برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

هورمون درمانی در اوایل یائسگی باعث سکته مغزی نمی شود

هورمون درمانی در اوایل یائسگی باعث سکته مغزی نمی شود براساس مطالعات انجام شده در انستیتوی کارولینسکای سوئد، هورمون درمانی پس از یائسگی چنانچه در اوایل یائسگی شروع شود خطر سکته مغزی را افزایش نخواهد داد.
براساس مطالعات انجام شده در انستیتوی کارولینسکای سوئد، هورمون درمانی پس از یائسگی چنانچه در اوایل یائسگی شروع شود خطر سکته مغزی را افزایش نخواهد داد.
تقزیبا از هر 10 زن یائسه 3 نفر در دوره گذر از یائسگی علائمی را تجربه می کنند که بشدت بر حال عمومی آنها تاثیر می گذارد؛ از جمله گرگرفتگی، خشکی مخاط و بی خوابی. با اینکه این علائم با هورمونهای جنسی زنانه قابل تخفیف است اما در 15 سال اخیر استفاده از این روش درمانی کاهش یافته است چون محققان بین هورمون درمانی و خطر بیماریهای خاص چون سکته مغزی روابطی را پیدا کرده بودند.
حال گروهی از محققان به این نتیجه رسیده اند که زمان استفاده از این روش درمانی و عواملی دیگر بر رابطه بین هورمون درمانی و افزایش خطر بروز برخی بیماریها تاثیر می گذارد.
این تیم تحقیقاتی می گوید تحقیقاتشان نشان داده است که اگر هورمون درمانی در اوایل یائسگی انجام شود بر عروق خونی تاثیر مثبت دارد و اگر دیر شروع شود این تاثیر مثبت را نخواهیم دید. بنابراین نیاز به تحقیقات مجدد است تا دریابیم آیا هورمون درمانی بر خطر سکته مغزی تاثیرگذار است یا خیر؟
مطالعات جدید محققان موسسه کارولینسکا در سوئد با بررسی اطلاعات مربوط به 88 هزار و 914 زن نشان می‌دهد در صورتی که هورمون درمانی تا پنج سال پس از یائسگی آغاز شود، با افزایش خطر بروز سکته همراه نیست. البته این مطالعه نیازمند بررسی های بیشتر است.
نتایج این مطالعه در نشریه PLOS Medicine منتشر شده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات