برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

وقتی وزنتان بدون دلیل کم می شود

وقتی وزنتان بدون دلیل کم می شود اگر ظرف 6 تا 12 ماه بیش از 5 درصد وزن خود را از دست دادید، خصوصا اگر سالمند هستید، با پزشک مشورت کنید. کاهش وزن ناگهانی بدون دلیل می تواند نشانی از بیماری باشد.
اگر ظرف 6 تا 12 ماه بیش از 5 درصد وزن خود را از دست دادید، خصوصا اگر سالمند هستید، با پزشک مشورت کنید. یعنی اگر وزنتان 70 کیلو باشد، 3.5 کیلو و اگر 100 کیلو باشد، 5 کیلو کاهش وزن داشته اید. کاهش وزن ناگهانی بدون دلیل می تواند نشانی از بیماری باشد.
 

پرکاری تیروئید

اگر غده تیروئید شما هورمون تیروئید زیادی تولید کند، سوخت و ساز بدن بالا رفته، کالری بیشتری می سوزانید و وزن کم می کنید. همچنین ممکن است مدفوع بیشتری تولید کنید، تپش قلبتان افزایش یافته و احساس اضطراب داشته باشید. پزشک با تجویز داروهایی شما را در کنترل این وضعیت کمک می کند. علاوه بر این ممکن است پزشک به شما پیشنهاد عمل جراحی بدهد تا همه یا قسمتی از غده تیروئید را خارج کند.
 

دیابت

انسولین هورمونی است که بدن برای تبدیل قند خون به انرژی تولید می کند. اگر فرد دچار دیابت باشد نمی تواند انسولین تولید کند یا نمی تواند از آن جهت رفع نیاز بدن استفاده کند. وقتی سوخت سلول ها تمام می شود، بدن احساس گرسنگی کرده و شروع به سوزاندن چربی و ماهیچه می کند. این مسئله نیز باعث کاهش وزن می شود. همچنین ممکن است احساس تشنگی، خستگی، گرسنگی یا نیاز بیش از حد به دفع ادرار پیدا کنید. اگر دچارچنین علائمی شدید به سرعت به پزشک اطلاع دهید. اگر دچار دیابت باشید پزشک با ارائه برنامه درمانی مناسب به شما کمک خواهد کرد.
 

بیماری سلیاک

اگر دچار بیماری سلیاک باشید بدنتان به گلوتن واکنش نشان می دهد. گلوتن پروتئینی در گندم و سایر غلات است. وقتی فرد مبتلا به سلیاک گلوتن می خورد سیستم ایمنی بدن که در مقابله با باکتری ها و میکروب ها فعالیت می کند، به اشتباه به روده کوچک حمله می کند. این مسئله باعث می شود تامین مواد غذایی برای بدن مشکل شده و وزن کم کند. همچنین ممکن است فرد دچار سردرد، خارش پوست، زخم دهان و درد مفاصل شود. تنها یک پزشک می تواند به طور قطع به شما بگوید سلیاک دارید، اگر مبتلا به این بیماری باشید باید از برنامه غذایی خاصی پیروی کنید تا نشانه ها از بین بروند.
 

داروها

داروهایی که برای درمان بیماری های خاصی مصرف می شوند سوخت و ساز را افزایش داده و باعث می شوند فرد کالری بیشتری سوزانده یا کمتر گرسنه شود.
این داروها عبارتند از:
  • داروهای محرک
  • داروهای شیمی درمانی
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای دیابت نوع دو
اگر با مصرف دارویی دچار بی اشتهایی شدید یا شروع به کاهش وزن کردید با پزشک مشورت کنید.
 

استرس

پس از اتفاقاتی مثل بی کار شدن، طلاق یا مرگ یک عزیز کاهش چند صد کیلوگرم وزن طبیعی است. پس از اینکه زمان کافی طی شد و به این شرایط خو گرفتید باید به وزن طبیعی خود باز گردید. ممکن است به کمک دوستان و خانواده، گروه درمانی یا مشاوره نیاز داشته باشید. اگر کاهش وزنتان ادامه دار شد با پزشک مشورت کنید.
 

لوپوس

لوپوس زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی به اشتباه به بافت ها و اندام های بدن حمله می کند. این بیماری ممکن است منجر به کاهش وزن شود زیرا ممکن است بیماری، دستگاه گوارش را درگیر نموده و دریافت مواد مغذی از غذاها را برای بدن با مشکل روبرو کند. بیمار لوپوسی ممکن است دچار خستگی، آسیب یا سفتی مفاصل شود. بسیاری از مبتلایان دچار راش پروانه ای روی صورت می شوند. پزشک می تواند با تجویز دارو و تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی علائم و نشانه ها را تخفیف دهد.

بیشتر بخوانید: 25 نکته مفید و کاربردی در مورد بیماری لوپوس


بیماری آدیسون

در بیماری آدیسون غدد آدرنال نمی توانند به اندازه کافی برخی هورمون ها، به خصوص هورمون کورتیزول را بسازند. این عارضه باعث مشکلات معده ای مثل تهوع، استفراغ، درد شکم و در برخی موارد اسهال می شود. این عوارض موجب کاهش اشتها و نهایتا کاهش وزن می گردد. پزشک با تجویز دارو و درمان جایگزینی هورمونی علائم و نشانه ها را کنترل می کند.
 

سرطان

سلول های مضر سرطانی بیشتر انرژی فرد را مصرف می کنند یا اینکه ممکن است مواد شیمیایی خاصی تولید کنند که روند هضم غذا را تغییر می دهد. اغلب لازم است سیستم ایمنی فرد سخت تر کار کند. این مسائل فرد را خسته کرده و بدن را به سوزاندن کالری بیشتر و درنهایت کاهش وزن وادار می کند.

بیشتر بخوانید: 50 توصیه غذایی به بیماران سرطانی

 

بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)

بیماری مزمن انسدادی ریه به کیسه های هوایی کوچک دورن ریه آسیب می زند. اغلب اوقات سیگار کشیدن عامل این بیماری است. تنفس مشکل و سرفه های خلط دار از جمله عوارض بیماری مزمن انسدادی ریه می باشد. در این بیماری بدن برای دریافت اکسیژن کافی در هر نفس به کالری بیشتری نیاز دارد. در نتیجه فرد به زودی خسته شده و اشتهای خود را از دست می دهد. مجموعه این مسائل به کاهش وزن منجر می شود.
 

نارسایی قلبی

اگر قلب توانایی پمپاژ خون و اکسیژن به سراسر بدن را نداشته باشد، دستگاه گوارشی خون کافی برای انجام کامل وظیفه خود نخواهد داشت. این مسئله باعث می شود حتی زمانی که چیزی نخوردید احساس سیری کنید و ممکن است مشکلات معده ای به دنبال داشته باشد. در نهایت بدن نمی تواند آن طور که باید از شر مایعات خلاص شود و تجمع مایعات درون روده از دریافت مواد مغذی توسط آن جلوگیری می کند. در این وضعیت پزشک از شما می خواهد نمک مصرفی خود را کاهش دهید و داروهای ادرار آوری برای شما تجویز می کند که در دفع مایعات موثرند.
 

دمانس

دمانس یا زوال عقل، توانایی فرد را برای تفکر در مورد مسائل اساسی و مهارت های اجتماعی کم می کند. در مراحل بعدی ممکن است فرد دچار کاهش وزن شدید شود زیرا فراموش می کند غذا بخورد و یا جویدن یا بلعیدن غذا برایش مشکل است. عفونت های مزمن، رژیم های غذایی خاص و داروهایی که در درمان دمانس استفاده می شود ممکن است این حالت را بدتر کنند./
بیشتر بخوانید: 8 راهکار سالم‌ برای افزایش وزن

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات