برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نقرس؛ علت ها، علائم و درمان ها

چه کسانی بیشتر در معرض نقرس هستند؟ شیوع نقرس در مردان 9 برابر زنان است. حملات نقرس در مردان غالبا پس از بلوغ و پیک سنی 75 سال بروز پیدا می کند. در زنان، حملات نقرس معمولا پس از یائسگی اتفاق می افتد. اگر والدین شما نقرس دارند، شانس شما برای ابتلا به این بیماری 20 درصد است.
فاکتورهای خطر برای ابتلا به نقرس چاقی، اضافه وزن بخصوص در جوانان، مصرف متوسط تا سنگین الکل، فشار خون بالا و اختلال در عملکرد کلیه از جمله فاکتورهای خطر در توسعه بیماری نقرس هستند. داروها و درمان های خاص نیز می تواند باعث افزایش سطح اسید اوریک شود. جالب توجه آنکه در مطالعه ای که اخیرا صورت گرفته، افزایش غیر طبیعی سطوح پایین هورمون تیروئید (هیپوتیروئیدیسم) در بیماران مبتلا به نقرس نشان داده شده است.
چشم انداز بیماری نقرس در ارتباط با نقرس و هایپراوریسمی تحقیقات فعالی در حال انجام شدن است. دانشمندان متوجه شدند که پروتئین بالای حیوانی خطر ابتلا به نقرس را به آرامی افزایش می دهد. داروهای جدیدی در حال توسعه هستند که ممکن است در درمان سطوح بالای اسید اوریک در بیماران مبتلا به نقرس مزمن متنوع تر و ایمن تر باشند.
تظاهرات بالینی: آرنج همچنین نقرس ممکن است در مفاصلی چون آرنج و زانو مشاهده شود. در این تصویر به آرنج نگاه کنید که چگونه به سمت جلو پیشرفت کرده است.
تشخیص نقرس: آنالیز مایع مفصلی مایع مفصلی برای بررسی وجود بلورهای اسید اوریک و عفونت آنالیز می شود. همچنین ممکن است به تشخیص پزشک آزمایش خون برای اندازه گیری مقدار اسید اوریک در خون انجام شود.
روش های دیگر برای پیشگیری از نقرس تغییر رژیم غذایی می تواند سطح اسید اوریک را در خون کاهش دهد. از آنجا که پورین ها در بدن به اسید اوریک تبدیل می شوند، باید از مواد غذایی سرشار از پورین در رژیم غذایی پرهیز شود. مواد غذایی سرشار از پورین شامل جگر، مغز و کلیه است. محققان گزارش داده اند مصرف گوشت یا غذاهای دریایی خطر حملات نقرس را افزایش می دهد در حالیکه به نظر می رسد مصرف لبنیات این خطر را کاهش می دهد. کاهش وزن در کاهش خطر ابتلا به حملات عود کننده نقرس نقش موثری دارد.
تشخیص آرتریت نقرسی زمانی نقرس مورد توجه است که بیمار سابقه تکرار حملات دردناک آرتریتی را گزارش کند، بخصوص در قاعده شصت پا یا آرنج و زانو. قابل اعتمادترین روش برای آزمایش نقرس تشخیص بلورهای اسید اوریک در مایع مفصلی است. در این روش محل مورد نظر به صورت موضعی بی حس می شود. با استفاده از روش های استریل، مایع مفصلی به کمک سرنگ و سوزن از مفصل ملتهب بیرون کشیده و به آزمایشگاه فرستاده می شود.
چگونه می توان از حملات نقرس جلوگیری کرد؟ حفظ و نگهداری مایعات بدن در حد کفایت از حملات نقرس جلوگیری کرده و خطر تشکیل سنگ کلیه در مبتلایان به نقرس را کاهش می دهد. الکل نیز به داشتن اثرات دیورتیک معروف است که به کم آب شدن بدن کمک کرده و حملات نقرس حاد را تسریع می بخشد. همچنین الکل بر متابولیسم اسید اوریک تاثیر گذاشته و باعث هایپراوریسمی می شود. الکل باعث کاهش سرعت دفع اسید اوریک از کلیه و همچنین کم آب شدن بدن شده که تشکیل کریستالها در مفاصل و در نتیجه نقرس را به دنبال دارد.
علائم نقرس در نقرس حاد حملات با شروع سریع درد در مفصل متاثر مشخص می شود که با گرما، تورم، تغییر رنگ مایل به قرمز و حساسیت همراه است.مفصل کوچک در قاعده شصت پا شایع ترین محل برای حمله نقرسی است. دیگر مفاصل که می توانند تحت تاثیر قرار بگیرند شامل مچ پا، زانوها، مچ دست، انگشتان دست و آرنج است. در برخی افراد درد حاد آنقدر شدید است که حتی لمس ملحفه روی انگشتان پا باعث درد شدید می شود. معمولا این حملات در ساعتهایی از روز با یا بدون درمان فروکش می کند. در موارد نادر گاهی حمله تا هفته ها طول می کشد. بیشتر مبتلایان به نقرس حملات مکرر آرتریت نقرسی را در طول سال تجربه می کنند.
درمان نقرس با دارو درمان های دارویی خاص درد و تورم ناشی از حملات نقرس را کاهش می دهد. مثلا داروهای ضد التهاب (ایبوپروفن و...)، کلشی سین و کورتیکواستروئیدها. دیگر درمانها سطح اسید اوریک خون را کاهش داده و از رسوب اسید اوریک در مفاصل (آرتریت نقرسی)، کلیه (سنگ کلیه)، و بافتها جلوگیری کرده و از حملات نقرسی و شکایت های بعدی آن جلوگیری می کند. این داروها شامل آلوپورینول، فبوکسوستات و پروبنیسید است.
تظاهرات بالینی: انگشا شصت پا مفصل در قاعده انگشت بزرگ شایع ترین محلی است که مورد حملات نقرس حاد قرار می گیرد. این حملات در صورت درمان نشدن بیماری می تواند عود کند. حتی اگر درد فروکش کرده است، با پزشک خود مشورت کنید. این بیماری در طول زمان می تواند به مفاصل، تاندون ها و دیگر بافت های بدن آسیب برساند.
نقرس چیست؟ نقرس یکی از انواع بیماری های روماتیسمی است که ناشی از تجمع بلورهای اسید اوریک در مفاصل است. اسید اوریک یک محصول تجزیه ای از پورین هاست و پورین ها در بخشی از بسیاری از غذاهایی که می خوریم وجود دارند. اختلال در مدیریت اسید اوریک و تبلور این ترکیبات در مفاصل باعث حملات دردناک روماتیسمی، سنگ کلیه و انسداد مجاری کلیه با کریستال های اسید اوریک که نتیجه آن نارسایی کلیه است می شود. نقرس یکی از رایج ترین بیماری هایی است که دارای سابقه تاریخی است و از این نظر دارای امتیاز و برتری نسبت به سایر بیماری هاست.
تظاهرات بالینی: انگشتان دست مبتلایان به نقرس ممکن است رسوبات اسید اوریک را در مفاصل انگشتان دست تجربه کنند. برای تسکین درد در دوره حملات نقرس، مفاصل آسیب دیده را استراحت دهید.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات