برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چرا پوستم قرمز و ملتهب است؟

کهیر این نقاط قرمز رنگ معمولا با خارش همراهند. این عارضه نشانه ای از یک واکنش آلرژیک است، اما استرس یا بیماری نیز می تواند عامل آن باشد. کهیر معمولا ظرف یک روز از بین می رود اما ممکن است در جای آن یک کهیر دیگر بیرون بزند. ممکن است کهیر در بدن شما کم باشد یا مقدار زیادی کهیر متصل به هم سرتا سر بدن را پوشانده باشند. اگر کهیر شما بدتر شد یا از بین نرفت به پزشک مراجعه کنید. اگر دچار مشکلات تنفسی یا تورم نیز شدید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.
عرق سوز این راش قرمز ملتهب که ممکن است حالت متورم داشته باشد معمولا با خارش همراه است و در هوای مرطوب و داغ بروز می کند. معمولا این عارضه در ناحیه ای دیده می شود که پوست روی هم ساییده می شود مثل کشاله ران یا زیر بغل. این عارضه در نوزادن شایع است اما در بزرگترهایی که دچار تعرق و گرمای شدید می شوند، نیز دیده می شود. معمولا این حالت به خودی خود 3 تا 4 روز بعد رفع می شود. اگر اینطور نشد یا شروع به تورم یا ترشح کرد با پزشک تماس بگیرید.
درماتیت تماسی وقتی پوست به لمس چیزی واکنش نشان می دهد درماتیت تماسی بروز می کند. گاهی اوقات ممکن است این عارضه ناشی از یک واکنش آلرژیک مثل تماس با پیچک سمی یا ناشی از تحریک با چیزی مثل صابون معطر باشد. درماتیت تماسی به صورت راش، کهیر، خشکی پوست یا تاول بروز می کند. پوست حالت ضخیم و فلسی پیدا می کند و ممکن است دچار ترک یا تیرگی شود. گاهی اوقات پیدا کردن عامل عارضه زمان می برد، به یک متخصص پوست مراجعه کنید، خصوصا اگر عارضه شما وخیم تر شد.
پسوریازیس انواع معدودی از این بیماری وجود دارد. اما شایع ترین آنها پسوریازیس پلاک است که به صورت تکه های قرمز متورم پوست با لایه های فلس مانندی از سلول های مرده پوست روی آن دیده می شود. پسوریازیس معمولا روی پوست سر، زانوها، آرنج ها و قسمت تحتانی کمر دیده می شوند، اما این ضایعات پوستی در همه جای بدن ممکن است بروز کنند. اکثر افراد اولین بار در سنین 15 تا 35 سالگی متوجه آن می شوند. اما در هر سنی امکان بروز این بیماری هست.
اگزما این عارضه به صورت تکه های پوستی بسیار خشک و خارش دار بروز می کند. به مرور زمان این نواحی ضخیم شده و نسبت به دیگر نقاط بدن پررنگ تر یا کمرنگ تر می شوند. بیشتر انسان هایی که دچار اگزما هستند برای اولین بار در سنین زیر 5 سالگی به آن دچار می شوند و اگزما تقریبا نیمی از مبتلایان را تا بزرگسالی همراهی می کند. اما شروع علائم برای اولین بار در بزرگسالان بسیار نادر است.
روزاسه اگر متوجه بخش های قرمز و ملتهب روی گونه، بینی، چانه یا پیشانی خود شده اید، احتمالا دچار روزاسه شده اید. گاهی اوقات نقاط کوچکی شبیه جوش روی پوست تشکیل شده و رگ های خونی بیشتر مشخص می شوند. معمولا این عارضه بعد از سن 30 سالگی آغاز می شود، پس از آن قرمزتر و ماندگارتر می شود. چیزهای زیادی باعث تحریک روزاسه یا بدتر شدن آن می گردد. به عنوان مثال نوشیدن الکل، خوردن غذاهای پر ادویه، استرس و یائسگی. درمان قطعی برای روزاسه وجود ندارد اما روش های درمانی می توانند آن را کنترل کنند.
زونا این راش های دردناک که با تاول همراه هستند معمولا در یک طرف بدن و روی یک ردیف ظاهر می شوند. (ممکن است چند روز قبل از ظهور آنها دچار خارش یا مورمور شوید). عامل این بیماری همان ویروس آبله مرغان است. این ویروس در بدن می ماند و ده ها سال بعد، شعله ور شده و ایجاد زونا می کند. زونا در افراد بالای 60 سال شایع تر است. این بیماری می بایست ظرف 2 تا 4 هفته از بین برود، اما بهتر است برای پیشگیری از دردهای عصبی ماندگار به پزشک مراجعه کنید و دارو دریافت نمایید.
ملاسما این تکه های قهوه ای یا قهوه ای – خاکستری در نتیجه قرار گرفتن در معرض آفتاب، تغییرات هورمونی و یا هر دو این عوامل روی پوست صورت ظاهر می شوند. این عارضه در زنان شایع تر است، قرص های ضد بارداری و باردار شدن عوامل محرک شایع این عارضه هستند. این عارضه پوستی معمولا روی پیشانی، لب بالا، گونه، چانه و بینی دیده می شوند. ممکن است پس از اتمام بارداری یا توقف داروهای ضد بارداری این لکه ها به خودی خود ناپدید شوند، اما روش های درمانی نیز می توانند در این زمینه کمک کنند. استفاده از یک کرم ضد آفتاب مناسب از تیره تر شدن آنها جلوگیری می کند.
ویتیلیگو یا لک و پیس در این عارضه بخش هایی از پوست رنگ خود را از دست داده و روشن تر به نظر می رسند. گاهی اوقات ویتیلیگو در بخش های کمی از بدن برزو می کند، اما ممکن است بخش های بزرگی را نیز در بر بگیرد (از جمله مو، چشم و داخل دهان). این عارضه زمانی رخ می دهد که ملانوسیت ها که سلول های رنگ دهنده به پوست و مو هستند، می میرند. ویتیلیگو می تواند هر فردی را از هر نژادی دچار نماید. درمان های کمی وجود دارند که می توانند رنگ را به پوست باز گردانند.
تینا ورسیکالر این عفونت قارچی که در مناطق گرمسیری شایع تر است، باعث ایجاد نقاط سفید، صورتی، قرمز یا قهوه ای روی پوست می شود. این نقاط در تمام بخش های بدن می توانند ظاهر شوند و گاهی حالت خشک، فلسی و خارش دار دارند. تینا ورسیکالر بیشتر در نوجوانان و جوانانی که پوست چرب دارند شایع است. پزشک برای درمان این عارضه از دارو، پاک کننده یا قرص استفاده خواهد کرد.
لایه برداری قوی پوست لایه برداری چه با استفاده از دارو چه با استفاده از اسکراب پوست، باعث از بین رفتن سلول های مرده پوست و روشن تر شدن و تازه تر شدن پوست می شود. اما اگر این کار را به تعداد زیاد یا با شدت بالا انجام دهید پوست صورت را قرمز کرده و مشکلات پوستی را افزایش می دهید و باعث ایجاد نقاط تیره روی پوست می شوید. با توجه به نوع پوستتان از یک متخصص پوست درمورد لایه برداری پوست سوال کنید.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات