برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

علل کمر درد در کودکان

علل کمر درد در کودکان کمر درد در کودکان ممکن است بلافاصله پس از یک حادثه بروز پیدا کند و یا ناضی از یک بیماری زمینه ای.
از آنجا که کودکان و نوجوانان، انعطاف پذیری بیشتری دارند، کمر درد همانند آنچه در بزرگسالان مشاهده می شود در آنها وجود ندارد. فقط در حدود 1 نفر از هر 4 نفر ورزشکار رقابتی جوان و 1 نفر از هر 6 نفر ورزشکار تفریحی جوان، گهگاه کمر درد خواهند داشت.
کمر درد در کودکانی که بلافاصله پس از یک حادثه یا یک اتفاق ورزشی بروز پیدا می کند، باید توسط پزشک مورد معاینه و بررسی قرار گیرد.
کودک یا والدین او ممکن است به یاد نیاورند کمر درد چه زمانی شروع شده یا چه حادثه ای باعث بروز آن شده یا تغییر در چه فعالیتی باعث تشدید مشکل کمر شده است. کودکانی که کوله پشتی های سنگین حمل می کنند نیز احتمال بالای ابتلا به کمر درد را دارند.
اگر کمر درد به حدی بود که فعالیت کودک را محدود کرد و یا به مدت 2 هفته یا بیشتر طول کشید، باید توسط پزشک بررسی شود.

بیماری های شایع کمر درد در کودکان

  • دردی که با انجام حرکاتی مثل معلق زدن روی دست ها در ژیمناستیک، شنای پروانه یا ورزشهای رزمی تشدید شود، ممکن است ناشی از بیماری اسپوندیلولیز Spondylolysis یا اسپوندیلولیستسیس spondylolisthesis باشد. ورزشکاران جوان با درد کمر، بیش از 50 درصد احتمال اسپوندیلولیز دارند. اسپوندیلولیز که آنرا شکستگی استرسی مهره هم میگویند یکی از علل شایع کمردرد در نوجوانان است. این عارضه معمولاً در سنین بلوغ یعنی زمانی که بیمار رشد سریع بدنی و قدی پیدا میکند دیده میشود. ورزش هایی که در آنها کمر زیاد میچرخد یا به عقب زیاد خم میشود مانند ژیمناستیک شیرجه یا فوتبال میتواند زمینه را برای بروز این بیماری فراهم کند.
  • بیماری شوئرمن دردهایی را در بیمار ایجاد می کند که در حد محدود کردن فعالیت هایش نیست. این بیماری دومین دلیل شایع درد کمر در کودکان و نوجوانان است. شوئرمن نام نوعی بیماری در ستون مهره نوجوانان است که موجب خمیده شدن آن میشود. در بیماری شوئرمن شکل تعدای از مهره های ستون فقرات سینه ای تغییر میکند و این تغییر شکل موجب کیفوز یا قوس پرداشتن ستون مهره به جلو میشود. بیماری شوئرمن معمولا در نوجوانان 16-10 سال ایجاد شده و با کمردرد همراه است.
  • اگر کودک شما در طول خواب شبانه بخاطر درد کمر بیدار شود، ممکن است به عفونت، آرتریت یا تومور ستون فقرات مبتلا باشد.
  • کمر دردی که با تغییرات در تعادل یا هماهنگی بدن کودک همراه باشد ممکن است به دلیل مشکلات مغزی یا نخاعی باشد.
  • به این نکته نیز توجه داشته باشید که گاهی کودکان رفتار و علایم بزرگسالان و بچه های بزرگتر خانواده را تقلید می کنند. علایم ممکن است به دلیل مشکلات دیگری در خانه یا مدرسه ایجاد شده باشد. وقتی این مشکلات ظاهر شدند، ضروری است به کودک و والدینش کمک کنید مشاوره و حمایت مناسب را دریافت کنند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات