر منفی بگذارد. بناباین برای کنترل دیابت دانستن روش های ریلکسیشن بسیار مفید خواهد بود.
مکمل ها نیز دیابت را درمان نمی کنند. برخی از مکمل های گیاهی به شکل خطرناکی با داروهای دیابت تداخل ایجاد می کنند. البته داروهای دیگری هستند که تاثیر آنها در بهبود دیابت به اثبات رسیده است، اما همیشه قبل از مصرف مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: نقش مکمل ها و داروهای گیاهی در درمان دیابت

ادعای افراد مبنی بر درمان قطعی دیابت را باور نکنید. یک داروی واقعی می بایست چندین بار در شرایط آزمایشگاهی تحت آزمایش قرار گرفته باشد و موفقیت آن به وضوح قابل مشاهده باشد.
 

چه تغییراتی در سبک زندگی می تواند به کنترل دیابت کمک کند؟

حتی اگر هیچ معالجه قطعی برای درمان دیابت وجود نداشته باشد، می توان آن را تحت درمان و کنترل قرار داد و برخی افراد بهبودی قابل توجهی خواهند داشت. برای کنترل موثر دیابت بهتر است روش های زیر را به کار گیرید:
  1. قند خون خود را تحت کنترل در آورید: برای اینکه بتوانید قند خون را روزانه نزدیک به سطح نرمال نگه دارید می بایست بدانید چه کارهایی انجام دهید: چند وقت یک بار گلوکز خون را بررسی کنید. دارو های دیابت خود را مرتبا مصرف کنید و میزان دریافت غذای روزانه را با دارو، ورزش، روش های کنترل استرس و عادات صحیح خواب به تعادل برسانید.
  2. برای هر وعده خود برنامه ریزی غذایی داشته باشید: تا جایی که امکان دارد از برنامه غذایی دیابتی خود پیروی کنید.
  3. میان وعده های سالم به همراه داشته باشید: از استفاده از مواد غذایی کم ارزش پرهیز کنید.
  4. مرتب ورزش کنید: ورزش به تناسب اندام کمک می کند، کالری ها را می سوزاند و در طبیعی شدن سطح قند خون موثر است.
  5. ملاقات های منظمی با پزشک داشته باشید: بررسی منظم فاکتورهای دیابتی، چشمی، دهان و دندان، پا و سلامت عمومی بدن بسیار ضروری است.

بیشتر بخوانید: بهترین ورزش ها برای دیابتی ها کدامند؟
 
 

جراحی کاهش وزن

پس از جراحی کاهش وزن بسیاری از مبتلایان به دیابت نوع دو مشاهده می کنند که قند خون آنها به سطح طبیعی نزدیک می شود. برخی از متخصصان این مسئله را نوعی بهبودی می دانند. این که کسی بعد از جراحی کاهش وزن نیاز به داروهای دیابت نداشته باشد، مسئله غیر عادی نیست.
هرچه شخص وزن بیشتری از دست داده باشد، قند خون او بیشتر تحت کنترل قرار می گیرد.
 پس از جراحی اگر وزن اضافی بازگشت، دیابت نیز باز می گردد.
رسیدن به وزن سالم و حفظ آن لازمه کنترل دیابت است. همچنین می بایست رژیم غذایی دیابتی توصیه شده را اجرا نموده، به طور منظم ورزش کنید، استرس ها را کنترل نمایید و به طور مرتب به پزشک مراجعه کنید تا بررسی های لازم روی شما انجام شود.
 

آیا درمان به روش سلول های بنیادی درمان قطعی دیابت است؟

با اینکه امیدهایی دراین زمینه وجود دارد اما در حال حاضر درمانی برای دیابت وجود ندارد.
سلول های بنیادی سلول هایی هستند که می توانند به سلول های دیگری تبدیل شوند. دانشمندان در مورد سلول های بنیادی در دیابت نوع یک به موفقیت هایی دست پیداکرده اند.
 

آیا پیوند سلول های جزیره ای درمانی قطعی برای دیابت محسوب می شود؟

پیوند سلول های جزیره ای (islet cell) در صورت موفقیت، کیفیت زندگی یک فرد مبتلا به دیابت را بهبود می دهد. این روش یک تکنولوژی تکامل یافته است که همچنان تحت پژوهش و مطالعه است.
سلول های جزیره ای (جزایر لانگرهانس) سلول‌هایی درون لوزالمعده هستند که به ترتیب هورمون‌های گلوکاگون، انسولین و سوماتواستاتین را از سلولهای آلفا، بتا و دلتای خود ترشح می‌کنند. این سلول ها را می بایست از یک اهدا کننده دریافت کرد.

در صورت پیوند موفق، سلول های اهدا کننده، در پاسخ به قند خون شروع به تولید و ترشح انسولین می کنند. این روند می تواند انعطاف غذایی فرد مبتلا به دیابت را بالا برده و از عوارض بلند مدت ابتلا به دیابت مثل بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی و آسیب چشمی و عصبی جلوگیری کند.
فردی که این پیوند را دریافت می کند می بایست تا آخر عمر دارو مصرف کند تا از پس زده شدن سلول های اهدایی پیشگیری به عمل آید.
 

پیوند پانکراس چه نتیجه ای خواهد داشت؟

دریافت پانکراس اهدایی یکی از گزینه های درمانی دیابت نوع یک می باشد. این عمل در کسانی انجام می شود که در مرحله نهایی بیماری کلیوی قرار دارند.
به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، پیوند پانکراس به بازسازی قدرت کنترل قند خون کمک می کند. در پیوند پانکراس نیز مثل بقیه پیوندها بیمار باید تا آخر عمر دارویی مصرف کند تا از پس زده شدن پانکراس جدید توسط بدن جلوگیری به عمل آید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات