برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

سبزی های بهاری را تا تازه اند دریابید!

سبزی های بهاری را تا تازه اند دریابید! توت فرنگی خاصیت ضد سرطانی قوی‌ای دارد و از ساختار سلول‌ها محافظت می‌کند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که این میوه خوشرنگ، عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد و روند زوال سلول‌های آن را به تاخیر می‌اندازدتوت فرنگی خاصیت ضد سرطانی قوی‌ای دارد و از ساختار سلول‌ها محافظت می‌کند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که این میوه خوشرنگ، عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد و روند زوال سلول‌های آن را به تاخیر می‌اندازدتوت فرنگی خاصیت ضد سرطانی قوی‌ای دارد و از ساختار سلول‌ها محافظت می‌کند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که این میوه خوشرنگ، عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد و روند زوال سلول‌های آن را به تاخیر می‌اندازدتوت فرنگی خاصیت ضد سرطانی قوی‌ای دارد و از ساختار سلول‌ها محافظت می‌کند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که این میوه خوشرنگ، عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد و روند زوال سلول‌های آن را به تاخیر می‌اندازد

هر فصل سال میوه‌ها و سبزیجاتی خاص دارد که موهبتی الهی برای حفظ سلامت و پاکسازی جسم و جان ماست. در این مقاله قصد داریم خواص برخی گیاهان، میوه ها و سبزیجات فصل بهار را برشماریم که تا زمان باقی است از آنها استفاده کرده و سلامت خود و خانواده تان را تضمین کنید. به دلیل شرایط آب و هوایی، میوه ها و سبزیجات تازه بهاری تاثیرات معجزه آسایی بر ما دارند؛ پس از آنها غافل نشوید.

توت فرنگی

فصل بهار یادآور میوه های خوش آب و رنگی چون توت فرنگی است. گرچه ممکن است در سایر ایام سال نیز برخی فروشگاه ها این میوه را به صورت کشت گلخانه ای عرضه کنند، اما بهار زمانی است که توت فرنگی ها به صورت طبیعی رشد کرده و بارور می شوند.
به گفته متخصصان تغذیه، توت فرنگی خاصیت ضد سرطانی قوی‌ای دارد و از ساختار سلول‌ها محافظت می‌کند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که این میوه خوشرنگ، عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد و روند زوال سلول‌های آن را به تاخیر می‌اندازد. علاوه بر این میزان کالری موجود در توت‌فرنگی بسیار پایین و سطح ویتامین‌ها و املاح آن بسیار بالا ست و به همین دلیل یک پای ثابت رژیم‌های غذایی است. توت فرنگی منبع بسیار غنی ویتامینC  و فیبر است و  سطح کلسترول بد خون را پایین می‌آورد.
پزشکان می‌گویند یک فنجان از این میوه بدون چربی و کلسترول، 50 کالری، 5/11گرم کربوهیدرات، 4 گرم فیبر و 45 میلی گرم پتاسیم دارد.
دقت کنید توت فرنگی هایی که تهیه می کنید قرمز و یکدست باشند. می توانید به جای چای شیرین، توت فرنگی را در وعده صبحانه میل کرده یا حتی اگر حال و حوصله داشتید با آن شیرینی و کیک های خانگی کم شکر و سالم بپزید.
 

باقالی و ریواس

باقالی از سبزیجات طلایی فصل بهار است که سرشار از پروتئین و فیبرهای غذایی بوده و پس از مصرف آن، تا چند ساعت احساس سیری می کنید.
ریواس نیز از مواهب این فصل و سرشار از ویتامین C، پتاسیم و منگنز است. راستی ساقه های ریواس که تنها بخش قابل خوردن این گیاه را تشکیل داده، بسیار ترش و خوشمزه است.
ریواس به عنوان فعال کننده عملکرد دستگاه گوارش، ناقل نمک های صفراوی و محرک ترشح کبد شناخته شده است. نخستین کار کرد آن در دهان این است که با تحریک جوانه های چشایی به واسطه مزه تلخ خوشایندش، موجب پاک شدن حفره دهان شده و دهان  را برای چشیدن غذای بعدی آماده می سازد. این گیاه در معده سبب افزایش ترشح معدی و تحریک آن می شود. در نتیجه به طور کلی باعث بهبود عملکرد معده می گردد.
علاوه بر این با تحریک ترشح نمک های صفراوی از کبد، به تنظیم جذب چربی از روده کمک می کند.
ریواس خاصیت مسهلی، ضد التهابی و متعادل کننده عملکرد روده ها (درمان یبوست و اسهال) را داشته و در درمان یرقان، خونریزی معدی- روده ای، اختلال قاعدگی، ورم ملتحمه ی چشم، جراحات ناشی از ضربات و صدمات جسمانی، زخم های چرکی سطحی و سوختگی های حاصل از حرارت کاربرد دارد.
 

تربچه قرمز

تربچه های نقلی نه تنها دارای خواص بالایی هستند، بلکه در کنار سبزی خوردن جلوه ای تازه به سفره شما می دهند.
جالب است بدانید تربچه در حقیقت ریشه ای خوراکی است که هر فنجان آن معادل یک سوم نیاز روزانه فرد به ویتامین C را برطرف می کند، در حالی که انرژی موجود در آن کمتر از 25 کالری است.
برگ و ریشه تربچه دارای مقدار فراوانی ویتامین C است.
مقدار ویتامین C موجود در برگ‌های این سبزی، نسبت به ریشه آن پنج برابر بیشتر است.
ریشه کروی و قرمز این سبزی همچنین دارای مقادیر فراوانی پتاسیم، اسید فولیک و مس است.
تربچه خاصیت ضد سرطان دارد و مدت مدیدی است که از این سبزی برای درمان اختلالات کبدی استفاده می‌شود.
از تربچه برای دفع سنگ‌های کلیوی استفاده می‌شود و برای درمان نقرس و روماتیسم مفید است.
اگر برگ آن همراه با غذا خورده شود کمک خوبی برای هضم غذا است. آب برگ تربچه برای تقویت چشم مفید است.
بهترین تربچه ها، دارای رنگ تیره تر و ریشه ای محکم تر هستند. از تربچه و برگ های مخملی اش می توانید برای تهیه سالاد و تزئین غذاهای خود نیز کمک بگیرید.

 

 بوی ریحان، عطر پونه

یکی از موهبت های بهاری سبزی های تازه، خوشبو و خوشمزه ای است که در دیگر فصول سال کمتر گیرمان می آید.
پیشنهاد می کنیم سبزی خوردن به خصوص ریحان، نعناع و شاهی را در سفره غذایتان داشته باشید و از مواد و املاح معدنی و ویتامین های سرشار آنها بهره ببرید.
ریحان آرامش دهنده اعصاب است و برای درمان سردردهای عصبی بسیار مؤثر است. ریحان گیاهی نشاط آور است. از ریحان می توان در درمان بیماری های تورمی گلو و سرما خوردگی استفاده کرد. ریحان ضد دل پیچه است، پس چه خوب است افرادی که دستگاه گوارش حساس دارند و سریع نفخ می کنند با غذا ریحان مصرف کنند. اسانس ریحان که بازیلیک نام دارد، بسیار معطر و ضدعفونی کننده دستگاه گوارش است و بوی  سیر  و پیاز  را از دهان می برد. به همین دلیل یک پای ثابت نان و کباب، ریحان تازه است. در طب اسلامی نیز به خوردن ریحان سفارش زیادی شده است.

نخود فرنگی

نخود فرنگی تازه یکی دیگر از ارمغان های بهار برای سلامتی ماست که همچون سایر حبوبات دارای چربی بسیار پایین بوده و از نظر فیبر غذایی بسیار غنی است و منبعی مناسب برای تأمین پروتئین به شمار می رود.
این ماده غذایی دارای مقادیر مناسبی از ویتامین B، C  و روی است که البته با توجه به نژاد و گونه گیاه مقدار آن متفاوت است.
توصیه می کنیم این سبزیجات را به هر بهانه ای در کنار غذا یا سالاد خود بریزید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات