برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا برای سندروم تونل کارپال به بریس نیاز دارم؟

آیا برای سندروم تونل کارپال به بریس نیاز دارم؟ درد، گزگز یا بی حسی انگشتان دست عموما نشانه  سندروم تونل کارپال است. در مواردی که علائم سندروم تونل کارپال شدید تر باشد ممکن است نیاز به جراحی باشد. اما اگر برای درمان زود اقدام کنید انتخاب های ساده تری مثل بریس مچ (مچ بند طبی) و مصرف مسکن ها موثر واقع می شوند.
درد، گزگز یا بی حسی انگشتان دست عموما نشانه  سندروم تونل کارپال است. سندروم تونل کارپال یک عارضه شایع است که در انواع مشاغل می تواند ایجاد شود، از کار با کامپیوتر گرفته تا کار در صنایع بسته بندی.
به گزارش «بهپو»، سندروم تونل کارپال در اثر اعمال فشار روی عصب مدیان بروز می کند. این عصب مسئول انتقال احساس به انگشت شست و سه انگشت دیگر به جز انگشت کوچک می باشد. وقتی عصب مدیان وارد مچ می شود، از تونل کارپال می گذرد (مسیر باریکی که از استخوان و رباط ساخته شده است). اگر در مچ دست احساس تورم می کنید، تونل تحت فشار است و عصب مدیان را می فشارد، این مسئله موجب بروز علائم مذکور در شما می شود.
در مواردی که علائم سندروم تونل کارپال شدید تر باشد ممکن است نیاز به جراحی باشد. اما اگر برای درمان زود اقدام کنید انتخاب های ساده تری مثل بریس مچ (مچ بند طبی) و مصرف مسکن ها موثر واقع می شوند.
 

آیا لازم است به پزشک مراجعه کنم؟

درمان زود هنگام، کلید بهبود سندروم تونل کارپال است. اگر دچار این علائم شایع هستید به پزشک مراجعه کنید:
  • احساس سوزش، بی حسی، گزگز یا درد انگشتان و شست دست. ممکن است این علائم در خواب بدتر شوند.
  • افتادن اشیاء از دست بیش از حد معمول
  • ضعف دست
بیشتر بخوانید: بی حسی و سوزن سوزن شدن دست را جدی بگیریم


چگونه مچ بند طبی موثر واقع می شود؟

بسیاری افراد در خواب مچ خود را خم می کنند. این کار روی عصب مدیان فشار وارد می کند. بریس مچ را صاف نگه می دارد و از قرار گرفتن مچ در وضعیت های غیرعادی خودداری می کند. یک مطالعه در سال 2012 نشان داد استفاده از بریس علائم تونل کارپال را بیشتر از زمانی که هیچ درمانی انجام نمی شود، تخفیف می دهد.
حتی ممکن است بستن بریس در طول روز نیز موثر باشد، خصوصا زمانی که فعالیت هایی انجام می دهید که این سندروم را تحریک می کنند. حرکات تکراری یا تنش و فشار بیش از اندازه روی مچ دست علائم شما را بدتر می کنند. سعی کنید در محل کار نیز از بریس استفاده کنید.
پس از در آوردن بریس مچ را به جهاتی که در حالت نرمال می چرخاندید حرکت دهید. این کار به شل شدن عضلات و تقویت آن ها کمک می کند. فقط مراقب باشید خیلی به مچ فشار وارد نکنید.
 

بریس را از کجا باید تهیه کرد؟

مچ بند طبی یا بریس که گاهی با نام اسپلینت نیز خوانده می شود را می توان از بیشتر داروخانه ها و فروشگاه های لوازم طبی تهیه کرد. یا اینکه ممکن است متخصص کاردرمانی یک بریس برای شما بسازد. وقتی بریس را می پوشید زیاد آن را تنگ نکنید و در وضعیت راحت قرارش دهید. نباید فشار اضافی به تونل کارپال وارد شود.
 
بیشتر بخوانید: دلایل مور مور شدن و گزگز کردن دست و پا چیست؟
 

آیا بریس واقعا موثر است؟

بستگی دارد. عموما بریس ها برای مبتلایان به سندروم تونل کارپال خفیف تا متوسط مفید است. کسانی که از بریس استفاده می کنند ادعا می کنند علائم در آن ها مدت زمان کمتری طول می کشد. همچنین وقتی صبح ها از خواب بیدار می شوند بی حسی، گزگز و سوزش را در ناحیه مچ کمتر احساس می کنند.
به خاطر داشته باشید چیزی به اسم مچ بند طبی بی عیب و نقص وجود ندارد. ممکن است لازم باشد برندهای متعددی را امتحان کنید تا ببینید کدام بیشتر دردتان را تسکین می دهد. نتایج ماندگار بعد از 3 تا 4 هفته مشخص می شوند.

 
 
بیشتر بخوانید: آیا من به بریس نیاز دارم؟ آشنایی با انواع بریس و کاربرد آنها 

 

نقش مسکن ها چقدر است؟

در برخی افراد داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی درد را کاهش داده و تورم ناشی از سندروم تونل کارپال را کم می کنند. می توان این داروها را بدون نیاز به نسخه پزشک از دارو خانه تهیه کرد، این دارو ها عبارتند از:
این دارو ها به کاهش درد کمک می کنند اما به درمان عارضه خیر. در بهترین حالت، تسکین موقتی به فرد می دهند و به او زمان می دهند تا به درمان های دیگری مثل بریس بپردازد و تغییراتی در سبک زندگی روزمره ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: 10 حرکت ورزشی جهت تقویت دست
 


چه چیزی سندروم تونل کارپال را بدتر می کند؟

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وب ام دی»، در فعالیت های روزانه سعی داشته باشید فشار را از روی مچ بردارید. در اینجا به نکاتی اشاره می شود:
  • از خم کردن دائمی مچ به سمت بالا یا پایین اجتناب کنید. بهترین وضعیت حالت صاف و حفظ دامنه حرکتی میانه است.
  • دستان خود را گرم نگه دارید. سرما، درد و سفتی دستها را بدتر می کند.
  • هر چند وقت یک بار به دست و مچتان استراحت بدهید. سعی کنید بیش از حد از آنها کار نکشید.
  • برای جلوگیری از انجام حرکات تکراری طولانی مدت در صورت امکان هر چند وقت یک بار کاری که انجام می دهید را با فعالیت دیگری جابجا کنید.
  • هر از چند گاهی ریلکس کنید. در استفاده از ابزار یا کیبورد هرچقدر دست ها و حرکاتتان را ریلکس کنید فشار کمتری روی آنها وارد می شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات