برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

درمان های خانگی تبخال

درمان های خانگی تبخال تب‌خال‌ ها کوچک هستند، اما می‌توانند موجب درد و عذاب زیادی شوند. اکثر افراد مبتلابه تب‌خال‌ می‌توانند بدون درمان بهبود یابند. در صورت ابتلا به تب‌خال‌ می‌توانید درمان‌های خانگی و غیر تجویزی را نیز امتحان کنید، اما پزشک خود را نیز از درمان‌های خانگی خود مطلع کنید.
تب‌خال‌ ها کوچک هستند، اما می‌توانند موجب درد و عذاب زیادی شوند. زخم‌های کوچک معمولا نزدیک دهان و روی خط لب ایجاد می‌شوند و حتی ممکن است که به‌صورت لکه هم ظاهر شوند. تب‌خال‌ها که گاهی از اوقات به آن‌ها تب‌خال دهانی نیز می‌گویند به دلیل ویروس‌های هرپس سیمپلکس نوع 1 (Herpes Simplex Virus Type 1;HSV-1) ایجاد می‌شوند. همه افراد دارای این ویروس دچار تب‌خال‌ها نمی‌شوند، اما وقتی‌که مبتلابه این ویروس شدید، عفونت ناشی از آن برای تمام عمر در بدن باقی می‌ماند و می‌تواند در هر برهه از زمان باعث تاول‌های دهانی شود.
دکتر استفن روسل، متخصص داخلی در مرکز سلامت دانشگاه آلاباما می‌گوید: «وقتی‌که مبتلابه این ویروس می‌شوید، این ویروس در ریشه‌های عصب همان بخش از بدن زندگی می‌کند و در زمان‌های فشار فیزیکی یا فشار هیجانی خود را دوباره بروز می‌دهد.» ویروس‌های تب‌خال دیگری (ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2) نیز وجود دارند که معمولا ناحیه تناسلی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1) نیز می‌تواند گاهی از اوقات باعث تب‌خال‌های تناسلی شود، اما در بسیاری از موارد تب‌خال‌های تناسلی ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2 (HSV-2) هستند. این امکان نیز وجود دارد که از طریق رابطه جنسی دهانی با کسی که تب‌خال‌های تناسلی دارد دچار تب‌خال‌ها شوید.
برای اکثر افراد،HSV-1 در اکثر زمان‌ها خاموش و غیرفعال باقی می‌ماند. اما به عقیده آکادمی دندانپزشکی عمومی (Academy of Genera- Dentistry) هر یک از موارد زیر می‌توانند موجب یک تب‌خال‌ شوند:
  • سرماخوردگی‌ها یا آنفولانزا
  • قاعدگی
  • بارداری
  • کار دندانی یا زخم‌های دهانی
  • نقص سیستم ایمنی
  • نور آفتاب یا دیگر تماس‌ها با نور فرابنفش
  • آلرژی‌های غذایی
  • خستگی
تب‌خال‌ها مسری هستند و می‌توانند از طریق بزاق دهان یا تماس پوستی منتقل شوند. اگر یک تب‌خال‌ داشته باشید، پزشک‌ها توصیه می‌کنند که از بوسیدن، استفاده از ظروف غذایی مشترک یا هر چیز مشترکی که با لب‌های شما در تماس است و رابطه جنسی دهانی خودداری کنید.
دکتر روسل می‌گوید که خبر خوب در مورد تب‌خال‌ها این است که حتی اگر برای درمان آن‌ها کاری انجام ندهید، اکثر این زخم‌ها ظرف پنج تا هفت روز ناپدید می‌شوند. باوجوداین، اگر تب‌خال‌ها شما شدید هستند، اگر چشم‌های شما ملتهب شده‌اند یا اگر زخم‌های شما ظرف مدت دو هفته بهبود نیافتند می‌توانید به پزشک خود مراجعه کنید. اگر غالبا دچار تب‌خال‌ها می‌شوید مراجعه به پزشک فکر خوبی است، چون پزشک شما می‌تواند با تجویز داروی ضدویروسی مانع از تب‌خال‌ها پیش از بروز آن‌ها شود. اکثر افراد مبتلابه تب‌خال‌ می‌توانند بدون درمان مکرر بهبود یابند. دکتر روسل می‌گوید که در صورت ابتلا به تب‌خال‌ها می‌توانید درمان‌های خانگی و غیر تجویزی را نیز امتحان کنید، اما پزشک خود را نیز از درمان‌های خانگی خود مطلع کنید. با توجه به این مقدمه در ادامه به مهم‌ترین درمان‌های خانگی برای تب‌خال‌ها اشاره می‌کنیم:

 
  1. ژل‌ها و کرم‌های غیرتجویزی می‌توانند باعث تسکین درد شوند. بعضی از محصولات غیر تجویزی می‌توانند تحمل درد ناشی از تب‌خال‌ها را برای شما راحت‌تر سازند. زیلاکتین (الکل بنزیل)، زیلاکتین B یا اوراژل (بنزوکائین) و آبروا (دکوزانول) از درمان‌های موضعی هستند که می‌توانند به تسکین علائم تب‌خال‌ و کاهش درد کمک کنند.
  2. ژل پترولیوم سوزش و درد را تسکین می‌دهد. اگر یک ژل پترولیوم همچون وازلین در دسترس دارید مقداری از آن را به‌آرامی روی تب‌خال‌ خود بمالید. دکتر روسل می‌گوید: «این ژل یک اثر تسکین‌دهنده برای تب‌خال‌ دارد. و برای اکثر افرادی که تب‌خال‌ نگرانی اصلی آن‌ها است استفاده از وازلین می‌تواند اندکی از نگرانی و درد آن‌ها بکاهد.» به‌طورکلی، مالیدن مقداری از ژل پترولیوم (حتی به همراه دیگر محصولات موضعی) می‌تواند باعث تسکین اندک تب‌خال‌ شود.
  3. درمان‌های گیاهی می‌توانند به ناپدید شدن سریع‌تر تب‌خال‌ها کمک کنند. به عقیده دکتر روسل، یک رژ لب ساخته‌شده از بالم گیاه لیمو خاصیت تسکین‌دهندگی دارد و می‌تواند مانع از تب‌خال‌ شود. علاوه بر این، دکتر روسل می‌گوید که بر اساس نتایج یک تحقیق چاپ‌شده در شماره نوامبر 2007 ژورنال Journa- of Alternative and Complementary Medicine می‌توانید یک داروی ترکیبی با کلمه اختصاری WTTCGE (Wisteria floribunda, Trapa natans, Terminalia chebulae, Coicis lachryma-jobi, Ganoderma lucidum, Elfuinga applanata) را امتحان کنید که ظاهرا زمان بهبود تب‌خال‌ را کاهش می‌دهد.
  4. پودر Witch Hazel (هازل جادوگر). پودر Witch Hazel یکی از درمان‌های خانگی است که می‌توان آن را به‌آسانی در جعبه داروهای خانه خود یا یک مغازه غذاهای سالم یافت. این پودر را می‌توان به‌مانند افترشیو استفاده کرد. دکتر روسل می‌گوید که مالیدن مقداری از این پودر به یک تب‌خال‌ می‌تواند باعث تسکین پوست شود. همچنین، این پودر اثر خشک‌کنندگی تب‌خال‌ و پوست اطراف آن را دارد.
  5. آلوئه ورا یک درمان خانگی کاملا طبیعی است و می‌تواند باعث تسکین درد تب‌خال‌ شود. از شیره لیز گیاه آلوئه ورا غالبا برای ترمیم پوستی استفاده می‌شود که در اثر بریدگی‌های کوچک، آفتاب‌سوختگی و دیگر مشکلات آسیب‌دیده است. اگر در طول روز چند بار مقداری از شیره آلوئه ورا را به زخم خود بمالید می‌توانید باعث تسکین درد تب‌خال‌ و بهبود سریع آن شوید. می‌توانید آلوئه ورا را در فریز نگهداری کنید و دفعه بعدازآن استفاده کنید. یکی از مزیت‌های این شیوه درمانی این است که در صورت وارد شدن مقداری از این گیاه به دهان شما جای هیچ نگرانی نیست.
  6. رژیم غذایی سالم و متعادل نیز می‌تواند در تسکین تب‌خال‌ مفید باشد. زمانی که استرس فیزیکی یا هیجانی باعث فعال‌سازی مجدد ویروس می‌شود و تب‌خال‌ رخ می‌دهد می‌توانید برای مبارزه با تب‌خال‌ بدن خود را در بهترین حالت قرار دهید. سعی کنید که در این وضعیت پیش‌آمده رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزی‌های تازه داشته باشید. در صورت ابتلا به تب‌خال‌ها می‌توانید مولتی‌ویتامین مصرف کنید، اگرچه بهترین راه این است که بجای یک مکمل از یک رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده کنید.
  7. برای تسکین پوست خود کرم پوست اکسید روی را روی تب‌خال‌ بمالید. غریق نجات‌ها کرم اکسید روی را روی پوست بینی خود می‌مالند و در تسکین بثورات ناشی از پوشک بچه از کرم اکسید روی استفاده می‌شود. از این کرم به‌عنوان یک درمان خانگی برای تب‌خال‌ها نیز استفاده می‌شود. استفاده روزانه از این کرم باعث بهبود سریع تب‌خال‌ و مانع بدتر شدن این عفونت می‌شود. ژل‌ها یا کرم‌هایی که حاوی لیدوکائین هستند نیز با بی‌حس کردن ناحیه مربوطه باعث تسکین پوست می‌شوند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات